|
Sida 3 av 6
|
|
|---|---|
| Ok han menar ju att det är samma som på 750! | |
|
Det kan jag ju kolla här, har ju både B12 och 750 ståendes. Men dom är nog samma. Skulle möjligtvis vara så att Alpinans skulle vara uppborrad för större flödesarea, men det har jag aldrig hört talas om. /Mats J |
|
|
Precis hemkommen efter ca 40mils tur hem med bilen! Gick galant hem under hela resan. Växlar lite hårt precis som säljaren angav i telefon, ger helt klart ett finare intryck än jag hade målat upp i huvudet! Jag ska börja med att göra en stor service med alla tänddelar, oljor osv så får vi se vart det tar oss! Tid för omlackering bokas så fort lackfirmorna återkommer ifrån semester! Finns endast 1st felkod och det var insugstempgivare Kopplade in bilen i datorn precis (har Mekotech diagnosutrustning) Fanns endast 1 felkod på insugsluftstempgivare Dock när man tittar på realtidsdata så säger den "Ventil kolkanister" ej aktiv, aktiv, ej aktiv, aktiv, ej aktiv, aktiv osv till och från med ca 1 sekunds mellanrum! Han även få kontakt med tidigare ägare osv via facebook som berättade att diverse dokumentation osv fanns till bilen 2002 när hon köpte bilen men att säljaren vägrade att lämna med det samt den extra nyckeln som fanns till bilen pga att hon hade plockat ut radion ur sin inbytesbil. Ska försöka hitta reda på det som nu finns till bilen. Chansen är ju liten men man kan ju alltid hoppas! Tusen tack för den ärligaste och enklaste bilaffären jag gjort hittills i mitt liv! |
|
|
Hej! Jag är mycket glad, både för att det gick bra hem och att du tyckte det var enkelt:-) Lycka till med den och även med att få tag i historik! Ha en fin dag! www.motesbronmaskin.se |
|
|
Tveksam till att det ens har funnits någon dokumentation till denna eller fler nycklar än 1st. Den har gjort ~18mil på dryga timmen en gång i tiden (vid import -99). Inkörd? -ja. Hårtkörd? -ptja. Har funnits en bild på mätarnålen pikar 310-315km/h men inte sett den på några år |
|
|
Moget, en Alpina skall tåla att användas! :-) Vad gäller dokumentation skall man nog kunna få fram importpapper mm från rixarkivet. Senare tiders besiktningspapper från bilprovningen, det kommer ju ge lite info om mätarställningar. Kan man få reda på var bilen servats kanske man kan få lite servicehistorik "bakvägen". All sådan info bättrar väl på värdet på bilen och gör den lite roligare att äga. /Mats J |
|
|
Förresten, ny nyckel är enkelt att beställa på BMW. Så länge man beställer till sin egen bil... |
|
|
det luktar lite avundsjuka aka moget. Jag har iallafall följt denna tråd med stor spänning och kommer fortsätta göra det. hade jag haft pengarna hade jag haft den i mitt garage justnu. rätt bil för rätt peng! all lycka tsdi! Mvh Robin |
|
|
Varför skulle jag vara avundsjuk på en bil min far och hans bekant importerat år 98-99?? Fanns ingen som helst dokumentation då i form av service bok etc eller fler nycklar än org. Tror dock dom kopiera fram en icke org extra. Mätarställning då var 37-38k mil. Vad som hänt då fram tills den blev inreggad 2002 med 21k mil på mätaren vet inte jag. Den gick som ett ASS men kaross var redan då inte 100% och små skramla i upphängningen. Återigen fortf värt att lägga ner 40-80k på den. Bilen i sig är udda och kommer oavsett historik, skick vara en samlar bil. Mer nu än då.. |
|
| Moget Vad utgår du ifrån när du sitter och säger att bilen är hårt körd? För att du sett en bild på mätaren på 310kmh eller har du mer info? Törs nästan slå vad om att så gott som alla bilar som har lite mer hästar toppas ur då och då! Är alla dom bilarna hårt körda då? | |
|
Varför importera en bil på 40,000mil om det nu bara är skit? Mitt personliga intryck av bilen är INTE att den idag skulle ha rullat närmare 45,000mil.. Men det är klart att det inte är lätt att bevisa ifrån någons sida hur vida det stämmer eller ej. Dock går den väldigt bra på vägen, inga större tecken på att den skulle vara sliten efter det påstådda miltalet. Bilen togs i trafik första gången i Sverige 1998/10/02 Besiktigades 2001/04/02 på 183544km Men hur som helst! Jag orkar inte dividera om hur vida den är skruvad, icke skruvad eller ej. Har nu beställt hem tändkablar, rotor, fördelarlock, samt samtliga stift Alla kontaktytor i locken var ärjade och det ena locket som ser ut att vara äldre än det andra var rejält slitet, nästan så att "piggarna" var nedslitna till hälften av dess tjocklek. Hur som helst så gjorde jag rent locken samt rotorn på båda sidor och bilen går nu bra mycket bättre! Ska bli kul att se hur den går med alla delar nya! Det var en liten update för idag! Återkommer så fort framsteg görs! |
|
| Får man se den på Mantorp i maj? | |
| Lycka till med Alpinan tsdi. Den verkar ha hamnat i rätt händer. | |
|
Härligt ! Tvekar inte en sekund du får bukt på den. Du tar väl hand om dina bilar de vet jag. Helt klart rätt person för jobbet. |
|
|
Dem är lite kinkiga att få att gå HELT rent HELA tiden... En sak är säker och det är att dem INTE såldes så.. Hör av dig om du inte lyckas :-) |
|
|
Kul att den hamnade hos nån som kommer ta tag i den :) En omlack kommer göra stor skillnad! |
|
|
Tjoho! Idag fick jag alla tänddelar kring lunch. Så det blev inte mycket gjort på jobbet.. Ja inte jobbrelaterat i vilket fall! Alla 12stiften och tillhörande tändkablar, rotor & fördelarlock är nu bytta och hon går som en dröm! Vart ute och åkt ett par mil nu på kvällen! Jag kan säga att stiften var det sjukaste jag har sett i hela mitt liv! Länk Den blev ju inte sämre av lite kärlek! Bild i profil Länk Fronten Länk Guldiga Alpina stripes är beställda (så som bilen levererades ifrån fabrik) Samt dom emblem som sitter på bilen original är beställda. Ska bli kul att se om lackeraren hinner med en hellack innan Mantorp i Maj! |
|
|
Mycket fin (och ovanlig) bil, kul att den hamnat hos någon som uppskattar dess värde!! Sjöberg |
|
|
Du verkar rätt bra på att fotografera också! Snygga bilder! Kanske skulle försöka få klart min egen... |
|
|
Hej! Kul att se den få nytt liv! Alltså stiften... Jösses. De kommer från högersidan då? Jag hade ju ur alla på vänstersidan och de såg inte alls illa ut. Känns som jag skulle lagt lite mer energi på att kolla höger också, så här i efterhand. Kan detta bero på att den ena spjällmotorn trögade lite, som jag nämnde? Att motorn styrs sy separat, sida för sida? Jag kände att när stiften var så fina på vänstersida, behövde jag inte kolla höger. Ja, jisses. Amatörmekaren:-) Jag är mycket glad att det var så "enkelt". Ha en fin dag! www.motesbronmaskin.se |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.