|
|
|
|---|---|
| En vän till mig sa att om bensin står i t.ex. en dunk för länge, så blir det dålig och oktantalet sjunker. Stämmer detta? | |
|
Vet inte.... Men jag hällde det i en moppe en gång på 90-talet och den blev inte sig själv förens efter 2 månader :) |
|
| Det stämmer vanlig handels bensin börjar att ruttna samt att tappa explosionsförmågan efter c:a 3 mån men om man blandar ut tex 5liter med färsk soppa tex 45liter så är det ingen fara// | |
betriebsanleitung1 |
Jag startade en bil med bensin i från 1965,det luktade skumt men gick som det skulle.Det måste bensinsurrogat som säljs nu. |
| Ja, bensin är en färskvara! | |
|
Som de flesta andra redan har påtalat är bensin färskvara. Om du förvarar den i en gastät behållare, typ jeepdunk med bra gummipackning kan den dock stå väldigt länge utan att bli dålig. Dock är plastdunkar mindre lämpliga ur förvaringssynpunkt då de släpper igenom en del lättflyktiga kolväten genom plasten. Det som händer när du förvarar bensin i icke gastäta behållare är att de mest lättflyktiga kolvätena försvinner och att viss kristallutfällning kan börja i bensinen. Oktantalet sjunker och bensinen blir allmänt sämre för motorn. Wmb:s tips funkar bra! Spetsa gammal bensin med ny så går motorn hyffsat på den tanken. Det bästa är givetvis att dränera ut den gamla bensinen och slå på ny. Sk. miljöbensin och viss annan specialbensin är bättre ur lagringssynpunkt då de är mycket mer stabila rent kemiskt. Mvh |
|
|
Jag hällde typ 25-30 år gammal bensin rakt i förgasaren på min Alfa 33 för ca 3 år sedan. Den startade men gick INTE bra, hackade och hostade och fick motorstopp hela tiden. Botemedlet blev att köra runt och varva som f-n på 3an under riktigt lång tid. Då började den till slut gå som vanligt igen, dvs rätt halvtaskigt ändå... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.