AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.977

Läge att köpa samlarbilar som komplement till pensionssparandet :-)

Länk

/Anders
kr
512
kris
E93/E90/F07/997.1S
701/999s/FZ750
964 jag hade innan dubblade sig på 7år men det är väl iofs samma som 997an sjunkit de sista 2 åren... Nollsummespel, men kul är det!

Jag har aldrig brytt mig om p-spar. Har iofs 300/mån i nån fond (men det är först nu efter x-antal år tror jag den motsvarar insatt belopp) men 300 är minimibelopp för att bli guldkund och få dom 10% extra rabatt på försäkringarna... winwinwin, mest för mig.
Tror det är svårt att få en bra utveckling, dels måste man ju köpa några bilar för att gardera sig mot "flopparna" men framförallt så kostar bilar en hel del att ha ståendes. Visst kan man ställa den i ett tempererat förråd och starta den en gång om året och hoppas att den inte går sönder men realistiskt sett vill man nog köra lite också, och då börjar det bli dyrt... En exklusiv samlarbil kostar nog lätt 1000kr/månad att hålla i skick och bara där tappar man en hel del av värdestegringen...
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Som med det mesta så när Aftonbladet eller DI börjar skriva om det så är man för sen på bollen för att göra den riktiga resan.
viobebe
De bilar som den senaste tiden har gått upp spikrakt uppåt prismässigt är gamla folkvagnar, tidiga 50 tals bubblor kostar över 120.000:- och då säljs de mer eller mindre direkt. Likadant med tidiga split bussar, skåp och pickisar, speciellt lyx bussarna är riktigt ovärderliga, vi pratar priser över 500.000:- för de riktigt fina exemplaren. Och priserna lär ju inte gå ner heller då utländska köpare mer eller mindre rensar landet på dessa skönheter. På grund av dessa höga priser så har även skogs vraken blivit intressanta då även dessa säljes för avsevärda summor.

Vill du investera dina pengar köp en gammal folkvagn...

Ro
553
Ronald Belford Scott
Alpina b7-86
Mini Cooper -19
Saab 9000 Talladega-90
Camaro -77
Saab 9000 Mellberg
Ford Mondeo -14
Köpa bilar som redan är dyra lär inte vara rätt väg att gå, om man inte hittar rena fynd. Tror mer på att försöka hitta 80-90-talsbilar av rätt modell. Många vill köpa bilar som fanns under uppväxten.
Ki
539
Kimmo
Clio RS -03

Sälj inte din B7:a, vad du än gör...
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Den som har förmågan att med säkerhet veta vilka bilar som blir en bra framtidsinvestering tjänar nog mycket mer pengar på att bli "konsult" och ge sådana råd än att faktiskt börja samla på dessa bilar!

Per L
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Det går än så länge att hitta fina "Svensson-bilar" från 70-talet för småpengar. Med tanke på att bilarna rostade friskt på den tiden så är jag helt övertygad om att det skulle löna sig att köpa på sig sådana. Bilar som idag kostar runt 10000:- kommer troligtvis vara värda 30-40-50000:- eller ännu mer om 10-15 år när de uppnått kult- och "riktig" veteranbilsstatus.

Hade jag bara haft bra förvaringsmöjligheter hade jag inte tvekat...

MVH Christofer
Det finns inte många fina 70-talare att få tag i för runt 10k i dag. Ska man se det som en investering så ska det ju vara riktigt bra exemplar med så man inte drar på sig en massa renoveringskostnader. Sen gäller det, som sagt var, att träffa rätt med eftersom långt ifrån alla bilar kommer att ha nån drastisk värdeökning.
Ki
539
Kimmo
Clio RS -03

Tänk på att 80-talarna också börjar bli 30 år gamla detta årtionde. Det finns många rariteter att köpa billigt än.
Fördelen är väl också att vinst bör kunna bli skattefri.

/Anders
Det kan man väl räkna ut med lillfingret :)
Jag har några gamlingar i garaget, bl a tidigare nämnda VW (splitbuss och bay dubbelhytt), men frågan är om det är så mycket vinst egentligen. Som någon sa, så kostar det ju (tid) att reparera, även om materialkostnaden kanske inte är så stor. Då vill det ju till att man har ett intresse, så man kan räkna det som hobbytid utan betalning, samt att det är värt en del att köra dom också. DÅ blir det en trevlig affär den dagen man säljer.
Men att köpa på spekulation.. Nja..

--
Markus
Tror också att en del äldre bilar kan bli goda investeringar -- till skillnad från alla normala bilaffärer.

Tror min 450 SL -77:a kan bli en hyfsad affär om 10-15 år, även om det tillverkades rätt många av dem. Gäller bara att hålla den rostfri och fräsch.

Svårt dock att veta vilka som blir eftertraktade. Men jag gissar på de modeller som av ngn anledning blivit lite "speciella" i bilhistorien. Och då menar jag inte lyxiga, snabba nödvändigtvis utan snarare klassiker i stil med ikoner som bubblan och hundkojan. En fin Trabant skulle inte förvåna om man får betala mycket för. Förmögna personer minns en dag sin barndoms bilar med sentimentalitet, och vill gärna ha en sådan i fint skick. Tror jag.
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
Håller med Lasse. Bilarna som skrotas och rostar bort, kommer att bli värda de med - inte bara sportbilarna som samlar damm. Bokstavligt.

Drar "min" bilkarriär - hur många fin-fina ex finns det kvar?

Renault 5, 1977 (ALLA rostade bort), vad kostar en fin idag? 5000?
Renault 12, dito
Renault 20, dito^2
MB E280, 1979?, med massa utrustning
SAAB 98 (?),
SAAB 900 GLS

Faktum ÄR att jag har kikat på Mercan, och om det finns fina ex att köpa: nej.

Finns det "stora" pengar att tjäna? Nej, men fördubbla insatsen borde vara "enkelt". Kvar är ju förvaringsutrymmesproblematiken... Så det blir nog caymanöarna ändå...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.