AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
621

Vad menar Robert Collin på Aftonbladet?!

Darren
Har Volvo köpt Robert Collin på Aftonbladet eller?!
Maken till superlativ, för den nya Volvo CX90, får man leta efter, är den verkligen så bra som han vill hävda? Helt plötsligt är BMW X5 (som har fått lysande recensioner tidigare) för hårt fjädrad och har "total brist på komfort" samt är "med normalchassi stötig och rätt bullrig".

Ett exempel på Collins skönskrivande är det lite udda positiva utlåtandet under rubriken Känsla: "Känslan förstärks av att XC90 är en av de snällaste bilarna i klassen som verkligen försöker att inte krossa allt i sin väg" !!! Då har jag tydligen missförstått hela idén med SUV-klassen vilket bla är att bilarna skall vara grymma och krossa allt i sin väg. Är det månne Collins sätt att säga att Volvo egenligen är en ganska tråkig bil att köra utan något egentligt bett (0-100km/h 9.9 sek)?
Betyget för känsla blir förresten 5 plus.

Bilmärkesnationalism kanske?
Tigerr
Robert Collin verkar vara lite smått sjuk i huvet! Det enda hans otroligt pinsamma "test" har visat på är att han tar rejäla mutor!! Annars så KAN man inte skriva så mkt bra om en VOLVO, och så mkt mindre bra om BMW.. Så är det bara!

Tigerr
Ni
776
Nisse
535i -86
518i -85
320dT -08
Volvo 850 -96
Han var väl på Teknikens Värld tidigare, där tycker jag också att Volvo vinner alla tester.
Men enligt marknadsundersökningerna så har ju BMW de mest nöjda ägarna, hur hänger det ihop???

- Nobody is perfect, but my car is -

MVH Niklas - Uppvuxen på E28 - ICQ: 85989541
sebbe_bmw
Kör själv X5 och om Volvo någonsin kommer upp till den komfort så skulle jag nog byta bil...

Sebbe
Kl
29
Klimaanlage
E34 540iA (m. sportfahrwerk) till förfogande
Appropå Robert Collin, så var det ju denne man som för några år sedan skrev den lika omtalade som patetiska krönikan "Död åt bakhjulsdriften" i Auto Motor & Sport, där han i inte särskilt förtäckta ordalag kallade BMW- och Mercedesförare för "idioter", som körde bilar med en så åldersdigen grundkonstruktion. Bakhjulsdriften var ju livsfarlig! Argumenten mot bakhjulsdrivning grundade sig i det faktum att ett par trafikpoliser i en Volvo 740 några år tidigare hade svårt att på snöunderlag hålla jämna steg med mr. Collin bakom ratten i ett exemplar av den då nya Volvo 850.
Jag rekommenderar varmt alla att försöka få tag på den här artikeln, som är en helt oöverträffad uppvisning i argumentationsteknik och logik på absolut förskole-nivå.
F ö så är mr. Collin själv inbiten Citroën-fantast och har aldrig missat ett tillfälle att i media påpeka dessa bilars enorma förträfflighet framför sina konkurrenter...

*Pling!*
Licht an?
Jag tvivlar inte en sekund på att XC 90 är en otroligt fin bil. Huruvida den spöar en X5 har jag inte heller en aning om. Dock "vet" jag att Herr R Collin är betald av Volvo för att skriva upp deras bilar.... Så mycket är alltså biltidningars "objektiva" bedömingar värda...

Min info kommer från journalistkretsar och är mycket trovärdig....
Tigerr
Matte >> Skäms! *fy fy fyyyyy* Volvo är KASS! :)

Citroën är så himla bra!!!! Absolut en C3 framför en fullutrustad X5 4.6i Sport... :P

Tigerr
Sök gärna på "collin" med sök funktionen och se vad han tycker ochvadvi BMW ägare tycker om honom...
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Man slutar aldig förvånas över Collins påståenden. En större idiot får man leta efter. Numera bryr jag mig aldrig om att ens titta i Aftonbladets biltidning, eftersom jag vet att den bara innehåller skräp. Undra om Collin fick sparken från Teknikens Värld...?
gu
394
gurr
M5 -95
hej

jag tycker att xc90 ser ut ungefär som en groda

hejdå
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Jag har inte läst aftonbladets/Robert Collin´s artikel..och jag har aldrig slutat förvåna mig över den mannens påstående.Men på Forbes nätupplaga så utnämner dom volvo xc90 till den bästa sub vagnen under 50000 dollar.

MVH
Pelle
bmwcs/SYD 4605
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Fat å andra sidan har jag aldrig förstått mig på vad man ska ha en sub till speciellt om man bor i stan....

MVH
Pelle
bmwcs/SYD 4605
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
När nyheterna körde storyn om den gula m3an som körde lule-pite på tid filmat inne i från bilen skrev Collin en krönika om snabbabilar, ungdomar, m3or och farter över 300kmh. När jag mailade och frågade honom vilka fakta han hade tagit reda på, om han i huvudtaget visste exakt vilken m3a det rörde sig om osv hade han ingen koll. När jag påpekade att det inte finns några m3or som gör över 300kmh fick jag bara ett kort svar.

"Ja eftersom du vet så mycket kanske det är du som är föraren" (kommer inte ihåg det exakta citatet men det var något i den stilen).

Har inte mycket för den liraren nej.

ps. Slösa inte pengar på en bmw 330/m3 om ni vill ha körglädje. Nya saab 9-3 är världens bästa bil bara så ni vet!
bm
522
bmwE9
E46 318d Touring -03
...acey;...og hvordan dokumenterer du at "nya saab 9-3 är världens bästa bil..." ?

...jeg ved det ikke ;-)

V-max
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
I Expressen jämförs X5 3.0 (V6?...har jag missat något?) med XC90 2.5T
Resultatet blev oavgjort med liten fördel Volvo.

Volvo har säkert lyckats göra en jättebra bil och det ska bli spännande att läsa fler jämförande tester mot X5 för att jämna ut eventuella Volvo-favoriserade tester.
Be
12
Ben
530 Touring -94
Den dä Collin är som en sprattelgubbe, när chefen drar i trådarna så sprattlar han.
för ett par år sedan så skrev han en artikel om däck.
"Livsfarliga däck säljs på Postorder" löd den.
Han hängde ut en småhandlare vid stockholmstrakten, då denne sålde good Year F1 (Made in Thailand).
det finns fler exempel: Gislaved "Nord Frost" tillverkade för den rysska maknaden, med en annan gummiblandning. Nokia Hakkapelitta 1 för baltikum (också med en annan gummiblandning), samt en hel del däck avsedda för den asien.
Detta skräp kommer till sverige via några oseriösa importörer, men om man köper helsidor med annonsutrymme i motorpressen med jämna mellanrum så klarar man sig, istället så blir det en småhandlare som får ta smällen...
Mi
542
Micke R
328i -98
Collin skrev för några månader sedan om sin syn på hur det är att vara motorjournalist. Det var mycket utlämnande men samtidigt enfaldigt. Han skrev i princip att "de" (dvs journalisterna) alltid höjde en ny modell till skyarna för att sedan ta ner den igen efter något år. Han skrev att det var i sensationssyfte för att sälja tidningar...
Som exempel tog han gamla 900/9-3 som hade "fantastiska" vägegenskaper i de första testen men som sedan referades lite mer nyktert...

Så frågan är vad man skall tro när han kallar den nya 9-3:an för en "vägkramare". Jag skall provköra för att kolla själv, det är bara att hoppas att man inte blir sjösjuk som man blev i 900/9-3.

Mvh / Micke R
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Kan inte annat än att hålla med om RC:s korrupta recensioner!
Tidigare inlägg om ämnet:
Länk

"Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris"
Länk
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
RC tillhör inte de motorjournalister man har förtroende för. Det finns andra - Dag E Hogsten och Carl Legelius på TV, Robert Pettersom mfl på ams-s för att nämna ett par - som ger ett mycket seriösare intryck.

Jag gissar att Collin efter den famösa A-klassvurpan fick bra betalt för att gå över till AB och det har både AB och Teknikens Världs tjänat på...

Har inga belägg för att han eller någon annan får pengar av biltillverkarna, men håll med om att det är skumt att svenska bilar alltid höjs till skyarna.

Jag tror snarare att det beror på läsarna. Folk som fortfarande betalar pengar för kvällstidningar VILL att svenska bilar ska vara bäst i världen. Och Robban mfl levererar. Inte mycket att hetsa upp sig för kanske, men visst vore det kul med lite mer integritet.

My Bimmer is my mistress
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Sen är allt med biltester/jämförelser plus/minus och vad dom nu vill hålla på med. Jag köper inte en bil pga vad som skrivs i diverse tester. Bilkörning är ju väldigt subjektivt. Jag läser nuförtiden i stort sätt bara AMS och jag blir RIKTIGT irriterad på deras betygsystem. Betyget 5 missbrukas väldigt mycket. Bla fick bmw 318ti betyget 5 i status. Samma bil fick 5 i kvalitetkänsla och 4 i kvalitet. Är kvalitén sämre än den verkar eller vad menar dom?

Nej en schysst story där personen som kör bilen berättar högst subjektivt vad han känner, tycker osv vore bäst. Alla betyg osv kan ju diskuteras i år om vad som är rätt / fel.
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Ja, dels en subjektiv berättelse som underhållning/inspiration, dels kalla fakta som jag som läsare kan ta ställning till utan för mycket kommentarer av journalisten.

Betygssjukan har brett ut sig för mycket, och många betyg känns väldigt godtyckliga, t.ex. stjärnorna som TV delar ut till ett antal bilar i slutet på dina tester, varav vissa inte ens är testade av tidningen!

Jämför med de tyskt grundliga poängtabellerna i tyska ams. Där är det Ordnung!

F ö tror jag att vi som deltar i forumet tillhör landets mest krävande testläsare. Och då menar jag inte att man kräver att BMW ska vinna alla tester. Mitt BMW-intresse påverkas inte av biltester, det är ett livsval. Och jag hoppas att jag aldrig blir "botad"...

My Bimmer is my mistress
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.