AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.402

En Bilstein historia...

in
138
inka
Tii-75
325i-89
323i-82
323i-79
318i-83-E21
Detta har hänt mig under helgen... I fredags så hämtade jag nya Bilstein dämpare och en sänksats till min 323 E21 som jag beställt, glad som en fågel åker man hem och börjar montera dit nya prylarna. Jag har sedan tidigare åkt runt med "sprintdämpare" som Bilsteins kortade dämpare heter och som är gjorda för sänksatser, så därför hade jag beställt samma till denna bilen. Efter en stund slår det mig hur långa de nya dämparna är jämfört med orginalen så jag ringer mest för säkerhets skull till Forza som levererat. Någon kille svarar och jag säger som det är att jag tycker det är lite underligt att kolvstången är längre på en dämpare som ska ha kortare slag så jag ger honom art.numret som står på kartongen och han säger - det är helt rätt, du har fått sprintdämparna! OK då är väl allt bra då tänker jag o skruvar vidare.
När allt är påskruvat och bilen sänks mot marken så kommer nästa överraskning...den har inte sänkts många millimeter! Jag beställde en 35 mm sänkning och förutsatte att det skulle bli bra men icke, den är som orginal. Så bara för detta sätter man sig ner och börjar fundera lite till, och av en händelse dyker det upp en bildelsimporten katalog från 2000 där dom säljer bilstein dämpare. Springer ut i garaget o rotar fram kartongen som dämparna kom i och läser art.numret och kollar i katalogen...DET ÄR INTE SPRINTDÄMPARE JAG SKRUVAT DIT!!! Jag har fått fel alltså, och ändå har man dubbelkollat med killen på Forza och han sa att det VAR sprint...vad göra!
Har hört rykten om att det till vissa bilar inte finns sprint längre men då ska levarantören SÄGA det vid beställningen och inte bara skicka vad som finns o hoppas att jag inte märker nåt.....eller. O nästa grej är ju att dessa dämparna jag fått nu inte är avsedda för sänksatser så där blir det ju oxå fel.
Jaja imorgon ska detta kollas upp ordentligt.

Någon som är bra på dämpare här och kan ge mig nåt tips eller bara en tanke...
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
kolla på bilstiens sida Länk
Jag sökte runt lite där, hittade bara b6 sport och tyvärr så verkar det inte finnas b8 sprint dämpare till e21´n.

Jag utgår från att dina dämpare är på upphällning och det är därför du bytar, men om du fortfarande vill köra med sprint dämparena kolla upp om dom är renoveringsbara

MVH
Pelle
bmwcs/SYD 4605
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Isådana fall har dom utgått och blivit ersatta med dom vanliga sportdämparna !
Jag har haft sprintdämpare bak på min E21 !

Länk
in
138
inka
Tii-75
325i-89
323i-82
323i-79
318i-83-E21
strunta i detta inlägget....jag får mejl om att 2 människor besvarat mitt inlägg och på sidan står det oxå att det finns 2 svar. Men när jag går in på mitt inlägg finns bara mitt??? detta har hänt mig innan och det brukar hjälpa när man gör såhär...alltså besvarar sitt eget inlägg. Som sagt strunta i detta!
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
Hejs! Angående renovering av Bilstein-dämpare så visst går det,men det är inte lönsamt då dom skickas till Tyskland för att tas isär (i speciella tryckkammare pga gastrycket).
Själv har jag kört med 35mm sänkning+Bilstein sport ett par säsonger utan problem.Nu har jag dock monterat Gula Koni bak(vill ha ställbart)och en liten bonus är att bilen blev c,a 5mm lägre bak,pga Koni-dämparna inte "lyfter" ifrån som Bilstein-dämparna gör.

Jag tänker INTE köpa vingar för pengarna
X.
inka: Att du inte ser svaren skulle kunna bero på att sidan med ditt inlägg har cachats... Prova att göra en "refresh", dvs ladda om sidan.
in
138
inka
Tii-75
325i-89
323i-82
323i-79
318i-83-E21
Pelle: Så sant...det verkar lite som om inte sprint finns längre, men borde dom då inte sagt det till mig när jag beställde! Och jag var kanske lite otydlig innan för jag har inte kört sprint innan på just denna bilen utan på andra så det var därför jag ville ha dom igen.
Går man in på KH:s hemsida verkar det som om sprint bara finns bak och att fram heter dämparen sport/sprint men det är samma art.nr som den "gamla" sport så det lär ju vara den!
Länk

Petri: Jag köpte 35 mm sänkning men den sänkte inte mycket, dessutom är högersidan drygt 1 cm högre....känner mig lite lurad! Hur stor skillnad är det på Bilstein sport o Koni? Eftersom att sporten inte är till för sänkning så känns det lite fel att ha den...funderar på att köpa koni istället o lämna tillbaka sporten.
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
inka: jag har bara kört ett par veckor med Koni och dom är rätt mjukt inställda än så länge(1/2varv)...men jag tycker dom är mer följsamma än Bilstein...säkert pga av att Bilstein har en hårdare sättning...Jag ska åka på Kinnekulle nästa helg,då får jag känna vad dom går för på allvar...F.ö så behövde jag inte kortare dämpare till min bil med 35mm sänkning (enl Stötdämparverkstan)

Jag tänker INTE köpa vingar för pengarna
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.