AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
784

Nybliven ägare till Bmw 540 -97 div frågor kring motor/kylning/hastighetsmätare/el

No
3
Nolifeer
Bmw 540iA -97
Hoppas detta blir rätt, har sökt och letat runt lite på forumet men finner inte riktigt dom svar jag är ute efter. Kan ju även tillägga att dom flesta "felen" var jag medveten om innan affären, Men vill ändå försöka att rätta till dom.

*Hastighetsmätaren visar för lite, kör jag i 70km/h enligt mätaren så går det 90km/h , 80km/h så går det i 100km/h

*Motortempen går ner när jag kör med bilen, dvs den står inte rakt upp som den "bör" göra, Men jag har bra värme i bilen, och när man står still på tomgång så går den inte varm, är ny kylare på bilen

*Den varnar även för att bromsljus och dimbakljus inte funkar trots att det gör det.

*Har dålig/ingen mottagning till radion

Ursäkta att det blev lite mycket på en och samma gång, men hoppas att någon kan ge mig lite tips på vart jag kan börja felsöka, har aldrig ägt något E39 tidigare
Visa användare
103
Ricke77
520d Touring -14
Hastigheten kan bli bra missvisande om du kör med fel profil på däcken.
I detta fallet rimligtvis för låg profil som gör att däcken rullar snabbare.

Gällande motortempen så låter det som att du har en kass termostat. Troligen så stänger den inte utan är ständigt öppen vilket medför att när du kör så kyls motorn ner för mycket.

Gällande bromsljus, testa att byta alla glödlampor. Troligen sitter det någon billig lampa nånstans som gör att bilens dator tror att någon lampa är kass.

Gällande radion, antennförstärkaren kass??
No
3
Nolifeer
Bmw 540iA -97
Nä det är inga konstiga dimensioner på däcken. Är som det ska vara, så måste vara något annat. Funderar på att byta givaren, för den sitter väll i diffen som vanligt?

Ska prova att byta lampor och se om det blir någon skillnad.

Vart hittar jag på antennförstärkaren?
Visa användare
103
Ricke77
520d Touring -14
Jag är ingen expert på E39 så jag kan tyvärr inte hjälpa dig.
Om du söker antennförstärkare E39 här på forumet så får du några träffar. Tydligen har det hänt att det varit kabelbrott på antennkabeln som är väldigt tunt utformad. Hade jag varit dig så hade jag monterat ur stereon och felsökt där först.
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Byt kamkedjespännare! Brukar kunna vara dåliga och i förlängningen ge problem med trasiga släpskenor till kamkedjan. Kostar mycket att åtgärda. Spännare kostar 6-700 och är buslätt att byta.

Min bil:

Länk

Jag tror att hastighetsmätaren använder ABS-givarna (en eller alla fyra) för att beräkna hastighet.

ABS-givarna är hall-sensorer som sitter iskruvade bakom varje hjul och reagerar på små magneter som är ingjutna i navet. När magneten roterar förbi givaren så genereras en ström, på så vis vet den hur fort hjulen snurrar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.