AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.543

Råd om olja till e61..dyr eller billig olja?

_m
274
_martin_
BMW 523iA LCI M-Sport Touring -07
Vad är det för skillnad på Mobil olja 5W/40 och Mobil1 olja 5W/40 på JULA?? Jag hhar nyligen köpt en 523 Automat Bensin 2007 och insett att den drar mycket olja (dvs..ca 1 liter på 350 mil) , och som det verkar så är det inget fel med det!?!?
Det kommer ju att kosta en hel del att tippa i mobil1 oljan om man ska göra det varje gång ;(!!
Kikade då på Mobil 5W/40 oljan då som är betydligt billigare...

Om ni har några råd vad man ska tippa i bilen utan att det ska kosta ca 270-320 kr litern varje gång så skriv gärna en rad!

/Martin

//BMW-För dig som älskar att köra
Sök så kommer du hitta drivor med trådar om motorolja. De brukar mynna ut i att alla är överens om att olja från Biltema är lika bra som en olja från valfritt premiummärke så länge de uppfyller samma klassningar/standarder.

Det här är en spännande tråd på ämnet: Länk
Köp från Tyskland 20 liter från under 1000:- eller kronan över. Länk
För* (jävla mobil-stavningsblablabla)
Vad tror ni om denna motorolja Länk?

och detta för växellådan Länk?

/ Ubbe
Kanske denna för bensinbilar Länk ( på svenska Länk )
_m
274
_martin_
Ja jag resonerar lite så att det verkar lite onödigt att köpa iallafall den dyraste oljan när det är sådan omsättning på olja som det är!? Känns som annat om man tippade i 6 liter och körde 1-2 år innan byte!
Vet dock inte om det finns risk för *kocksning* med typ biltemas 5w/40 olja?

Tänker jag dumsnålt eller rätt ;)?

/Martin

Även om nu biltemas olja skulle vara bra (vilket aldrig styrkts genom annat än hörsägen och personliga tyckanden), varför då ens tänka på att välja den om man nu kan t.e.x kan beställa ARALs högkvalitativa oljor till samma pris?

_m
274
_martin_
20 Liter Aral SuperTronic 0W-40..är det detta du menar? Jag kan inte så mycket om oljor och har aldrig hört talas om Aral heller! Är det någon känd olja?

/Martin

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Aral är ett av de största oljemärkena i Tyskland och ingår i BP-koncernen tillsammans med Castrol.

Med andra ord är det ett stort seriöst oljebolag och du kan utan vidare lita helt på klassningarna som oljan har, vilka inbegriper bland annat BMW LL-04 (dvs. godkänd för din motor).

Jag kör själv med Aral SuperTronic 0W40-oljan i E46:an och motorn går tystare och mjukare med Aral än vad den gjorde med Mobil 1 som var i innan.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Aral är gigantiskt på kontinenten, men relativt okänt i Sverige.
En "nylansering" av ett varumärke kostar för mycket i jämförelse med den lilla promille som Sveriges försäljning utgör.

Visa användare
364
bug
Passat GTE -16
BMW 530xd -07
Seat Leon Cupra
Statoils Lazerway-oljor är samma oljor som Biltema säljer... sen om det är tillräckligt bra för oljepedanter låter jag vara osagt.. själv har jag kört på Biltema oljor sedan minst 10 år tillbaka.. aldrig haft några problem med dem. Olyckskorpar har länge kraxat om att min bil minsann kommer att rasa etc.. men olyckskorparna blir färre och färre..
Men att köpa oljor via Ebay och liknande funkar kanonbra! - generellt billigt som f-n och hög kvalitet om man vet vad man skall ha.

Bug
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.