|
|
|
|---|---|
|
Hur fort har ni kört med era M5 3,6? Jag tycker att M5 varvar en hel del och att den går länge på 5:e växeln. Spärrad på 250 km/h i och för sig. Är det någon som har borttagen spärr och provat hur fort det går? Hur mycket på hastighetsmätaren ska en original M5 3,6 som är spärrad på 250 km/h göra? //Schnitzer | |
| Man har hört dom som har haft 270-280 km/h på mätaren iaf. När min fartspärr slår i så känns det att bilen vill fortsätta accelerera lite till...fast 250 km/h räcker än så länge =) | |
|
nästan mätaren ut. verklig hastighet vet jag ej men den skull orka varva ur utan problem det kände jag. använd omräkningstabellen här på sidan vet ja. har för mig att den gör 282km/h vid 7500rpm med 18" med 265/35 däck när jag räknade sist..kommer inte ihåg exakt.. "One for economy and One for the fun of it" |
|
|
///Peter: Är 7500 rpm original varvstopp på M5 3,6? Årkar den det på högsta växeln? //Schnitzer |
|
|
Orkar menar jag. //Schnitzer |
|
|
Kommer faktiskt inte ihåg hur mycket jag varvade var liksom lite fokuserad annat. Kan approximera det med omräkningstabellen man kan inte gear ratiorna i huvet och instruktionsboken e i bilen orkar inte hämta den. Mitt varvstopp är satt till 8000rpm "One for economy and One for the fun of it" |
|
|
Hej. Jag hade 280km/h igår, men sen får man nog ta bort en 15km/h för att få verklig hastighet. Har ej flyttat varvstopp, så det slår i vid 7500rpm, det är inga större bekymmer på högsta växeln. Hade heller inte ro att kolla så mycket på mätarna så jag kan inte säga hur mycket det var kvar till varvstoppet, men det var inte långt ifrån. Har hört en hel del varningar om att flytta varvstoppet på M5an, då risken för haveri ökar markant då spärren redan är satt så högt upp!?? Mvh Patrik |
|
|
Varvstopp orginal ligger på 7250rpm på både 3,6an och 3,8an. De som påstår att man ej skall flytta varvstoppet på M5orna syftar då i första hand på 3,8orna som har ganska lång slaglängd i förhållande till att vara en så pass högvarvig motor. Motorer med kortare slaglängd klarar som regel högre varv. Men har man inte förbättrat flåset genom motorn och flyttat effektkurvan högre upp i registret tjänar man inget på att tokvarva sin motor. "One for economy and One for the fun of it" |
|
|
Sandgren: Du har chippad din M5 va? Hur mycket hk blir det och med vilket chip? //Schnitzer |
|
|
///Peter: Mitt varvstopp låg innan jag chippade på 7500rpm och nu när jag chippat fortfarande på 7500rpm. Schnitzer: Det ska vara 20hk enligt Jürgen Weise eller vad det nu är han heter .......... Mvh Patrik |
|
|
varför ligger mit varvstopp på 6500 varv???? Min bil letar ny ägare, kika på länken: Länk |
|
|
Cannonball: Troligen pga din varvräknare visar fel... BMW M3 *Flight instructions not included* |
|
|
På min M5 så satt varvstoppet på 7250,dock borttagen toppfartsspärr av förste ägaren....Med 265/30 19 orka den varva till strax innan varvstoppet gick i men det gick SEGT den sista biten,och enligt omräkningstabellen så motsvarar det en verklig fart av ca 270km/h,mätaren pekade på ca 280 dock,satt ju inte direkt o glodde på den hade ju fullt upp o se framåt...:).Iofs påstår sig min bror att han hade upp den till ca 290 på mätaren o att varvstoppet gick i,detta motsvar 276km/h i verklig fart,men de vetefan...kanske var de lite nerförsbacke...En frisk 3,6 toppar nog ca 270 ärliga km/h förutsatt att däcken som sitter på ej avviker alltför mycket från original dim....Original dim bak på M5 e 255/40 -17(om ja minns rätt) o ger vid varvstopp 274km/h...(med 265/30 19 knappt 277km/h) Sandgren:Du kör me 17" eller hur??Kan avsöja att det tar emot mer med 19" i farter över 250...:( |
|
|
Dawwe: Jo jag kör med 17 tummare, tycker det känns lagom, vill inte påverka prestandan mer negativt! ;) Fast org.dim på iallafall 3.6 -90 är 235-45-17 runtom , blev det inte 255:or bak när 3.8an kom? Dessutom har ju mitt varvstopp rätt var det är flyttats til 8000rpm (trots byte av chip) så nu kanske den går ännu fortare bara jag får på kattersättaren? Borde väll göra lite på flödet vid så höga varv........ Mvh Patrik |
|
| Sandgren:Säker på att de e 235/45 17???De ger ju över 277km/h i hastighet vid varvspärr....Fast egentligen kvittar de,ja menar hur ofta kör man så här fort???Typ en gång.....Har du nån gång tvingats o TVÄRNITA från 260 ner till 90ca???Hade lånat ut bilen till bror min som blåste på mellan Västerås-Sthlm med 234km/h i snitt enligt f-data,o han berätta att en "lastbilsjävel" svängde ut framför honom i denna fart o han va tvungen o STÄLLA sig på bromsarna varvid han fick parera rätt bra med ratten,lite typ åt rallyhållet säger hans medpassagerare,man kan nog lugnt kalla detta en nära döden upplevevlse........I vilket fall så säger han att bromsarna mattades mycket av denna tvärnit....Kanske värt o tänka på....Man måste ju kunna få stopp på grejorna oxå...Däremot verkar kvaliteteten på bromsskivorna vara bra för de slog sig inte...De va efter denna "incident" som ja besluta mig för o göra nåt åt bromsarna men dessvärre hann bilen bli stulen rätt omgående efter denna händelsa o sedemera skrot.... | |
|
Dawwe: Jo det står 235-45-17 i mitt reg.bevis. Har aldrig behövt tvärnita i de farterna och vill inte göra det heller. Har bara bromsat hårt en gång för att testa och kände att bilen svansade lite, så jag satte på en vinge, men jag vet inte om det hjälper. De gångerna jag kört fort så kör jag nästan alltid ett varv först för att se så det är ok och det ska vara fritt ifrån bilar (rätt självklart). Men jag mosade en grävling i 230km/h , fast jag försökte inte ens bromsa, var ju lixom inte lönt. Mvh Patrik |
|
| Ok...så då betedde sig din bil oxå precis som brorsan beskrev att den typ "slängde" lite med baken men inte nån större dramatik.Trodde först att de va nåt fel på den ju...För övrigt så håller ja med dig att man INTE skall köra i dessa farter,o om man ska skall de va "fri väg",fast alla funkar ju inte på samma sätt...Min bror lugna ner sig betydligt efter incidenten,ja menar de fick precis när farten ungefär en 5-10 m innan de skulle brakat in i lastbilen...Hade de gjort de hade han haft en hel del o förklara dels för mig dels för farbror polisen.... | |
|
......det är ju kanske inte så konstigt att en lastbil eller annan bil svänger ut framför en. Den andra föraren räknar nog knappast med att bilen i backspegeln kör en aning för fort, det är ju sånt som gör det hela lite farligt. Mvh Patrik |
|
|
Cannoball: Din hastighetsmätare sönder? MVH Andreas -We can't stay here, this is bad country! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.