|
|
|
|---|---|
|
Hej där, Äntligen har jag skaffat mig en Alpina :) (har letat lite löst sedan förra vintern) Det blev en B10 touring V8 från 1999 Finns det något sätt man kan få ut utr listan på den bilen? Sedan så undrar jag ifall det är en facelift eller vanlig då den är tillverkad 1999-09-xx Har Chassie nr de sista 7 ifall det går att få fram någon information via det. Köpte bilen osedd och får den vilken dag som helst, det var en polares bekant som haft den sen 2006 men inte kört den sen 2008 och kostat på den massor så jag slog till osedd. Där av att jag inte har så mkt info om den. | |
|
Facelift kom fr o m modellår 2001 dvs tillverkade 09/2000 och senare så din är ingen facelift. ___ //Ulf |
|
|
Tex här: Länk På en Alpina måste man söka på det överkorsade chnr, dvs BMWs egna nummer, för att det ska bli rätt. Detsamma gäller om man ska beställa reservdelar etc. |
|
|
programmer: Fick en bild på den idag och det stämmer det är gamla dimljusen så ingen facelift, dock är det facelift strålkastare från hella :) Spacco: Funkade tyvärr inte med det det chassie nr jag har fått ut från transportstyrelsen :( |
|
|
3MW: Transportstyrelsen anger Alpinas eget chassi-nr eftersom det är en egen biltillverkare med eget chassi-nr. Man måste titta på höger fjäderbenstorn i bilen för att ha reda på "rätt" nummer, när bilen i början var en simpel BMW 540 och specen spikades :) |
|
|
spacco: Ok då hänger jag med, då får jag vänta tills jag får hem bilen då :) Ser att du har en B10 v8, har du något att säga om de? |
|
|
Som sagt, en 540i känns lite simpel i jämförelse med en B10 V8. B10 V8 är nertonad vad gäller sportighet i jämförelse med M5 E39, men fortfarande väldigt närvarande i jämförelse med vanlig 540i. B10 V8 är helt enkelt en väldigt bra kompromiss, med lite mer fokus på komfort. I mina ögon, den ultimata E39an. Bara att gratulera till en härlig vagn :) |
|
|
Om bilprovningen gjort rätt vid importen/inregistreringen så får du upp BMW chassinumret på sida 2 "på fråga om annat fordon" Hade det varit en Limo så hade jag haft listan, men för Touring har jag bara facelift 540i. Bilen var beställd av Alpina från början så motor, bakaxel, avgassystem monterades direkt hos BMW. Grattis till bilen dock håller jag inte med spacco. En 540i/6 E39 anser jag vara roligare än en B10 V8S (ej kört vanliga V8an). |
|
|
Stephan735i, helt riktigt. På mina registreringspapper anges även det ursprungliga chassi-nummret. Visst är det kul att spaka själv men jag tycker M62B44 är lite snäll och tam i jämförelse. Den blir en mer närvarande och motor efter Alpina gjort sitt under huven. Att man sedan kan växla själv med Switch-Tronic rattknapparna gör rätt stor skillnad vid aktiv körning. Men känslan av manuell låda uteblir ändå förstås. |
|
|
Så idag fick jag se bilen för första gången :D men vart bara visuell kontroll då den inte gick att starta. Så får hem den till mig nästa vecka om allt löser sig. Det är en Alpina B10 V8 Touring #121 Det där med Chassie nr stämmer som ni skrev. Original nr är över kryssat på fjädertornet och alpina har skrivit eget :)) GL90530 är de sista sju men får inte upp någon info på den via BMW vindecoder. Sedan så undrar jag, vart är det bäst att försäkra bilen? Ska ha den som bruksbil och ingen "special" försäkring där jag knappt får andvända bilen. |
|
|
Spacco: När Alpina slutade erbjuda manuell låda till V8an i och med bytet från E34 till E39 sjönk min fascination som en sten. Trist för det handlar om helt andra pengar än vad man får betala för en E39 V8 Länk en av 14 6växlade Alpina B10 E34 med V8. Hartge fortsatte i motsats till Alpina att erbjuda 6växlad låda till sin motsvarighet 540i Hartge 4,7, vilken har så bra prestanda att den går jämt med M5 E39 i alla hastigheter trots att den bara har 340hk (obs inte de riktiga bra exemplar av M5 E39 men det handlade om ett exemplar av alla tester av M5 E39 i tyska AMS). Jämför jag med 540iAT så var B10 V8s:en klart roligare, men det var nog mest de 89hk och 400cc extra som gjorde det eller?! Alpina B8 4,6 E36 är den mest underhållande Alpinan jag kört i och med att den har ett njutbart motorljud till skillnad mot B10 BiTurbo E34 som mest ven på ett osexigt sätt. 3MW: Kontakta Alpina då får du utrustninglista både på det som är monterat på BMW och det som är monterat hos Alpina. Kul att du har en i Nachtblau! Ser ut så här Länk Den från BMW är det inga problem att få ut: Ausstattung Individualdaten vorhanden! Zuklappen Fahrzeugangaben Art Wert Fahrgestellnummer WBADR61070GL90530 Typ-Code DR61 Typ 540I TOURING (EUR) E-Baureihe E39 (2) Baureihe 5 Bauart TOUR Lenkung LL Türen 5 Motor M62/TU Hubraum 4.40 Leistung 210 Antrieb HECK Getriebe AUT Farbe SONDERLACKIERUNG (490) Polsterung STANDARDLEDER/SCHWARZ (N6SW) Prod.-Datum 1999-01-25 Zuklappen Sonderausstattung Code Benennung (Schnittstelle) Benennung (ETK) S216A SERVOTRONIC Servolenkung-Servotronic S261A SEITENAIRBAG FUER FONDPASSAGIERE Seitenairbag für Fondpassagiere S265A REIFEN DRUCK CONTROL (RDC) Reifen Druck Control (RDC) S302A ALARMANLAGE Alarmanlage S320A MODELLSCHRIFTZUG ENTFALL Entfall Modellschriftzug S339A SHADOW LINE Shadow-Line S354A GRUENKEIL-FRONTSCHEIBE Frontscheibe grün Grünkeil S386A DACHRELING Dachreling S401A SCHIEBE-HEBEDACH, ELEKTRISCH Schiebehebedach elektrisch S413A GEPAECKRAUMTRENNETZ Gepäckraumtrennnetz S417A SONNENSCHUTZROLLO HINTERE TUERSCH. Sonnenschutzrollo Tür hinten S428A WARNDREIECK Warndreieck und Verbandstasche S431A INNENSPIEGEL,AUTOMATISCH ABBLENDEND Innenspiegel automatisch abblendend S441A RAUCHERPAKET Raucherpaket S464A SKISACK Skisack S481A SPORTSITZE FUER FAHRER/BEIFAHRER Sportsitz S494A SITZHEIZUNG FUER FAHRER/BEIFAHRER Sitzheizung Fahrer/Beifahrer S500A SCHEINW.WASCHANL./INTENSIVREINIGUNG Scheinw.Rein.Anl./Intensivreinig. S508A PARK DISTANCE CONTROL (PDC) Park Distance Control (PDC) S522A XENON-LICHT Xenon-Licht S609A NAVIGATIONSSYSTEM PROFESSIONAL Navigationssystem Professional S629A AUTOTELEFON MIT KARTENLESER VORN Autotelefon D-Netz mit Kartenleser vorne S670A RADIO BMW PROFESSIONAL Radio BMW Professional RDS S672A CD WECHSLER 6-FACH CD-Wechsler 6-fach S690A CASSETTENHALTERUNG Cassettenhalterung S775A INDIVIDUAL DACHHIMMEL ANTHRAZIT Dachhimmel anthrazit S785A WEISSE BLINKLEUCHTEN Blinkleuchten weiss L801A DEUTSCHLAND-AUSFUEHRUNG Länderausf. Deutschland/Österreich S863A SERVICE KONTAKT-FLYER EUROPA Händlerverzeichnis Europa S879A DEUTSCH / BORDLITERATUR Bordliteratur deutsch S920A ALPINA, OHNE BRIEF Alpina ohne Brief S940A SONDERWUNSCH AUSSTATTUNG Sonderwunsch Ausstattung Zuklappen Serienausstattung Code Benennung (Schnittstelle) Benennung (ETK) S202A STEPTRONIC Steptronic S210A DYNAMISCHE STAB. CONTROL (DSC) Dynamische-Stabilitäts-Control S220A NIVEAUREGULIERUNG Niveauregulierung S280A LM RAEDER/SPEICHENSTYLING BMW LM Rad Speichen Styling S438A EDELHOLZAUSFUEHRUNG Edelholzausführung S520A NEBELSCHEINWERFER Nebelscheinwerfer S534A KLIMAAUTOMATIK Klimaautomatik S540A GESCHWINDIGKEITSREGELUNG Geschwindigkeitsregelung S548A KILOMETERTACHO Kilometertacho S555A BORDCOMPUTER Bordcomputer V mit Fernbedienung Zuklappen Information Code Benennung (Schnittstelle) Benennung (ETK) S473A ARMAUFLAGE VORN Armlehne vorne S602A BORDMONITOR MIT TV Bordmonitor mit TV S694A CD-WECHSLER VORBEREITUNG Vorbereitung BMW 6 CD Wechsler Zuklappen Individualfahrzeugdaten Text ---- Steuerung Individual Hinweisschild BMW Individual 0490 Lackierung Sonderlackierung "nachtblau-metallic", wie Schl. Nr. 453. 0940 Sonderwunschausstattung ALPINA-Holzausstattung Es sind die von Firma ALPINA angelieferten Holzverblendungen zu verbauen. Entfall serienmaessiger Motor. Es ist ein von Fa. ALPINA angelieferter und mit Barcode gekennzeichneter Motor zu verbauen. Text * Für alle DL71/81 und DP71/81 ab PW36/01: * Umfang Motorlager links verbauen (wird von Alpina beigestellt). Es sind von Fa. ALPINA bereitgestellte Fahrwerksteile zu verbauen. Entfall des serienmaessigen Instrumentenkombis. Es ist ein von Fa. ALPINA angeliefertes Instrumentenkombi zu verbauen. Entfall der serienmaessigen Raeder. Es sind fünf von Fa. ALPINA angelieferte LM-Raeder (3 x 8Jx18 / 235/40 ZR 18 und 2 x 9Jx18 / 265/35 ZR 18) zu verbauen bzw. im Kofferraum beizulegen. Wasserkuehler aus SA 823 verbauen. Text Re Gitter seitlich fuer Stossfaenger. Es ist eine, nach Referenzmuster der Fa. ALPINA ausgeschnittene Heckschuerze zu verbauen. Hinterachsgetriebe mit Ãbersetzung i=3,08 ohne Sperrdifferential. Entfall serienmaessige Abgasanlage. Es ist eine von Fa. ALPINA bereitgestellte Abgasanlage zu verbauen. Anlieferung erfolgt durch Fa. Boysen. Entfall serienmässiger Getriebekabelbaum, Verbau des von Alpina beigestellten Getriebekabelbaums. Schysst utrustning på den! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.