AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.903

Ny F31 - BT Professional & Servotronic

Mr
59
Mr.Chang
118i-2017
320dA Touring-2014
Hej,

Jag kommer att beställa en ny ny 320d Advantage edition touring (m-sport, h/K, sportautomat, fällbar drag m.m.) inom kort och jag undrar lite angående extrautrustning.

1. Bluetoothförberedelse professional samt USB-anslutning
Jag vill kunna streama musik via BT till H/K stereon från min android mobil, måste jag ha BT professional då?

2. Servotronic
Är det värt pengarna?

fr
403
fredo
F20 M135iA -16
Japp, du måste ha Bluetooth Pro för att kunna streama musik. Har det, tycker det är konstigt att det ska kosta extra...

Jag har servotronic, aldrig testat En F30 utan så jag har inget att jämföra med. Men som jag förstår det så måste man ha servotronic för att styrningen ska bli hårdare i Sport-läget. Läste någonstans att styrningen är lika lätt som den vanliga styrningen, tills man kör fortare då blir det mer motstånd med servotronic. På tidigare generationer har det varit så att servotronic-styrningen var mer komfortinriktad, nu är basstyrningen redan väldigt komfortinriktad. 328i och uppåt har det som standard.
Mr
59
Mr.Chang
118i-2017
320dA Touring-2014
Tackar,
Ja jag håller med, varför ska det kosta extra för att streama musik. Tur att jag kollade närmare på detta för jag var nära beställa enbart BT Business.

Och servotronic låter värt pengarna, dessutom har de 2 bilar jag provkört haft det.
Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
Konstig fråga det där med varför det ska kosta extra... För att det går att ta betalt för naturligtvis.
Bl
237
BlueScreenVW
BMW I4 edrive40 -24
Mini Cooper S -16

Såld: 320d Touring -10
Såld: 430i GC -16
Går det att välja sportläge enbart på styrningen men behålla komfortläget för automatlådan om man har servotronic?
fr
403
fredo
F20 M135iA -16
Nä tyvärr. Det går tydligen att ordna genom kodning av bilen. Tror även att om man har aktiva dämpare så får man fler inställningsmöjligheter av sport-läget.

Jag upplever det som lite synd då jag gärna haft möjligheten att ha hårdare styrning men inte så nervös växling.
Visa användare
883
Vitoco
G61 530e RWD M-Sport Oxide Grey med 99% "allting på"
----------------------
Tidigare:
E90 320i M-Sport TiAg 08-12
F31 328iA+ M-Sport 12-22
G08 iX3 Charged Plus Carbon Black 22-24
Ja då ska du välja adaptiva chassit. Jag kör oftast runt med chassit satt i sport och drivlinan i comfort, utanför stan. Ananrs är det comfort som gäller.
fr
403
fredo
F20 M135iA -16
Är styrning, växellåda och chassi separata inställningar då eller?
Visa användare
883
Vitoco
----------------------
Tidigare:
F31 328iA+ M-Sport 12-22
Man har möjlighet att ställa in "Sport" i 3 lägen:

1. Endast chassi (inkluderar tyngd i styrningen)
2. Endast motor/drivlina (ökad pedalrespons i både gas och broms, motorn håller högre varv)
3. Chassi & Motor

För att sätta på sportprogrammet i lådan så petar du den till vänster, då visas ett "S" framför varje växel i instrumentet och motorns sportläge aktiveras. Detta går oavsett vad EDC är inställt på.
Bl
237
BlueScreenVW
BMW I4 edrive40 -24
Mini Cooper S -16

Såld: 320d Touring -10
Såld: 430i GC -16
Tackar för svaren beträffande möjligheten (om man har adaptivt chassi) att ställa in styrning separat från växellåda/gasrespons! Det blir ju lite väl surrigt vid stadskörning att köra med växellådan i sportläge, men styrningen får gärna vara trögare än i standardläget.
Visa användare
883
Vitoco
----------------------
Tidigare:
F31 328iA+ M-Sport 12-22
BlueScreen: Inga problem!

"Problemet" med att ha chassi inställt på Sport även inne i stan är ju att du får en lite stötigare åktur, själva styrningen och dämpning går ej att ställa in separat utan de faller båda in under "chassi". Just comfort-läget är det fina med tillvalet och detta mjukare läge passar perfekt vid stadskörning, och att ha en lättmanövrerad ratt då är välkommet :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.