AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.897

Generator/Batteri problem

Sida 3 av 3
Ch
26
Chrippa
528iA Touring -99
Hyundai Atos Prime -02
>> Scomfort

Skulle ju kunna ha varit så...
Men inte på två batterier i rad, väl...
Nåt spooky är det, men vad?

Inget extra monterat på bilen, slutsteg eller så?
För att ett hyfsat laddat batteri skall krokna över en natt så pass mycket så startmotorn inte orkar så måste förbrukningen vara 3-4A minst, dvs 35-50W. En inte helt oansenlig effekt som bör kollas upp.
Det ÄR jobbigt med fel som inte visar sig alltid, om inget annat går att hitta så skulle jag testa med ett batteri till.

FP
Nu har jag (nog) hittat min förbrukare!
Testade i helgen med att koppla ur krets efter krets med säkringarna och samtidigt kolla med en ampermätare i vilken krets läckan var... visade sig att typ "kupe-elen" var boven i dramat, dvs hastighetsmätarna, klockan, varningsbelysning, innerbelysning, lampan i handskfacket osv, så det var bara att gå igenom de delarna i tur och ordning...

..hittade tillsist att "hastighetsmätarpanelen" (med inbyggd klocka) drog iväg! iåf inte mer än 60mA och en inre resistans på 800k.ohm men det verkar konstigt nog som det ändå räcker för att dra slut mitt batteri på några dagar, kan detta verkligen stämma?
Jag tycker att den borde kunna hålla åtminstone 60Ah/0,060mA= ca 1000 timmar?? =41 dygn!

fattar inte hur det går ihop!? för batterijäkeln laddar ur! ska nu låta den stå några dar med felkällan bortkopplad och se om den suger ur ändå...

/Johan (Halmstad)

Nej, kan inte stämma att 60mA tömmer batteriet (snabbt). 800 Kohm ger inte heller 60mA vid 12V men det är ett mätfel förmodar jag, ohmmätning på elektronik, halvledare osv.
Du menar att vid koll på alla säkringar så var det just mätaren osv som drog något mätbart?
Se tidigare inlägg, något måste dra betydligt mera ström för att döda batteriet, alternativt är det ett fel i själva batteriet som gör att det självurladdar snabbt.
I värsta fall får man hänga på en logger som mäter strömmen när bilen står stilla. Då får man reda på om det verkligen går ut ström från batteriet, hur mycket, klockslag och hur länge urladdningen varar osv. Felsökning på intermittenta elfel kan vara oerhört tidskrävande tyvärr, men om ingen urladdning syns så har man iaf ringat in felet till batteriet itself.

FP
Ch
26
Chrippa
528iA Touring -99
Hyundai Atos Prime -02
Fem dagar nu (och nätter för den delen!) utan några tecken på urladdning av batteriet. Har fortfarande bara kört korta sträckor, morgon/kväll, men nu startar den =).
Eftersom det inte laddar ur så finns det ju inte nåt att mäta på heller. Men jag ska iallafall kolla upp batteriet under veckan som kommer. Återkommer när (ev. om) det tar stopp igen.

Tack alla så länge!

>> Chrippa

Jo, tyvärr så kan det vara fel på två batterier i rad. Ovanligt men inte uteslutet. Jag råkade ut för det enligt det tidigare inlägget jag skrev, iofs så var det första batteriet gammalt, men ändå. Allt kan hända. (Jag har lyckats med bedriften att få åtta (8) punkteringar på en vecka, på en mc dessutom.)
Ch
26
Chrippa
528iA Touring -99
Hyundai Atos Prime -02
>> SComfort

Jo, ska man nu ändå ha otur, så kan man ju lika gärna ta en stor portion på en gång. Vi får se, jag skall åka in och låta verkstan mäta upp batteriet iallafall, nå't j**la fel är det ju! Hoppas jag inte får punktering på vägen bara... ;)

>> Chrippa.

Helt rätt, skall man göra nåt så ska man göra det ordentligt. Ett litet fel är ju ingenting att hänga i julgranen. :)

Lycka till i varje fall!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.