AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.213

Bestämt mig för att köpa en 320i

Jag har under hyfsat lång tid velat prova på en bmw ur 3 serien och har kommit fram till att med min budget och de förutsättningar jag har så tror jag en 320i någonstans där mellan 05-07 passar bäst.
Jag har läst på om motorerna, och N46an verkar ju åtminstone vara mer pålitlig än N47, men hur har ju diverse kända problem den också.
Men är dessa särskilt dyra att fixa(som typ oljeläckaget)?
Har en budget på runt 75-80 lakan, och jag förutsätter att det lär landa på en bil med runt 20 000 mil på nacken. Men är motorn ändå så pass pålitlig att driftkostnaderna inte skjuter i höjden(självklart ska jag se till att det finns stämplad servicebok) när den har gått upp mot de miltalen? Eller köper jag mig en verkstadsrunda som heter duga?
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag har den nyare motorn i min 320 och den har ju lite mer hästar än den gamla, och är förvånansvärt stark på lägre varv, och är dessutom snål på bensin. Jag fick nyss mina tändspolar bytta på garantin av BMW, efter 16000 mil. Jag gjorde också en programvaru-uppdatering tidigare i år, och bilen går bättre efter det.

BMW CS #5206
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Jag tänkte bara komma med en frågeställning så tråden blir lite tydligare för oss när du skriver 320i men nämner lite olika motorer.

N46 är en bensindriven fyra på 150Hk och ersättaren som kom i slutet av 2007 heter N43 med 170Hk, N47 är dieselmotorn från och med årsmodell 2008 på 177Hk vars föregångare heter M47 som gav 163Hk i E9x. Är det en 320i/N46 du är ute efter?

Jag tycker det är ett vettigt val för den motorn har en trevlig karaktär, är sparsam med bränslet och underhållskostnaderna är låga. Dessutom är den pålitlig och även om alla märken och motorer har några svagheter är det sällsynt med allvarliga fel på N46.

Du nämner ett läckage och då antar jag att du tänker på vakuumpumpen som sitter bak under ventilkåpan? För att få motorn tät behöver du byta hela packningen till ventilkåpan eftersom den sitter ihop med packningen till vakuumpumpen, men du bör klara dig under tusenlappen för del och arbete.

Men oroa dig inte för att du köper en verkstadsvän, se bara till att bilen du väljer är frisk och skötts korrekt så bör den ticka vidare ett bra tag.

Lycka till med köpet!

Precis, är ute efter en 320i/N46.
Tack för svar båda två, och speciellt Bjerser då det var det där jag undrade lite över. Självklart kommer jag se till att försöka köpa mig en välskött och servad bil med så få mil som möjligt. Men det var skönt att höra att det inte bara är skräckhistorier :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.