|
|
|
|---|---|
|
Hej, har precis bytt servopump på min E46 330i -03, och felet som uppstår ibland är att servoverkan är obefintlig vid uppstart efter att bilen varit avstänbgd en längre tid. Startar man och låter den gå på tomgång utan att varva upp alls så är ratten stentrög. Så fort man varvar över ca 1500rpm så är det precis som att något 'lossnar', det låter tom lite lätt 'klock', och servot fungerar sedan precis som vanligt. Servopumpen var självklart ny vid monteringen, och jag har luftat systemet enligt egen förmåga (dels genom att med bilen upphissad/hjulen fria vrida hjulen från ändläge till ändläge minst 20ggr, och dels genom att göra samma sak med belastning på grusunderlag) Mina funderingar: -kan jag ha jag missat något vid monterings- eller luftningsproceduren som ger detta fel? -eller är pumpen jag monterat helt enkelt av dålig kvalité? det är en icke originalpump köpt hos en av de största aktörerna när det gäller BMW-reservdelar, som ska hålla OE-kvalité. Det är precis om att pumpen inte orkar bygga upp initialtrycket innan 1500rpm. Pumpens OE-nr är 32416760036, och enligt realOEM, BMWs reservdelskillar, Mekonomen, Autoteilemann mm mm så ska denna vara direkt bytbar med 32416760034 som satt original, med skillnaden att -36 ger någon procent -mer- servoverkan (knappt märkbart) Någon som har varit med om liknande, eller har andra tankar? | |
| Flyttade du över remskivan eller kom det med en ny? | |
|
Tror inte problemet är luft jag drog min i ändläget en 5-6 ggr och det har aldrig varit några problem. Det är inte så att den tappar tryck och det tar ett tag att bygga upp det? |
|
|
flyttade över remskivan, och jag kontrollerade den självkklart noggrant avseende skador innan återmonteringen. bytte även multiremmen. du menar att du tror den slirar på remmen i uppstartsfasen, och att friktionsvärmen vid 1500rpm då övervinner pumpens (förmodat förhöjda) inre friktion? när den väl 'lossnat' så fungerar den perfekt tills bilen stängs av och startas efter ett längre stillastående. |
|
| Ingen aning, tänkte om det drog in luft nånstans att det inte var tätt, använde ni samma olja? | |
| Samma typ mena jag | |
|
samma typ (ATF), vet att senare bilar har CHF, men jag trippelkollade min. läckage skulle väl visat sig även när motorn 'varit uppe' över 1500rpm? det är precis som en på-knapp, efter att 1500rpm en gång är passerat så funkar allt klockrent. därför har jag svårt att tänka mig läckage. tänker jag fel? |
|
| hur tänkte du med frågan om remskivan; händer det att remskivor blir så slitna att friktionen blir för liten för att övervinna pumpens interna friktion på tomgång/kall motor? | |
|
Nä tänkte om det följe med en annan och det visar sig att det är lite mindre eller nåt. |
|
| Det där med att den ska passa stämmer nog för jag beställde 2 st pumpar till min e39 98 och det var olika artikelnummer före och efter 9809 det kom samma pump, det var ingen skillnad på dem bara montera på Servostyrningen är ju inte så avancerad, vad kostade din pump? | |
|
ja pumparna såg 100% identiska ut, och efter att ha kontaktat flera instanser och fått klart att de skulle vara bytbara så körde jag på -36an. jag betalade 2045kr med frakt, och hade den hemma i garaget 18h efter beställningen var lagd. |
|
| Kanske är fel på pumpen? | |
| ja, jag funderar lite över det. har kontaktat säljaren, väntar på svaret, tänkte höra här också, objektivitet är alltid bra. | |
| Kanske är fel på styrväxeln? Krokig torsionsaxel, läckande övertrycksventil, vet inte om den sitter i pumpen eller i styrväxeln, normalt sitter den i pumpen har jag för mig! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.