|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag är på G att köpa ny bil.. den stora frågan är om det ska bli en 740 eller 750? Man hör olika bud hela tiden... Vissa säger att det är sak samma att äga en V12a resp V8a, medans vissa säger att V12an är den största skrothög som någonsin tillverkats av BMW... Dyr som sa*an att repa osv? (ps. Låt bli att terra mig för min nuvarande pärla! =)) | |
|
Givetvis ska det vara en E38. Såg just att det redan finns en liknande fråga.. ska kika lite där! Ursäkta... Men svara gärna ändå! |
|
|
Har bara hört negativt om 12:an rent kostnadsmässigt, det går inte att komma ifrån att kostnaderna sticker iväg som en rymdraket om det börjar strula (inget ovanligt), visst hitta ett perfekt ex och kör lugnt samt smöra för den lokala bmw meken så funkar det kanske, men det är nog ett betydligt smartare val att köpa 740, det avspeglar sig säkert i priset oxå då man kan hitta 750 för under 20" i dag.. Vill man tvunget ha en så var petig och leta länge. Utöver själva motorn så skiljer det inte så mycket mellan bilarna utan det är väl bara utrustningsnivån isåfall. 750 har lite kraftigare bromsar osv men det är nog inga tokstora skillnader. Nu lär det väl komma lite mothugg från våra 750 ägare... www.bimmer.nu sidan för bmwtokar! |
|
|
beror på vilka krav du har?? vill du åka snik v8 eller ha lite mer pulver under huven? *ler* nä men allvarligt det handlar mest om prioteringar visst kommer ägandekostanderna öka jämfört med din volvo men jämför prestandan,komforten, osv med den så...det kostar o vara på topp vill man ha en "billig" bil så köp ingen bmw 7 serie köp en skoda ;) ps. min vinterbil är en volvo 740 GLE - 88 :) |
|
|
V12 är en skottsäker supermotor om den sköts rätt. Det största felet med V12 är taskiga och snåla ägare som struntat i regelbundet underhåll och taskiga verkstäder som inte kan serva/felsöka problem. V12 hade dock lite problem med elektronik och kvalitet på på kaross och kringutrustning på de tidiga årsmodellerna 88-90. Så vid köp så gäller det att köpa en fin med så nogrann historik som möjligt. Bör göra ett supertest innan för att veta bilens skick runt om. Helst skall du ha med dig någon som ägt en 750/850 740/840 och som kan bilarna. Kolla lika mkt på ägaren som på bilen. En/två taskiga ägare som köpt V12 utan pengar att serva den (typ tankat och kört) kan köra ner bilen. Kommer en hel del underhållsarbete och byte av slitdetaljer /komponenter efter 8-10 år. Det är då den taskiga ägaren säljer den efter att ha varit på en verkstad och fått ett pris på allt mellan 30-70 tusen för att få bilen i toppskick och utan funktionsfel. Det är alltså inga egentliga probs med V12. Jämför med vilken annan V12 så är BMWs den bästa och billigaste att serva och underhålla även om mercas v12 är superfin oxå. Be dom som hört tråkiga historier om V12 att berätta om vilken annan V12 som är bättre och billigare att underhålla. Det är trots allt förhållandevis marginell skillnad på V8 och V12. V12 är naturligtvis lite dyrare men kvalitetsmässigt lika bra. V8 har oxå haft allvarligare tillverkningsfel se bl a Länk Oavsett vilken du väljer så måste man räkna med att lägga minst 10-20" per år i underhåll. Kommer du billigare undan är det bara att se glad ut. 750 brukar dessutom vara något billigare och mera välutrustad. A och O (gäller både 740 & 750) är att betala lite extra och köpa en som är toppskick i underhåll och som haft ägare som skött den bättre än sitt eget barn. Det kostar att åka V12 så har man inte råd (extra pengar undansatta för underhåll) är lite händig och tekniskt kunnig och har en bra verkstadskontakt och en fruga som håller i plånboken så skall man INTE köpa varken V12 eller V8 (iaf inga som är äldre än 3 år) utan hålla sig till 6:an eller 4:an. |
|
| hehe tur att det inte finns några "snåla" 740 ägare då *ironi* ;) | |
|
Tack för svaren! Har en mkt fin 750 IAL -96 på G. Den har absolut ALL utrustning som finns inkl Navi + TV, Rollo, backsensor, el-lucka, soft close, etc... Har gått 18000 mil på mätarn, vilket ju är ganska mkt, men å andra sidan kanske det är korrekta mil. Givetvis ska den lämnas in på hårdtest innan den eventuellt köps! Ska kolla upp föregående ägare osv till veckan. Vad bör ett bra pris var på en sådan om allt ser bra ut? V12an har ju ett gudomligt ljud & vrid, och det känns nästan som ett måste att ha en =). Jag måste dock säga att man blir lite smått avskräckt från BMW pga alla (ibland katastrofala) standardfel som finns, men när man tänker efter tror jag inte att jag hört ett enda konkret exempel på fel hos V12an... förutom kanske elfelen, som dom ju bör ha rättat till på en -96a ?? Nåja.. en BMW 7-serie måste det nog bli iaf.. vad annars skulle kunna vara bättre än min Volvo 760? =) Men vad ska man leta efter för fel på en 750 och dess V12a? Finns det några standardfel? Att checka avgassystemet och bromsar är väl en bra idé kanske! Kan det stämma att automatlådan inte har steptronic, utan "Sport" restpektive "Normal" läge, men ändå är adaptiv? Steptronic är ju ändå bara tjafs.. man kan ju föra spaken mellan lägena.. precis som på min nuvarande! Blir bara lite förundrad, för jag trodde det var steptronic på alla.. PS. Plånboken både håller man i, och fyller själv efter behov :) |
|
|
Steptronic finns inte på alla utan är ett option. Så sport och adaptiv är helt i sin ording. Efter som det är en 96:a så kan du kolla den sk."dolda mätaren", som fö. sitter i LKM-modulen. Då kontrolleras att den inte är bytt eller omprog. Är den det så skall det finnas ett intyg från aukt.BMW-verstad, annars leta vidare eftersom risken att den är skruvad är stor. Du nämde inte om den var svensksåld eller import så jag förutsätter import. Avgassystemet och bromsar är väl inte det första att ge upp på denna bil. Leder i fram och bakvagn är viktigare, om milen stämmer. En erfaren BMW-mek. vet vad han skall leta efter. 18000 mil är inte speciellt mycket, utan nästan bara inkörd om den har sköts väl ;). Kolla avgasvärdena för säkerhetsskull, det ger en fingervisning om det mesta. Prisbild överlåter jag åt andra med mer erfarenhet. Kan dock tillägga att jag vet en "vanlig" 750, (ej iL) med samma spec. 18200mil (dock induvidial) som gick för 142000:- för 8 månader sedan. |
|
|
hmmm som 750-ägare som kört många mil och haft höga räkningar blir jag bara lite trött på alla som påstår att det inte skiljer sig kostnadsmässigt mellan den gamla v12 och de nyare v8. Det är nästan en besvärjelse för vissa att ha en tro att bara man hittar den perfekt underhållna bilen så kommer den inte att slitas eller gå sönder. DET KOSTAR MASSOR ATT HÅLLA EN 750 rullande ! Att låtsas som om BMW:s äldre flaggskepp är ekonomisk vettiga alternativ är bara att luras. Jag är dock en av de accepterar att det kostar. Kommer sannolikt köpa en nyare 7 serie senare. Gamla 7:or är billiga att köpa för att de är dyra i drift och underhåll. Det leder till låg efterfrågan. Det är inte als komplicerat. Det ger mesta möjliga billyx för de som har hög inkomst och noll förmågenhet som inte vill binda upp sig med lån. Jag bär pengerna till verkstaden istället för till banken. Att äga en 750 som stort sett står still kan självklart också ge avsevärt lägre underhållskostnader, men JAG kan inte återgå till nån plastbalja med en skrikande fyra i efter att ha åkt så mycket 750. Aldrig mer en rostig Volvo ! |
|
| Hombre: Det där lät som mycket sunda ord måste jag säga! Det är lätt att bli "blind" och "döv" och bara se fördelarna. Men ändå, bör inte en -96a E38 vara lite mindre underhållskrävande än en -91a ? Men det är klart.. det lär kosta att hålla den rullande, och sen är det upp till var och en om det är värt det... själv tror jag nästan att det är det - inom rimliga ramar förståss! | |
|
Hombre har delvis rätt. Det kostar. Vissa kommer väldigt billigt undan vissa får betala dyrt. Det är juh därför dom är billiga i inköpspris. Hade dom varit lika billiga att underhålla som en fyra hade inköpspriset varit dubbelt så stort. Det är inte för inte en superlyxkärra efter 5-9 år kostar en bråkdel av vad den kostade ny. Den "rabatten" man får på inköpspriset får man lägga på underhåll. En enkel logik och matematik. Dom som inte är införstådda med detta innan blir givetvis chockade. Som jag sa ovan: att hålla igång en V12 kostar..punkt slut. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Skulle nog föredra en E38 740, det är en mycket bra och kassaskåpsäker motor det också, om inte ännu säkrare. Länk MVH Hasso |
|
Johan S, Så länge vi pratar om E38, är det nog inte (statistiskt) mer krångel med V12:an än V8:an. "Nya" M73 motorn (5.4l) fick ju elsystem av databuss typ, vilket eliminerade E32:ans tidiga motorstyrnings problem. Hur många 750-E38 ägare har du hittat på den här sajten som klagar på sina bilar?...Nä just det! Ända RIKTIGA Standardfelet på alla E38:or är punktmatris-displayen i mätarhuset. Kontrollera glappa framvagnsbussningar/styrleder och tunnslitna bromsskivor. Steptronic är standard fr.o.m. -96 (Sena 95:or kan vara intypade som 96:or och då ha den gamla adaptiva lådan med separat knapp för sport/vinter program) Man får bättre knuff med v12:a |
|
|
Powertoy: Bilen är tydligen en -95a, så det förklarar väl lådan. Den verkar dock inte vara adaptiv alls, utan det är bara sport eller normal som gäller. Något vinterläge hittade jag dock inte... nåja.. det kanske är lika bra det. Klart intressant info att "nya" motorn har nytt elsystem. Det låter väldigt tryggt och bra. Jag kom att tänka på en intressant grej... visst är det väl 4-ventils teknik i den snurran? Har i dag kollat upp försäkring + skatt.. det verkar landa på ca 1000 kr / månad bara det med full bonus, villa, liten stad (luleå), 1000 mil/år osv... =) Känns lite sjukt! Någon som vet om det är galvade karosser på dessa bilar? Det hade tusan börjat titta fram lite rost vid plåtvecken i dörrarna. Dessutom har jag sett en annan lika dan bil som hade rostig baklucka... bådar illa tycker jag! |
|
|
Jag tänkte lite väl långt tillbaka då jag påstod att E38-lådorna har ett vinterprogram. Lådan i 95:an är dock precis som steptronic-lådan, adaptiv. (om du tänkte på det så står det S och A på programväljarknappen. A:ett för adaptiv). Både M70 och M73 motorerna har två ventiler per cylinder med hydrauliska tryckare. (Det är bara då motorn hittat ner i Mclaren F1 som den har fyrventils-toppar och dubbelt så många hästar...) E38:orna har nog som övriga BMW en kombination av galv och vax som rostskydd. Du har rätt i att somliga ex. verkar mer rostbenägna. Bakluckan består av två delar, vilket inte verkar vara någon höjdare i rostsynpunkt. (USA-modellerna har en nedre del med smalare "nummerplåtsficka") |
|
|
Johan S: Köp dig en 750, det är som balsam för själen. alla köp kan inte vara rationella. Prioritera och sök en fin bil i första hand det lönar sig. Be gärna meken som testar bilen att varmköra automatlådan och ta en titt på olja i HP30lådan det kan spara en del pengar om den är bytt. Gör 10-20000mil extra på livslängden om det är gjort. Den lådan är för övrigt av stridsvagnskvalitet... Mvh Asken Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
|
Jag måste säga att det känns nästan tryggare med 12an än 8an, efter vad man får höra här =) Tycker däremot att det känns lite gammalmodigt med 2 ventiler / cylinder... eller har jag fel? Öh.. alltså, sitter BMW's 12a i Formel 1 bilar?? *imponerad*!! Nä.. nu får man sluta tjorva, och gå ut å köpa i stället! 750 IAL ska det bli.. frågan är vilken och när!!! =) Tack för all intressant info alla BMW tokar! |
|
|
PS ta bort hisingedroskan ur användarprofilen, ändra det till: Påväg att köpa 750iL-96:) Skulle råda dig att söka bilen själv på www.bmw.de där du under gebrauchtwagenbörse kan finna exakt dden bil och den färg du tycker känns rätt. Alla bmwhandlare i D är uppkopplade mot den så urvalet är bra minst sagt. De man finner i Sverige under tex www.bytbil.com 95-00 känns som skabb hela högen vid första anblick... Mvh Asken |
|
|
Formel 1, nej tyvärr. Mclaren F1 är "bara" en supersport bil i stil med vad Ferrari och Lamborghini har för gatbruk. 2 ventilstoppar passar V12:an perfekt. Det är ju en motor som ger mängder av vrid på låga varv. 4-ventilsmotorer utan vanos har ju annars en tendens att vara ganska "tomma" på lägre varv. |
|
|
Pst.. detta behöver ni inte läsa om ni inte vill =); Asken: Jag är stolt över min Volvo ska jag säga dig! Den har för alltid en plats i mitt hjärta, och kommer aldrig att säljas. På sin höjd pensioneras. Den är i hur fint skick som helst, och de flesta bilar från kring 90-95 är garanterat i sämra skick och har endast en bråkdel av utrustningen! Gissa varför jag är ute efter en BMW 750... Man måste ju hitta något det är värt att byta till! Men detta var bara en liten parentes :) |
|
|
Powertoy: Aha.. på så vis.. var visst lite obildad där =) Det kan nog klart stämma det där om 4/2 ventiler.. Farsans 960 E 3.0 -95 är STENDÖD mellan 1000-3000 varv. Absolut noll känsla i gaspedalen! Där kör jag lätt ifrån honom med min kärra... Däremot trycker den på som fasen efter 4000! Är det 4 ventiler i V8orna på E38 då? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.