|
|
|
|---|---|
| Snacka me en polare igår som har en volvo,han sa att han betala sin försäkring per "månadsbetalning" (nån hundra lapp)på volvo...tyckte de lät bra så nu undrar ja om Bmw har nån sån typ av försäkring?? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Det har alla försäkringsbolag,du ger medgivande att dom drar en 12-del av försäkringspremien varje månad från ditt lönekonte tex. En av de vanligaste betalningsrutinerna numera kan jag tänka mig. har haft så i 20 år säkert. MVH Hasso |
| Okej...är inte så inne på försäkringar,men har inte bmw nån egen försäkring?? brukat ju vara nån slant billigare att försäkra genom biltillverkaren... | |
|
BMW har ett sammarbete med DIAL tror jag men dom har visats sig vara varken bättre eller billigare. Volvo är det lite annorlunda med eftersom dom har allt in-house så att säga. Volvo, bilia, volvia, volvokort. BMW själva har inget sånt system. Dessutom skiljer sig bara volvo försäkringen va 200 i farsans fall mot folksam. |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Dial(IF) sänkte vår försäkringskostnad med 2400 på BMW och 650 på MB. Tidigare Folksam BMW försäkring och MB försäkring hos Dial blev billigare i vårt fall, trots villa och hemförsäkring mm hos Folksam.Flyttar jag över resten också så blir det ännu billigare påstår dom,men vi får väl se vad det kostar vid nästa årspremieförfall? MVH Hasso |
resurs |
Jag låter kanske som jag jobbar på ett försäkringsbolag men Länsförsäkringar är biligats. Jag har penetrerat alla bolag dom sista veckorna och tom frågat några bolag utomlands. Det skiljer ganska häftigt, jag tjänade nästan 4.200:-(!)med att försäkra min 320i Coupe istället för på Folksam... |
| Kostnaden beror ju på vilken bil man har,ålder och vart man bor nånstans....för yngre är Länsförsäkringar rätt bra har ja för mig...På "trygg hansa" fick ja inte ens ta halvförsäkring bara för att ja va för ung...sjukt va?? | |
|
Det här med försäkringspremier är ju en sak. Visst kan det skilja åtskilliga tusenlappar mellan olika bolag men betänk att lika viktigt om än viktigast är just vad man får för pengarna, dvs självrisker, omfattning mm. Nu när min Prova-på försäkring går ut damp det ner ett inbetalningskort för resten av året: hahahaha, att Dial överhuvudtaget har mage att ta 6800/år för enbart halvförsäkring. Tack för det samarbete, tänkte jag för mig själv. Efter lite surfande och ringande runt till de olika förs.bolagen kunde jag konstatera att LF förvisso var billigast med 3200/år och halvförsäkring med BilExtra men jag väljer hellre If som visserligen vill ha 4500/år men med betydligt bättre villkor vid eventuell skada. Bara ett exempel: min bästa vän blev påkörd när han var med sin VW Passat i Polen och fick motpartens medgivande på att det inte var hans eget fel. Döm till hans förvåning när LF upplyste honom om att han trots detta faktum skulle bli tvungen att stå för sin egen självrisk på vagnskadeförsäkringen oavsett vem var vållande. Vid skada utomlands tillämpar LF nämligen dylika regler. Inte har de en extra försäkring som eliminerar, täcker denna självrisk. Hade han däremot haft If hade han ej behövt betala vagnskadesjälvrisk om han samtidigt tecknat deras BilExtra. Dessutom behöver man aldrig vända sig till, vänta på motpartens F.bolags medgivande att stå för skadorna vid andras vållande om man har Helförsäkring där. De betalar nämligen hela reparationen samt ens stilleståndskostnader för att sedan kräva motpartens f.bolag. Mycket bra service tycker jag. Därför annulerade jag min nyss tecknade halvförsäkring hos LF och tänker välja If istället. /Dominik P.S Det mest intressanta i sammanhanget är dock varför det nu kan skilja 2300:- mellan Dial's originalförsäkring och If's halvförsäkring. Det sistnämnda bolaget äger ju Dial. Vad gäller villkoren i båda bolagen så är de i stort sett identiska. |
|
|
Observera att månadsbetalning oftast innebär en dyrare försäkring totalt sett, din årspremie delas med tolv och gångras med x procent. En annan sak som är bra med Dial's BMW-försäkring är att dom garanterar reparation på BMW-auktoriserad verkstad med BMW's originaldelar. Inte så kul att lämna in bilen till "Nisses Verkstad" och få piratdelar på femtioelva ställen i bilen efter en krock... roadZter |
|
|
Rolig läsning:) Fick reda på i helgen att Ifs månadsbetalning har dom höjt med 2% per månad för de som valt månadspremie. Får väl kolla med hasso om det stämmer. LF och andra bolag också för den delen utreder alltid krockar utomlands och när utredningen är färdig så får man tillbaka erlagt självrisk om det så är fallet att motparten var vållande. Likasom bilbränder är kollisioner, i Sverige och utomlands speciellt drabbade av en rejäl ökning i antalet fastställda bedrägerier. Får ta och skriva ett reportage om det hela... DZ: Det får man på vilket bolag som helst. Skulle aldrig falla mig in att lämna in bilen på något annat än en BMWverkstad för ett krävande plåtartet tex.:) Asken |
|
|
Asken: It's pure facts (jag har jobbat på If), risken finns att vissa försäkringsbolag kan välja en verkstad som inte är auktoriserad. roadZter |
|
|
DZ: Du som kund styr valet. Skulle någon skadereglerare eller handläggare på mitt försäkringsbolag( LF samt Zurich) ens komma på tanken att föreslå något annat än en BMWverkstad så så hade de ett samtal till högre makter relativt snart. Sedan att kunderna hos bolagen inte protesterar när bolaget hänvisar till någon icke auktoriserad verkstad pga bristande erfarenhet det är ju en sak. Inträffade dock för kollegan som åker SAAB(huga). Hans gamla 9000 CSE hade bolaget bärgat från SAAB fittja till en icke aukt verkstad under tiden han var på semester! Gissa om dom fick köra tillbaka den dagen efter:) Mvh Asken |
|
Eftersom jag har väldigt dåliga erfarenheter av LF gentmot andra bolag, ej bilrelaterat, så betalar jag gärna en högre premie bara jag slipper ha med dom att göra.Deras bedömningar av skador är i vissa fall totalt orelevanta och deras föklaringar är horribla. Billiga premier visst men ingen ersättnig för skador där andra bolag har det som självklarhet. MVH Hasso |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.