AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
811

Börjar närma mig inköp av 730/735:a, några Automatfrågor

Shogo
Har nu hittat några lämpliga exemplar, dock är allihopa automater och det e inte direkt vad jag vill ha, har iofs inte kört nån med automat än.men det känns fel :)

Hur e automaterna o köra på vintern jämnfört med de med manuell låda ? har 88-89 års modell olika körprogram ? vilka isf.

En av bilarna skall haft sin låda utbytt för ca 3 år sedan, och har en mätarställning på 22500 mil, ca 18 000 vid bytet. Borde dom inte hålla längre än så ?

ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
Jo, de ska hålla längre, men kanske inte om de står och burnar med ena foten på gasen och andra på bromsen ;)

Automaten är superskön att köra, och tjejen älskar den för det gör en stor bil lättare att hantera när hon slipper tänka på växlingarna i stan, appropå stan, det finns inget skönare än att sitta i bilkö med automaten...

Det finns Sport, Ekonomi, Manuell växling som program.
Sport, växlar senare och drar växlarna mycket längre, ekonomi, växlar vid ca 2-3000, manuell växlar när du knuffar växelspaken till nästa hack, mest till för att låsa växeln på vintern skulle jag tro.

Sport är skitbra när man ska köra om, det blir klart mindre dramatiskt och mera effektivit när den automatiskt växlar ner från ekonomi läget till högre varv, sen är det bara att gasa.. :)
Ekonomi fungerar fint och komfortabelt, växlarna märks knappt. Se till att den du provkör också växklar mjukt och fint, även vid lite hårdare gasning. Får absolut inte tveka mellan växklingarna.
sw
460
swe-boy
420D -15
Jag har en 735 Schnitzer manuell till salu..så får du 290hk istället för 211 i en vanlig 735..allt orginal från schnitzer.
Körde 15.24 på strippen igår med den för att testa =)
underbar maskin..
Ring om du är sugen 070-4042506
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Givetvis skall du ha automat i en 7-serie. En manuell låda i en stor bil med stor motor blir lätt lite ryckigt och osmidigt. Automaten i 735 är underbar, blixtsnabb kick-down och mjuka växlingar. Jag kör på sport i stan pga att bara de tre lägre växlarna används, och ekonomi på landsväg. En automatlåda i E32 håller nog utan problem 30-40.000 mil utan renovering, under förutsättning att den sköts på rätt sätt. (Oljebyten etc.)
Shogo
Swe-boy: Låter visserligen underhållande, men vad säger försäkringsbolagen ? Låter extremt dyrt :)

Ok, på vilket sätt känner man av tvekningarna ? har kört ytterst få automatväxlade bilar. är det vid vanliga växlingar eller kickdown ? Är det skadligt för växellådan och använda de manuella lägena ? tex om man får för sig o sätta en bra 0-100 tid.

är det 3 stegs lådor som sitter på 87-89 års modell ?
swe-boy:
Om du körde på Uråsa flygfält så har jag några bilder om du bill ha.

Mvh.
Micke Olsson
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Swe-boy: Är det AC-Schnitzer S7 3,7 motor som du har? Är det inte 262 hk?

//Schnitzer
sw
460
swe-boy
420D -15
jag skicka gärna lite bilder från uråsa.

det är en 3.7 med 289hk

Shogo:ska du snåla så har du valt fel märke över huvvud taget
swe-boy:
Du har mail.

Mvh.
Micke Olsson
Shogo
Mjea, snåla är det inte tal om, snarare o slösa mer eller mindre ..:)

je
158
jesperw
540iA Touring - 95
Automat är det enda rätta i en bil som 7-serien. Har haft 2 st E32 750 med automat och har aldrig haft några problem på vintern.

ASC tar vid när det börjar bli kinkigt.

ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
Snabbaste tiden uppnår du nog genom att gasa pelle pedal med sport läget.
Det manuella är bäst när du ska dra släp eller köra på sådant sätt att du inte vill att bilen ska växla själv...
Du låser helt enkelt växlarna.
Shogo
Är det asc på alla 730 och 735or med automatlåda ?
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Nej, alla har inte ASC om det är automat.

//Schnitzer
Kan bara hålla med.Varför slita när man kan sitta lutad bakåt och njuta och vila vänster foten ...
Har nu kört min automat sedan i våras och jag kommer nog alldrig att byta till manuell....

Det finns bilar och det finns BMW.
Mvh Björn
sw
460
swe-boy
420D -15
ajja..smaksak..tycker det är kul när lite hänger på föraren..
Aut ska jag ha när jag blir så gammal så jag inte orkar annat än att gasa.
Shogo
E det nån som lite målande kan förklara hur en hel och en trasig automatlåda känns ? Hur skall bilen reagera på kickdown ?
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
Det är lite typ som om någon tar ett stort andetag, och skriker till dig så du pressas bak i sätet samtidigt som du krampaktigt tar ett hårdare tag om ratten och ler utav bara helvete, enkelt förenklat.. :)
sen så varvar bilen vidare upp till rött innan den slänger i nästa växel och varvar vidare.
Beroende på vilken motor vi talar om så varierar suget i sätet efter det.

Det ska aldriv vara någon tvekan när nästa växel hoppar i, inget dubbel växlande eller så.
Bara knuff och vidare ...
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Min bror hade en 535iA. När automaten hade blivit defekt så började den slå och gå dåligt, man kände verkligen att något var fel. Sedan om det är allvarligt så tror jag inte att den drar på växlarna helt, växlar tidigare än vad den ska. Om den ska vara bra så ska den växla mjukt och utan missljud.

//Schnitzer
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.