AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.901

Generator/Batteri problem

Sida 1 av 3
Bilen har gått som en klocka...till nu. När jag skulle starta bilen i morse var den lite trög (gick knappt runt)och efter första stoppet var det färdigt. Istället för att starta förde bilen liv och elektroniken började spöka (solgardin rörde sig, föntersterhiss och takluckan la ner. Efter att ha stängt av all el-förbrukning fick jag igång bilen igen och körde en lång stund (för att ladda). Har nu laddat batteriet 3 timmar (med laddare) och kört ytterligare en bit men samma sak igen. Nu undrar jag, det bubblar i cellerna när jag laddar (då är väl batteriet OK eller?) och vad kostar nya kol/generator hos BMW? Eller är det huvudtaget det som är felet?
Bilen står där den står och jag lär få svårt o sova...Tacksam för hjälp

MrMonzen
Men...Inga förslag??
Får väl skicka bilen på service med bärgare dårå :(
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det lär knappast hinna ladda batteriet på 3 timmar,
utan minst ett dygn.Flipperspelet i bilen beror på låg batterispänning, kan ju vara nån cell som är paj tex.
Hur gammalt är batteriet ??.
Kolen i generatorn brukar hålla ca 15-18000 mil normalt,(undantag finns)är kolen slut så tänds INTE laddningslampan, utan den är mera relaterad till diod/laddreläfel.
har du igång bilen så mät på startkabelanslutningen i motorrummet tex och se om du har 13,8-14,2 volt, har du det inte så laddar inte bilen.Börja med att byta laddrelä och kol samma enhet (sitter ihop) så får du se om det laddar.Det är väl det billigaste alternativet.

MVH
Hasso
Tack ännu en gång Hasso!!! :)
Ska fixa kol/laddningsrelä imorgon och försöka byta själv...Hm. Bilen ska in på rekond tisdag och sevice på torsdag (måste ju bara komma dit oxså). Dom lär få slänga i ett nytt batteri (ser ut som det suttit där sedan bilen var ny) och man vill ju vara säker i bilköerna i vinter. Höll på få hjärtinfarkt över "flipperspelet" men känner mig mycket lugnare nu.
Är det lätt/svårt å komma åt kolen?

MrMonzen
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det beror helt och hållet på hur illa till generatorn sitter. För det mesta rätt trångt och det är det nog på
528 också om jag inte minns fel.. Det sämsta med att ha batteriet i skuffen är att man glömmer kolla vätskenivån. fick fylla en liter senast. Jag har också mitt orginalbatteri kvar peppar peppar!! till vintern?
Normalt livslängd är ju 5-6 år.

MVH
Hasso
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Skulle gissa att det är batteriet. Kul info: orginalbatteri till en 523 97: 900kr, Mekonomenbatteri 74Ah 1162kr. Källa: Janne:)
Mvh
Asken
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Asken:Mekonomenbatteri?? orginalbatteri??
Varken Mekonomen eller BMW tillverkar batterier.
Utan det är "märket" på batteriet som är viktigt för livslängden.Det batteri som säljs av Mekonomen kan vara av bättre kvalitet än det som säljs som orginalbatteri hos BMW.

MVH
Hasso
Har varit ute o kollat till kärran och uppmärksammat...
I test menyn så med bilen igång-14,2 och med bilen avstängd-10?! Betyder inte det att bilen faktiskt laddar och att jag kan klara mig med att ladda batteriet fullt alt köpa nytt?

MrMonzen
Och som sagt...Om det bubblar i alla hålen när jag laddar så är väl batteriet helt? Eller?
Fyllde på med vätska (som saknades) och kollade att det levde om, att ingen pol var död...

MrMonzen
10V vid ej laddning? Du har ett batteri där en cell är kass, byt omgående. Batterierna är "underhållsfria", kemiska tillsater gör att man normalt inte behöver efterfylla med destvatten.
Lite bubbel blir det normalt vid laddning, mycket om en cell är kass.
Du kan ju alltid prova med en riktig uppladdning, tar c:a ett dygn, därefter skall batteriet vila några timmar innan man mäter spänningen om man skall ha nån nytta av mätvärdet. Vid rumstemperatur skall spänningen då ligga runt 12,6-12,8V vid helt fulladdat och friskt batteri.

FP
Tack för hjälpen grabbar!Nu sticker jag och tjackar ett nytt batteri, OK hade ett för 750 pengar (sa dom)
Så får vi se...

MrMonzen
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Ok batterier hör väl numera inte till de högkvalivativa
sedan de slutade använda Tudor som leverantör, men det funkar säkert ändå, något kortare livslängd kan man förmoda.Bara ampertimmarna och måtten stämmer så funkar det.

MVH
Hasso
Fick tag i ett liknande på 88A istället för 80A, dock ej för 750 utan 1100. Men nu verkar det som att det funkar...Moderskeppet är nu aktivt igen. :)
Ställer väl inte till nåt med mer ampere va?

MrMonzen
Tvärtom, bara bra med ett lite större batteri.

FP
Jo
274
Jonne Mek
525tds Touring -93
Hej!
Var bara tvungen att lyfta detta topic eftersom jag hade exakt samma problem i morse.

Min fråga är: "Tjuvström " är det väldigt ovanligt eftersom ni inte ens snackar om det i det här fallet.

Hoppas givetvis att det är batteriet så man slipper felsöka så mycket.
Inte helt ovanligt kanske. Mät strömmen på en batterikabel med ALLT avstängt, skall vara max några mA. Mäts enklast med en tångamperemeter runt ena kabeln så man slipper lossa något.

FP
ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
Jonne Mek:
Jag vet inte om tjuvström är vanligt, kan dock säga att det är ett problem jag har på min 518 -90. Batteriet töms på en natt. Jag kopplade ur batteriet och mätte motståndet, dvs belastningen, med tändning av (visst, kan vara lite ovisst eftersom mätspänningen är låg, men det funka) och den visade 2,5 ohm. Jag drog en säkring i taget tills jag kom till 21:an, som på min bil går till "ladesteckdose" vilket visade sig vara cigarettändaruttaget samt även innerbelysningen. Moståndet ökade till en bit över 100 ohm istället.

Har dock inte letat vidare sedan utan jag lät säkringen vara ur så länge. Nu laddar den alla fall inte ur längre. Detta kan vara ett sätt som fungerar för att mäta tjuvström, dock, som jag påtalade, kan mätningen vara missvisande eftersom ett mätinstrument mäter på relativt låg volt och vissa saker sänker motståndet så fort de fått rätt matningsström.

På tal om detta, om någon har ett tips var mitt fel kan vara (nått vanligt kanske?) så tas det tacksamt emot. Innerbelysningen fungerar för övrigt (om man sätter i säkringen så klart) och släcks som det ska.

Always Diesel
ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
Hoppsan, var lite långsam där, man kan naturligtvis mäta amperen också. Mät dock inte seriellt om du inte har ett instrument som klarar MYCKET ampere, har du otur kan det ju dra 10 ampere vilket inte många instrument klarar. Men tångamperemeter funkar ju....

Always Diesel
Tången är modellen. Resistansmätning är osäker av flera anledningar. De du skriver och dessutom beroende på polariteten på mätinstrumentet. Röd kabel är t.ex INTE plus vid resistansmätning på alla instrument.
Svårt att veta vad som är "rätt" vid resistansmätning också, det finns en hel del (elektronisk) utrustning som alltid är igång, klocka, minne i stereo, kombiinstrument mm. Strömmätning är mera rättvisande.

FP
Jo
274
Jonne Mek
525tds Touring -93
Tack för svaren.
I mitt fall är det nog rimligt att batteriet är förbrukat, men skall prova först med en tångamperemeter. Man vill ju inte byta sig fram till felet.
rsarits
Det går bra att mäta spänningsfallet över kabeln från batteriet till ex.vis säkringsdosan också, det bör vara noll om allt är avslaget, krävs dock en noggrann voltmeter, vilket några men inte alla är, jag har ett par stycken som är tillräckligt bra på lågvoltmätningar=mV.
Om man först mäter resistansen över kabeln (med batteriet urkopplat) så är det lätt att räkna ut hur mycket ström som flyter genom kabeln enl. Ohms lag U/R=I eller Volt / Motstånd = Ampere. Enheterna i V, Ohm resp A. Det går utmärkt att mäte hur mycket generatorn laddar i Ampere på samma sätt.

Micke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.