|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Om batterispänningen sjunket under 10 volt när startmotorn är igång så är det ett bra riktvärde för ett dåligt batteri. MVH Hasso |
|
Helt riktigt. Men problemet är att mäta den låga resistansen i shunten. Inte många vanliga multimetrar klarar att visa mOhm som det rör sig om här, det blir stora mätfel varvid den kalkylerade strömmen också blir felaktig. Men kan man låna en mätbrygga och få ett korrekt värde så räcker det med den korta stumpen mellan batteriet och chassi, lite lättare än att dra mätsladd mellan t.ex säkringspanelen och batteriet bak i skuffen. FP |
|
|
Känner att jag måste fortsätta detta topic... Hade en del problem i somras med urladdning av batteriet då bilen stått ett par, tre dagar. Stone dead, inte ens centrallåset funkade, men efter kabelstart och lite "laddningskörning" så funkade allt som vanligt igen. Detta hände sporadiskt kanske 5-6 gånger. Tänkte då, för 3-4 veckor sedan efter mätning av syranivån i batteriet, som följd av det senaste "stoppet", att nytt batteri skall nog införskaffas för vintern. Så gjordes också, 88 Ah, stort och tungt! Fungerade skitbra, sån fart på startmotorn har det aldrig varit. Kände att: Vad skönt! Det var inget elfel, det var bara batteriet som var slut! Skit var det med den tanken. I morse fick jag ungefär samma respons som tidigare då jag vred om nyckeln: Inte mycket alls, faktiskt... Efter att ha sökt runt lite här på forumet, så har jag ju konstaterat att jag inte är unik med detta problem. Men, jag har en ganska blygsam vana med mätinstrument... Däremot har jag tidigare haft en V70 inne på Bilia för elfelsökning... Vill inte betala såna summor igen! Så, alltså, om någon vänlig själ, ännu en gång, fast utförligare, kan förklara hur och med vad jag kan mäta ev. krypströmmar. Eller rekommendera någon som för en vettig ersättning kan hjälpa mig med detta, så skulle jag bli mycket tacksam. |
|
|
Vid mycket körning i tex stadstrafik och flitigt användande av allehanda eldrivna funktioner tar död på de nyaste och största batterier. Har idag lagt ett par timmar på att finna lösningen på ovan då det även drabbade mig med 1½år gammalt batteri. Det visar sig att orginalgeneratorn, i mitt fall Bosch Compact 120Ah MAX laddar 13.7-13.8 V. det innebär att den aldrig hinner fylla batteriet även om man är försiktig med att använda (_!_)värme och elbakruta mm. till saken hör att jag har en webastovärmare eftermonterad och den slukar iofs ström. Att byta generator till tex en 140 eller 190 Ah hjälper inte heller. Lösningen är ett nytt laddrelä vill jag minnas boschverkstaden sa åt mig, kostnad ca 200kr. Samt att byta den. Då kommer helt plötsligt 14.5V ur generatorn och det är 14.1-14.2 på batteriet. Har man dessutom tömt batteriet en gång minskar man dess kapacitet att kunna nå maxström med 5-10%. I ditt fall tror jag att batteriet bara kommit under en vis nivå för finns inte tillräckligt med kräm i batteriet släpper inte motorelektroniken fram ström till startmotorn. Enligt BMW Solna är det väldigt ovanligt med elfel som drar ut batterier på E39. Tipset är, besök en verkstad, köp ett nytt relä och be kunning fackman byta detta. Be även dem kolla batteriet samtidigt och ladda det fullt i en broncoladdare:) Steg 2 är ett optima yellow batteri, det tål enorma mängder jämfört med orginal. Steg 3 är en defa miniplugg med underhållsladdare. Mvh Asken |
|
|
Tack för ditt svar Asken! Det du säger låter ju rimligt, i.o.m. att nu, då kylan kommit, bränner man ju på med alla förbrukare som finns. Är detta nåt som man ska låta BMW-verkstan titta på, eller är det bättre att vända sig till typ El&Diesel som är mer inriktade på generatorer etc.? Gäller detta med lägre laddspänning generellt på alla E39:or? Kanske ska låta någon mäta vilken spänning som just mitt batteri får... |
|
|
HEJ ALLA! här går man in och ska söka på nätet efter hjälp då min kära gamla bmw laddar ur sig totalt på några dagar.. ...och så hittar man detta forum! jag är TACKSAM!! Jo, till saken, fick ett tips från en kamrat som jag dock inte hunnit testa. Koppla in en 12v lampa mellan minuspolen på batteriet och jordkabeln (med jordkabeln avkopplad från batteriet) när tändningen är avslagen. Om lampan lyser så har man någon krypström. Då är det bara att dra ut säkring efter säkring tills lampan slocknar, och där har man felet! Jag antar iåf att det är ännu bättre med en multimeter? Tack!! /Johan |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Chrippa:Har du koll på om bilen går ned i viloläge efter ca 10-15 minuter.:ac.termostatfläkten tystnar bakom klimapanelen,växelindikeringsdioden slocknar. Gör den inte det så kan urdragningen bero på det, då det tar ngr dagar. Annars kan du gå på Askens råd:) En lite tångampermeter är inte så dum att mäta urladdning med om dem är avsett för likström. Sedan är det så att bilen ska ha minst 12,5 V spänning för att elektroniken ska må bra enligt BMWs rekomendationer. MVH Hasso Länk |
|
Hasso: Nej, har faktiskt inte kollat det... Ska ut en sväng med hunden vid 10-tiden, ska kika in i garaget då. Återkommer! |
|
|
Asken: Intressant inlägg om generatorn. Du måste ha fått fel uppgifter från någon tror jag. Så vitt jag vet finns inte större generator än 140A (c:a 1900W) på E39, tror 100 eller 120A är standard. Detta är MYCKET effekt, även om man öser på med det mesta av utrustning så kanske man landar på 800-900W, gott om kräm över för laddning eller hur. OM det fanns en 190A generator skulle det tarva en kablar, anslutningar osv i klass med kablarna på startmotorn. Jag har sett detta på dieslar i båtar, men inte på bilar. Det är för ohanterligt osv, därför lurar de nya 42V systemen runt hörnet med integrerad starmotor/generator inne i svänghjulet osv. Alla strömmar sjunker med en faktor 3, kabelareor osv kan minskas motsvarande. 13,8V är helt OK mätt på batteriet, det är just den spänning som blybatteriet vill ha för korrekt laddning och utan att överladdas, spänningen ligger något högre mätt direkt på generatorn. Det måste vara detta som man menade på verkstaden. Laddströmmen in i batteriet reglerar sig själv, kan ligga på 20-25A direkt efter start, sjunker sen till några få A och slutligen till nästan noll. Så länge spänningen är konstant i bilens system (dvs spänningsregulatorn inne i generatorn gör sitt jobb och levererar runt 14V) kan du lasta på upp till generatorns märkeffekt med rumpevärmare osv, batteriet får sin laddning lika fullt. Det är lite lustigt att skrönor osv lever kvar sen den tiden då bilarna hade en klen likströmsgenerator som krävde bra med varv för att ge laddning. Då var det mera berättigat att snåla med förbrukarna för att batteriet skulle må bra. Det är helt rätt att redan en eller ett par djupurladdningar lämnar spår efter sig på blybatterier som inte går att reparera (även på Optima tyvärr), bör undvikas. Det som händer när spänningen blir för låg vid start är att startreläet släpper och drar i snabb takt, bättre än att startmotorn stannar kvar i ingrepp och drar ner spänningen till nästan noll. Spänningen innan man vrider till startläget är inte så låg och släpps nog alltid fram, vid belastning kommer spänningsfallet. Var just ute och puffade igång sonens kompis (en Åpel), inte mycket kräm där inte. Jag mätte tidigare strömförbrukningen i min E39, den låg på runt 3A innan den går ner i sleepläget, behövs nog inte mer än ett knappt dygn om något gör att den ligger kvar med den förbrukningen, sen kan man inte starta. På E39 kan man inte glömma innerbelysning osv, allt släcks ner efter de 15 min när datorn kommenderar "sov" till LCM:en osv. FP |
|
|
Nu har jag varit ute med hunden! Svart och stängt i hela bilen var det iallafall nu... Får väl se om den startar i morrn bitti. Såna här "relähäng", lämnar dom inga spår i systemet såsom felkod eller nåt? Nån som vet? -Folke! Ditt namn dyker upp lite var stans här på forumet då det gäller elfel, har du nån idé om vad för slags mystiskt fel detta kan vara? (se ovan) Jag menar, det händer ju bara ibland. Första gången nu sen batteribytet för ca en månad sedan. |
|
|
Chrippa: El&Dieselverkstad skulle jag rekommendera. Vet inte om BMWverkstan kan få fram nytt kraftigare laddregulator? Det kommer mera, måste bara fylla i lite nedan lite mer info har tillkommit idag:) jowr: Så kan man felsöka låter vettigt de skrev ngt om det i en annan tråd. tack. hasso: Du vet ju vad som tillkomit:) Folke: Jag får korrigera en uppgift. Jag hade knäck i lurarna när jag fick infon av hasso som gav fjärrråd via etk, det var 140 eller 90 Amp generator som fanns:) 120Ah har jag sitter på min. 13.7Ah är ut från generatorn mätte ikväll på verkstan direkt på bilen. Det betyder ytterligare lite förlust på vägen till batteriet. Korrekt är att mitt batteri inte mår bra, det har blyförgiftning eller liknande och bytes ut på garantin. Jag vidhålelr att de förslag på lösning jag fått bör vara de som skall genomföras. Det här med mailet har jag just fått bekräftat från Elmäster George som haft precis samma problem, jag klipper och kopierar. Hej du. Tack för infon sist! Har fått lite allmänna strul undrar om du har någon åsikt om åtgärder på generatorsidan eller liknande erfarenheter själv?... Hoppar in och skall starta och bilskrället är = död! Taskigt batteri? 90Ah global visar det sig bytt 0103xx av min gamla verkstad med 2 års garanti så det täcks upp.. startar bilen med batterivagn och kör hemåt. Halva förmiddagen senare och en massa tfnsamtal senare med bosch högdalen, bmw, optimabatteries.se, webasto, webastos åf och teknisk support på BMWvisar det sig. Orginal 120Ah generator laddar max 13.8V vid full kräm. Med körning av webasto, max 20-25 min som jag kör är det tomt på 2-3 ggr. Har 8km till jobbet så ibland blir det kortkörningar. Gamla goda tider generatorer laddar 14.5V så då kan batteriet hinna återhämta sig, men ack inte idag..... I övrigt använder jag inte rumpvärme eller bakruta för dom slukar som bekant ström... Optima rekommenderar deras yellowtop i kombination med nytt laddrelä som får upp generatorn till max 14,5V laddström. Dagens bilar är inte dimensionerade för eftermontage av strömslukare... Åtgärd 1 blir byte av laddregulator(350kr) samt reklamation av gamla batteriet och förhoppningsvis ett nytt batteri. Det borde lösa problemet. Fungerar det dåligt blir det ett optima yellow. Länk Länk Modell s 5.5 om den får plats annars blir det modell s4.2 det räkcer dock garanterar optimas försäljare. Modell 5.5 är till entrepenadmaskiner och liknande. 2k+moms för 4.2, 2.3k plus moms för 5.5 Åtgärd 3 kanske en defa miniplugg med enbart batteriladdare till. Lite jobbigt att stå med huven öppen 3 ggr i veckan på garageuppfarten på jobbet:) Hej Asken, Har liknande problem med min 540iA!!!! Bilen har en 150 A generator och en org. 95A batteri. När bilen går på tomgång och kilman är av (AC symbolen är släckt) så laddar bilen med enbart 12.7 V !!! sjukt! kontaktat BMW, och de erkänner att tommgången är för låg på en V8: 450 v/min, så man ska sätta på kliman hela tiden! eftersom kliman på denna bil är effektreglerande, så kan man ha den påslagen hela tiden och då åker varvtalet upp till 600 varv och laddar generatorn med 13.8 V. Jag har köpt ett WarmUp paket från Defa (kupe värmare, laddare, minikontakt och styrenhet med display) detta för att kunna använda min webasto värmare när jag kör hem från jobbet (13 km). Monteringen har jag utfört för 3 veckor sedan och har det gått hur bra som helst med laddningen. Jag kan starta webasto:n flera gången under samma dag. Med vänlig hälsning George Min slutsats blir. Nytt laddrelä, ac n på jämt!(nu alltid avslagen för att jag inte vill ha kondensen), nytt std batteri och ett defa miniplugg med batteriladdare och kupeuttag... Mvh Asken |
|
| Chrippa: Tror inte du har ett mystiskt elfel, prova först att slå på acn när du kör(snöflinga på klimatautomatiken). Be sedan att få batteriet uppladdat där du köpte det och provat om ev ngn cell kan ha fått styrk. | |
|
Asken: Har aldrig stängt av kliman... Men jag ska ta å åka till verkstan och låta dom kolla batteriet som de sålde! |
|
|
Hej, Jag vill förtydliga att AC:n skall vara på hela tiden bara på de modeller som har en effektreglerande kompressor/klima, dvs 98 och uppåt. Med effektreglerande betyder att kompressor driften varierar från 0% till 100 % beroende på yttre temperaturen och andra mätvärden/temperaturer. Dessutom rekomenderar BMW att ha Aut. cerkulation igång hela tiden. Jag tycker att laddaren på en bil med mycket elektronik är nästan ett måste, livslängden på batteriet påverkas av många urladdningar (ptresis som Asken hävdade i tidigare inslag) , DEFA:s (jag försäker inte göra reklam här...) laddare har en underhållsladdning funktion som laddar med 0.5 A vid ett full laddat batteri och 3-4 A vid normal fallet. Laddaren står på hela natten så länge minikonakten är ansluten och internt i bilen med den bifogade timern/display kan man avläsa laddspänningen och styra kupevärmaren. mvh George |
|
|
Folke: enligt ETK:n så skall på en 540i 99 sitta en 150A generator med art. nr. 12 31 1 705 483. Vet ej hur sant det är i verkligheten... ¨På en 528 1999 finns flera allternativ: 80A , 90A,120A och 140A. mvh George |
|
|
Asken: på en 540i 98 så finns det två vaianter, 120A och 140A. mvh George |
|
|
Det är ju bra att det finns stora generatorer att tillgå. Faktum kvarstår dock att så länge man inte maxbelastar generatorn så får batteriet också laddning, förutsatt att spänningsregulatorn ser till att spänningen ut från generatorn ligger runt 13,8-14V. Batteriet har ju inte en aaaaning om hur många amp generatorn KAN ge, bara spänningen ligger rätt så batteriet kan omsätta elektrisk energi till kemisk, vilket sker när c:a 13,8V ligger över batteripolerna. Det vore ju ett kardinalfel av rang av BMW (Bosch alt. Valeo) att leverera bilar/generatorer med fel laddspänning 12-13V eller så. Detta borde visa sig redan kort tid efter leverans, det måste väl ändå röra sig om ett fel som uppstått senare eller? För låg laddspänning gör att blyplattorna sulfaterar, även om man senare höjer spänningen så är skadan skedd, man återfår inte den ursprungliga kapaciteten. Enda anledning till att ta till extra laddare är när man kör så korta sträckor att batteriet inte hinner uppnå full laddning, vid extrem kyla osv. Tyvärr kan man inte forcera tiden för blybatterier att laddas fullt, det tar 15-20 timmar från helt urladdat till fullt. Dess bättre är ju batteriet mestadels 70-90% laddat när allt är som det skall, en långtur då och då skadar väl aldrig dock för att toppa upp batteriet. FP |
|
George:Check mejl. MVH Hasso Länk |
|
Blir inte klok på detta... Nu startar bilen som vanligt igen trots att jag bara kört småsträckor ett par dagar!? Jag har inte tagit ur och laddat batteriet, inte ens kört någon längre sträcka för att ladda det! Nå'n måste ha hällt chokladfudge i nåt av mina reläer. Nu kan jag ju inte göra mycket annat än att vänta på att det ska hända en gång till =:( |
|
|
>> Chrippa. Kolla så du inte har kortslutning/glapp i nån cell på batteriet. Jag hade det felet på ett nytt(!) batteri i våras, och det felet kom och gick lite som det ville. Med ett nytt batteri igen var det problemet löst. Man har ju lite svårt att tro att ett nytt batteri skall gå söner, men det händer. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.