AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
49.095

Någon som tänker köpa denna B12:a?

Sida 2 av 6
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Hoppas någon köper den och fixar till den! Eller så får du göra det själv och ha en trevlig bil till sommaren! Jag bor ju väldigt nära (typ 1,5 mil) men kan inte ha en till... Men ev skulle jag kunna kolla lite på om det är något enkelt som behöver fixas för att den skall gå bra. Jag har ju petat i dom här motorerna under några år...

/Mats J
bu
12
buurt
Alpina B12 E32
Hej!

Trevligt, tack för erbjudandet!
Jo, jag tittar på den varje gång jag går in i verkstaden, för den står där, varmt och skönt. Och i vägen... Jag kobbar ju med lantbruksmaskiner, egentligen, så jag tänkte titta lite på den, vid tillfälle, som det heter:-)
Eftersom den gick löjligt jämnt när jag fick hem den, borde det ju knappast vara något allvarligt. Detta hände mellan två starter, helt oprovocerat.
Jag har beställt avläsningsutrustning till den, ska se vad för felkoder den spottar ur sig, tänkte jag.
Ha en fin dag!
Mvh Alex
bu
12
buurt
Alpina B12 E32
Ville bara tillägga lite.
Angående att ha en bil till sommaren, så har jag numera inte den känslan för bilar. I hela mitt vuxna liv, tills för kanske 8-10år sedan, höll jag på med bilar jämnt. Har även jobbat som bilmek. Tröttnade dock helt och hållet. Det är därför jag segar med denna, så att säga. Sedan 10 år står också en annan bil och väntar, på vinterförvaring året om.
Det är en av två riktiga Datzun 280zx turbo, i Sverige. (i alla fall då).
Den har gott sällskap av vår Folkabuss Westfalia från 1975, även den en entusiastbil, som inte används längre, i stort sett.
I och med att BMW´n är en inbytt bil i verksamheten får jag välja vad jag ska jobba med. Hittills har jag prioriterat traktorerna och de andra maskinerna.
A.
741
A.G
BMW 316-76
BMW 3,0 Csi-71
BMW 530d Xdrive

Alpina CS #003
Alpina Gemeinschaft #208
BMW Club Finland #2145
Det här ser ut att vara en trevlig B12, dessutom en av få av Langmodellen.
Det är tydligen också nr 7 i en serie av 10 B12 som togs fram speciellt för att fira Alpinas 10 års jubileum i japan :)
Hemma och klar för i runda slängar 120`

Länk

Alpina Club Schweden

Länk
mo
231
moget
Bmw 325ix- 89 mtech2
Om det nu är den jag tror den är så har den rullat mer än 21k mil snarare närmare 35+ redan när den togs in till sverige. Gick dock bra vid import och bilen var då någorlunda välskott men väldigt hårt körd.

Trist man missade annonsen och redan köpt annan projekt bil annars hade man gärna åkt å tittat på den.
bu
12
buurt
Alpina B12 E32
Det är bara att komma förbi och titta ändå:-).

Eftersom det irriterar mig lite att ha ett fordon som inte går riktigt, tog jag mig i kragen och lade ner ett par timmar på den igår.
Efter att ha läst på om gasspjäll, så hela huvudet var fullt av information som ville omsättas i praktiska övningar, gick jag ut och inspekterade mina
ordentligt.
Det vänstra rörde sig ok, men skrek till lite på vägen. Bort med det bara.
Detta är det på min bil som har de "oskruvbara" skruvarna kvar.
Äh, liten svetstång och 4 minuters jobb, så var de loss.
Lite försiktighet anbefalles, då husen kan sitta ganska bra ihop, med tätningar och gummi.
Fick i alla fall isär det utan problem och jag får säga att det såg löjligt fint ut.
Långa fina kol och endast lite damm. Fälten för borstarna såg ur som nytt
och inga tecken på konstigheter. Däremot var det ju lite stelt fett och så,
som troligen orsakade gnisslet på axeln.

Detta på en bil som tydligen kan ha gått hur långt som helst. Bra gjort BMW!

Tog ändå loss kollektorn, gjorde rent allt med spraysprit, eller vad jag ska
kalla det, smorde upp och satte ihop. Helt ljudlöst, blev det.
Satte tillbaka det i bilen och startade upp till helt jämn tomgång på ca 1000 varv.
Tjoho! Tänkte jag.
EML lampan lyste för första gången, men eftersom jag inte vet, så tänkte
jag att den kanske vill göra så innan jag kalibrerat spjällen med den något oklara 5000-varvs metoden.

Backade ut ur verkstaden och ser då att den markerat revir med en helt färsk pöl på golvet. In igen och undersöker. Det visar sig att en slang till ett bränslefilter beslutat sig för att inte vara tät längre, eller rättare sagt så behövdes slangklämman dras åt. Nåja, tog ner, inspekterade, satte åter.

Startade bilen igen och skulle provköra.
Katastrof.
Bilen går sämre än någonsin. EML lyser mig hånfullt i ansiktet och bilen går knappt att varva upp alls. Tar ändå en sväng på vägen, för minns väl att jag inget kan och försöker synka spjällmotorerna.
Det går sådär.
Den går på nödprogrammet, på ena sidan av motorn.

Ger upp, går in.
Lägger mig i fosterställning, försöker att inte gråta, gråter.

Ringer folk som kan, får idéer, men orkar inte mer den dagen.

Ny dag. Ut igen. Tänker att det borde vara något med gasspjället, då det är det enda jag egentligen gjort.
Tar ner det igen, denna gång tar det under 10 minuter, jösses vad lättmekat idag! Tar isär och ser att jag råkat böja ett av "borstspröten"!
Riktar med finlir så det ser ut som det ska, monterar ihop (denna gång byter jag ut skruvarna) och sätter på plats.
Innan jag startar upp går jag igenom alla reläer, boxar och elektriska kopplingar som jag hittar i motorn, sprayar kontaktspray, blåser rent och har mig.
Man kan helt enkelt inte låta bli att göra så om Mats J föreslagit det, har jag bestämt.

In i bilen, tändning på och EML tänder och slocknar. Alltså hade boxen inte fått kontakt med spjället, därav nödprogrammet.
Startar upp och bilen går exakt 94% bättre än innan, har jag räknat ut med miniräknare på min mobil.

Den ligger på 600 varv i tomgång och pendlar inte att tala om. Visst hör jag att de puffar till lite då och då och 100% rent går den inte.

Ut och körde den varm lite försiktigt, synkade spjällen (Ettan i, upp till 5000 varv, släppa ner till tomgång, x3, typ, fast i mycket lugnt tempo). Har ingen aning om det är så man gör men så gjorde jag.
För första gången egentligen, känner jag vilken löjlig kraft bilen har i sig.
Inget för kurviga ute-på-landet-vägar med torra däck, körförbud och våt vägbana, i alla fall.

Tillbaka i verkstaden stod jag och myste lite.

Tog ett tips från en annan tråd om spjäll och satte upp ståltrådar på returfjädrarna på spjällen. Detta för att se så de gör lika och verkligen följer hela tiden, med gaspedalen. Det är riktigt kul att se hur otroligt exakt systemet är! Med tändningen på är det som att dirigera en liten orkester. Pinnarna rör sig helt riktigt och det verkar som de har full kontakt med gaspotentiometern hela tiden. Jag var lite konfunderad på den, då föregående ägare sa att en avläsning en gång i tiden gett felindikation på gaspotentiometern. Intermittent borde det varit, annars skulle det inte fungerat alls.
Nu verkar det i alla fall vara som det ska.

Vad jag däremot kunde se var att den spjällmotorn som jag inte tagit isär, var lite "hackig" i responsen. Den andra var mjukare i rörelsen. Känns som det kan bero på för dåligt fett i den också.
Den blir nästa steg.

Tänkte faktiskt fortsätta att skriva lite om detta äventyr och tar gärna emot tips. Vill dock, för att inte det ska bli missförstånd, poängtera att jag ska sälja bilen, den är i min verksamhet.
Vill gärna förtydliga detta då jag en gång i tiden skrev på ett forum för traktorer och fick hjälp av en kille där. Han såg senare att jag hade ute den på annons. Då skickade han ett ganska surt meddelande om att han ville vetat att han hjälpte ett företag. Jag vet inte vad skillnaden är, då jag är egenföretagare, men jag vill som sagt vara tydlig.

Hittills vill jag tacka Mats J och Dick (vet inte efternamn) för input och erbjudande om assistans!

En gång i tiden vann jag pris i Nissan Z klubben för "Vaerste Bil" på Vålerbanan i Norge.
Då för en vackert blåmetallic Datsun 280 zx, med flaxande framskärm och läckande bränslepåfyllning.
Men hej vad det gick runt banan!

Kanske ett mål att sikta på för denna också?
:-)

Om vi inte hörs innan, så vill jag önska alla ett Gott Nytt År!

Ha en fin dag!
mo
231
moget
Bmw 325ix- 89 mtech2
Jag menade inget illa. Tänker mer att bilen är värd att kosta på 40k. Då de är vad den billigaste b12 kostar på mobile. Tror inte den lär sjunka i värde om några i heller.
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Kul att du fick ordning på den! Jag kanske kommer och kollar på den bara för att det är kul! Men köper nog hellre en traktor. Behöver bara en B12...

Mats J
bu
12
buurt
Alpina B12 E32
Moget:
Jag tog det absolut inte så, jag vet ju att bilen fått vara med, men är inne på samma linje, att det borde vara någon som ser potentialen istället för hur många brister den har. Folk renoverar ju bilar från fragment och denna är trots allt körbar, med det mesta fungerande.

Mats J:
Du är välkommen att kolla på både traktor och B12!

Ha en fin dag!

www.motesbronmaskin.se
bu
12
buurt
Alpina B12 E32
Jag har försökt att forska lite om bilen också, under en tid.
Bland annat blev jag kontaktad av Kees på Alpina Archive, som ville bidra med lite info.
Jag fick byggspecen från BMW genom honom och även tipset att kontakta Alpina för att få deras specifikation, vilket jag fått (finns med bland bilderna på min hemsida).
Enligt Kees är den lite speciell, då den är vit och vänsterstyrd. Han säger att det tillverkades 10 stycken vita och de allra flesta gick till Japan.
Vidare är inredningen också special (Special Upholstery 9990). Det finns 5 stycken Alpina med denna kod.
Kees trodde också att förarstolen är isatt när bilen var ny. Alpina hade Recaro CSE som option, säger han. Vad som talar för det är att någon i så fall låtit tillverka Recarostolen med samma Buffalo Siamgrau läder, som bilen har. (Vilket tydligen också är special på något sätt, Sondersteuerung Nr.0308) Mer troligt är kanske att de på Alpina gjorde det åt kunden. Detta är inget jag fått bekräftat, men chansen finns.

Byggspecen säger också att den endast haft dekor i guld på frontspoilern.

Ha en fin dag!

www.motesbronmaskin.se
bu
12
buurt
Alpina B12 E32
Vart på´t igen.
Tog isär höger gasspjäll, gjorde rent och satte tillbaka.
Såg fint ut inuti också, som det andra.
Ingen skillnad med detta, men det hade jag inte väntat mig, då det inte skrek eller gnisslade alls.
Kollade mer noga på hur de reagerar och de verkar inte "hacka" olika. Det var nog mest att min ståltråd lätt kom i svängning.

Bilen går just nu 98% på vägen, tycker jag. Missar något ibland och kan tveka lite. På tomgång går den på 600 varv och ligger hyfsat still.
Dock hörs det att den missar lite.
Jag hade igång den lite längre idag, körde också längre och synkade spjällen mer.
Jag inbillar mig att den går lite bättre och bättre.
Även om jag står still och ger den gas upp till 4-5000, håller den där och sedan släpper, går den jämnare i kanske 10 sekunder.
När den sedan liksom stillar sig, blir den något mer orolig i tomgången.

Den ryker inget alls i avgasrören, idag inte ens när den var kall.
Innan kunde den göra det, en begränsad tid.
Jag har också hällt i K-sprit, för att få bukt med eventuell kondens i bensinen. Hade ca 10 lite kvar, hällde i en flaska och 20 liter ny bensin.
Kan ju gjort sitt till.

Känns som den är "riktig" i alla styrningar nu.
Har också felsökt extremt mycket med startgas, för att se om tätnimngar tex. till insug eller spridare är torra, men jag får den inte att reagera alls på gasen och då snackar vi verkligen ordentligt sprayad.
(Får också varna för denna metod, då det kan bli tråkigt om det är ett överslag i en tändkabel, men det har ni väl koll på? :-))

Jag tror att det får vara så här, så länge.
Nästa naturliga steg är ju att byta tänddelar. Men jag resonerar så att det blir konstigt att lägga ner mer pengar i den, då jag får höja priset hela tiden. Det verkar bättre att någon som har en 750, vanlig, tar hand om den och byter över delar som veterligen fungerar.
Med tanke på vilka småpengar en risig 750i ligger i, är det suveränt att ha en reservdelsbil.
Det skiljer inga yttre detaljer eller motorstyrningar från en BMW 750 och denna Alpinan, det är bara i motorn det är annorlunda.

Känns ändå konstigt för mig att det inte är någon BMW entusiast som vill ge sig på den.
40000kr för en entusiastbil, oavsett märke, känns inte som några pengar i sammanhanget. Jag är väl medveten om att det inte stannar där om målet är nyskick. Men om man vill ha en löjligt potent bil, som faktiskt inte sjunker mer i värde, anser jag, så är det väl inte fel objekt?

Allt som man gör med denna, för att få den bättre, ökar ju värdet också.
Kollar man på delar från dessa bilar på Bildelsbasen, är det ju rena skämtet. De är ju billigare att köpa begagnat till än en Volvo 740...

Nåja, nu får den vara ett slag, men intressant vore om någon som var intresserad tog med tänddelar från en fungerande bil och bara testade, för att utesluta.

Gott nytt år!

Ha en fin dag!

www.motesbronmaskin.se
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Det är nog bra för den at bli körd lite då och då.
Tändmissar på tomgång känner jag igen. Tror inte det hjälper att byta tänddelar utan det är ena motorhalvan som driver och andra halvan som motorbromsar, då den går på tomgång (tror jag) Har läst att någon ställt kamaxlarna för att få ordning på detta. Kamkedjan länger sig lite med tiden och då går cylinderbankarna inte riktigt synkat. Håller på med just detta på min Alpina...
Men är ju ännu inte säker på att det löser problemet. Kan även vara att ena spjället stänger inte riktigt, och då stänger det andra helt, för att få ner tomgången till 600, och då blir det så att ena cylinderraden inte får luft nog för att gå, utan bromsar andra cylinderbanken, och då misständer den. Jag gissar att motorn går helt jämnt så fort du trycker det minsta på gasen.

/Mats J
bu
12
buurt
Alpina B12 E32
Hej!

Ja, det kan säkert vara som du skriver. Det konstiga i det hela är ju att bilen gick helt jämnt, när jag hämtade den, som jag skrivit om innan. Känns inte som kamkedjorna kan påverkas från en start till en annan?
När jag gasar lite, går den mycket jämnare, som du skriver, men den kan ändå missa en del. Över 2000 varv, försvinner det i stort sett helt. Ute på vägen med gaspådrag märks det knappt av alls.
Då verkar det mer troligt med gasspjällen.
Men jag tror ändå att tänddetaljerna kan påverka delar av detta, från erfarenheter av andra bilar. Dock inte med så många cylindrar. Tändfel, tex. överslag eller dåliga stift, ger ju tydligare effekt ju mindre cylindrar bilen har.

Min tanke är nog också att bilen behöver gå. Mer än bara mina relativt korta test-turer.

Ha en fin dag!

www.motesbronmaskin.se
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Ja då går din lite ojämnare än min och fördelarlock kablar och stift kan hjälpa. Ev kan det ju vara värt att testa ett par andra spjällmotorer, men jag tror förstås inte det gör skillnad, så fort man börjar gasa kan dom knappast påverka misständningarna.

/Mats J
bu
12
buurt
Alpina B12 E32
Hej!

Nu ikväll kom en kille som ville ge sig på denna vagn!
Jag önskar honom all lycka med den.
Tack alla som gett tips och så vidare.
Han återkommer med framsteg med bilen och när det sker skriver jag gärna vad det var som felades bilen. Om inte annat för framtida referenser till andra E32 V12 ägare.

Gott Nytt År!

Ha en fin dag!

www.motesbronmaskin.se
jo
131
johnstefan
B3s-2004
Mini 1000-75
Vill gärna välkomna honom till AlpinaGemenskapen...
Har även ideer vad som orsakar den något ibland ojämna gången...
Vem var det?
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
johnstefan, vad tror du den ojämna gången beror på?

Jag ser fram emot rapporter från nästa ägare...

/Mats J
jo
131
johnstefan
B3s-2004
Mini 1000-75
Oljeläckage...;-)
jo
131
johnstefan
B3s-2004
Mini 1000-75
MatsJ kollade du numret på gasspjället?
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Vilket gasspjäll?
Jag hann aldrig kolla på buurts B12. Han fixade det själv.

/Mats J
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.