|
|
|
|---|---|
|
Kan man ha fälgar från en 5-serie med ET 20 till en 3-serie met ET 45??? Det är 16"x?" med 225x50 däck??? Eller måste man ha spacers och förlängda bultar? Vart hittar man sånna på nätat i sånna fall??? -ridern- 525i 1990 24V | |
| hade det vart tvärtom så hade det gåt bra med spacers, men i det här fallet så kommer dom att sticka utanför skärm kanterna | |
|
Altså e ET20 mer utåtstickande än ET45??? Det e till en polare som har en E36 och har fått tag på fälgar från en 5-serie och han undrar om det går!!! -ridern- 525i 1990 24V |
|
|
Panik, Ingen som vet..börjar krisa sig här!!!! Eller nån som kan bekräfta det pettan sa??? -ridern- 525i 1990 24V |
|
|
Kan nog bli lite svårt. Som "pettan" sa: Dom kommer att sticka utanför skärmen. Lägre ET-mått=mer breddning utåt. Högre ET-Mått=mindre breddning utåt. Hade förut fälgar på min E34 som suttit på en E36. Dessa hade ett ganska högt ET mått och således fick jag ha spacerplattor mellan. På andra hållet fungerar det säkerligen inte. //Sahlin |
|
|
Ok, var lite osäker, hade det för att det var tvärt om!! Tnx pettan å sahlin -ridern- 525i 1990 24V |
|
|
Tror jag måste ge mig in i diskussionen.... Jag kör en 525:a ix och den har ET 48 om det inte var ännu mer kanske (eventuellt 54)......detta innebär att den breddar rejält UTÅT.....jag kan omöjligen klämma på fälgar från en vanlig E34:a för dessa skulle ta i skärmkanterna direkt. Med andra ord lågt ET = mindre breddning utåt Högt ET = mer breddning utåt. Har du en bil som normalt tar fälgar med lågt ET-mått så kan du använda dig av spacers för att använda fälgar med högre ET-mått. Tvärtom är tyvärr omöjligt vilket jag lider av...att finna begagnade fälgar till min ix är i princip omöjligt. :( |
|
|
Nicke, det är fälgar som har ET-värde, inte bilar. Fälgar med lågt ET breddar alltså utåt från navet, men bilar som kräver fälgar med högt ET-värde är bredare (mellan naven). När du sätter vanliga E34-fälgar (med lägre ET) på din iX hamnar dom ju för långt UT, eller hur? ET-värdet är det avstånd från mitten på fälgbanan till dit där bultnavet sitter. Dvs, ju lägre ET desto djupare fälgkant -> mer breddning UTÅT. Jag försöker visa med ASCII-bilder. :-) Hoppas det funkar... Tänk att du hukar dig ner precis bakom vänster bakhjul och ser rakt på hjulet (det enda du ser är däcket, men nu har vi X-ray syn). "l" markerar var fälgens "ekrar" & nav sitter (om man skulle ha sett dem från denna vinkel). "X"en markerar hjulaxeln på bilen. --------- | l | | l | | lxxx|xxxxxxxx | lXXX|XXXXXXXX | lxxx|xxxxxxxx | l | | l | --------- ^ ET 0 (mitten) --------- | l | | l | | lxxxx|xxxxxxx | lXXXX|XXXXXXX | lxxxx|xxxxxxx | l | | l | --------- ^ ET 20 (t.ex.) (20 mm utåt, från mitten) --------- | l | | l | | lxxxxx|xxxxxx | lXXXXX|XXXXXX | lxxxxx|xxxxxx | l | | l | --------- ^ ET 40 (t.ex.) (40 mm utåt från mitten) Så har jag fattat det iaf. Det innebär att lågt ET gör att fälgen sticker mer utåt från navet sett, och därmed hamnar de närmare skärmkanterna. De breddar UTÅT. Det är därför man kan "bota" för högt ET med spacers, men inte tvärtom. |
|
|
Hoppsan, det funkade dåligt. Vi testar en gång till... "~" är bara istället för space... Vi kan ju låtsas att det är däckmönster eller nåt. :-) --------- |~~~l~~~| |~~~l~~~| |~~~lxxx|xxxxxxxx |~~~lXXX|XXXXXXXX |~~~lxxx|xxxxxxxx |~~~l~~~| |~~~l~~~| --------- ^ ET 0 (mitten) --------- |~~l~~~~| |~~l~~~~| |~~lxxxx|xxxxxxx |~~lXXXX|XXXXXXX |~~lxxxx|xxxxxxx |~~l~~~~| |~~l~~~~| --------- ^ ET 20 (t.ex.) (20 mm utåt, från mitten) --------- |~l~~~~~| |~l~~~~~| |~lxxxxx|xxxxxx |~lXXXXX|XXXXXX |~lxxxxx|xxxxxx |~l~~~~~| |~l~~~~~| --------- ^ ET 40 (t.ex.) (40 mm utåt från mitten) |
|
|
Det blev inte helt perfekt, men det kanske syns vad jag menar ändå... test: <pre> 1 2 3 </pre> |
|
|
DSR: Helt rätt som du beskriver. Här kommer en länk för den som vill förkovra sej mer. Länk //Sahlin. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.