|
|
|
|---|---|
Ricckard |
Tja! Vet nån hur man kan klämma ur några extra hästar ur en gammal 318i -84? Gärna billigt, mek kunskaperna finns men inget fusk trim typ turbo konvertera, byta motor eller lustgas. Något som en kille utan tummen mittihanden kan klara av. Tack rickard |
|
Du kan ju alltid bearbeta toppen och insuget, något större avgas och öppet luftfilter. Det borde hjälpa lite i alla fall men du får ju inget monster direkt. Men detta tillsammans med en lättning, bättre bromsar och väghållningskit... Då kan det nog bli ganska så kul, i alla fall i förhållande till vad du har idag. Detta är vad som håller på att ske med min bil ungefär... *ler* /Fidde |
|
|
Precis som Fidde är inne på är nog lättning av bilen det mest effektiva, släng ut reservhjulet och lägg i en burk punkaspray. Ärligt talat är din bil inte jättelämplig att försöka trimma. Allt går givetvis, men det blir dyrt och krångligt. Tro inte på att sportfilter och sportavgassystem ger någon märkbar effekt i den motorn. 318 har en motor som i första hand skulle gå hyffsat bensinsnålt. Bäst och billigast i längden är nog tyvärr att köpa en bil med starkare motor. Mvh |
|
|
Yupp det som dom ovan säger. Det är inte mkt lönt till att trimma 318 för rimliga pengar. Man måste helst komma upp till 6:an, typ 325 för att det skall ge nån användbar effekt. Mötte faktiskt en kille i veckan som undra hos en firma i gbg om chipstrimming till sin 520 och blev avrådd med hänvsiningen att det var bortkastat och att det var bättre att byta bil till en 525 istället. |
|
|
Ricckard: Köp en vassare kam + avgassystem så kryper effekten uppåt ganska så snabbt. Det finns massor med trim till M10-motorn. Ska det va snabbat ska det vara en 4:a ;) |
|
Renstark |
Är det nån som vet hur mycket schrick kammarna på på motornord ger till en m10 ? |
|
Ett bra tips! (Fick från ett Banracestall BMW) (Gäller insprmotorn) Jag hade en 323:a som jag tog upp insugskanalen (den del som gasspjället sitter i) Fräste upp den ca 4mm tror jag, så mycket som gick, och tillverkade nytt spjäll. Detta gjorde att insugsytan ökade som att ha "ett ytterligare rör på 18-20mm insug!" Effekten blev mycket bra, rapp på gasen, starkare och snabbare och mer acc. Good luck. Samtidigt släppte jag gasspjällsfjädern ett el ett par hack. Men kom ihåg att det är känsligare grejor! |
|
Ricckard |
tack för all hjälp. testar lite olika grejor och hoppas på det bästa!!! Rickard |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.