|
|
|
|---|---|
|
Active protection, Har specat detta på en offert F11, 2014 Någon som kan ge sin personliga uppfattning på systemet. jag vet att det spänner bälten m.m och så efter 18km/h, men har också läst att det drar åt bältena om bilen sladdar. hur är det på vintern om man nu får sladd eller skulle vilja lägga en och annan sladd för att lära sig känna sin bil. Spänner bältena ihjäl en då? Ni som har det, synpunkter på systemet? Jag vill ju ha det så diskret som möjligt och säkrast möjliga, går det att koppla ur enkelt i menyer? | |
|
Har det på min och har tack och lov inte behövt testa dess finesser... Det som märks är som du själv säger att bältena dras åt en aning när man kör iväg. Som jag förstår det sker samma "spänningsprocess" om bilen märker att olycka eller dyl är på väg att ske, så det skall inte vara fråga om att spännas hårdare. Just en sådan finess som man undrar varför i hela friden man valt tillvalet... tills det händer något. Så jag tänkte att jag kanske en dag skulle ångra att jag lade till det. Men så är jag också en tillvalsjunkie. ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
Sorry - missade din sista fråga om det går att koppla ur: Ja och Nej. Ja, du kan ta bort varningssummern om en bil kommer för nära men Nej du kan inte koppla ur att bältet spänns vid start eller vid möjlig olycka. ---- BMW CS/SC #6212 |
|
| tack för svar från en tillvalsjunkie till en annan =) | |
|
:) En liten korrigering eftersom negationen försvann: "Så jag tänkte att jag kanske en dag skulle ångra att jag INTE lade till det." Såja. ---- BMW CS/SC #6212 |
|
| Tycker att det är ett bra säkerhetssystem, dock kan det kanske vara lite obehagligt om man kör aktivt med en bil utan att i förväg känna till att den har bältespännare. Här kan man se när motsvarande system hos Mercedes aktiveras vid bankörning: Länk | |
| Hoppa till ca 2:50 i videoklippet. | |
|
Han tappar ju kontrollen över bilen!, bankörning blir ju aldrig aktuellt. Men hur funkar det en svensk vinterdag när man vill ha lite roligt på ett industriområde och lära känna bilen. Helt klart positivt med systemet, men jag vill ha möjligheten att stänga av systemet, vilket inte verkar gå. Får väga säkerhet mot rolighet och egenkontroll... Eller rättare sagt, fråga frun kanske hehe Videoklippet gör ju att man blir rädd! |
|
|
Mduck - det är väl inte en M-B du skall köpa...? ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
nope, men jag blir lite nervös när elektroniken vill styra allt. Lite kontroll vill jag allt ha själv, så nu lutar det åt att pricka bort detta system Älskar all elektronik egentligen men vill ju själv kunna tryck ON/OFF och ha en valfrihet. Som det ser ut så blir det en ny F11 i orderboken till BMW Fantastisk bil! |
|
|
Får testa på Knutan nästa år - tvivlar att set skall vara ett problem... ---- BMW CS/SC #6212 |
|
| Om man skall köra aktivt på halt väglag funkar det inte tyvärr, i alla fall inte på MB. | |
|
Tror att det kan ge lite samma effekt i BMW:s lösning tyvärr, minns inte exakt nu men läste något artikel i en biltidning (Teknikens värld?) där de avrådde från utrustningen med hänvisning till risken att tappa kontrollen över bilen vid en undanmanöver. Funktionen drar åt bältet med stor kraft tydligen...beroende på aktuell situation kan det nog vara både en fördel och en nackdel med Active Protection. Själv kryssade jag inte för det i listan... /J.I |
|
|
Den drar inte till bältet "med full kraft". Låt oss icke förledas av att Fifth Gear vill göra underhållande program där en f.d. F1- förare plötsligt tappar greppet och råkar ha en kamera placerad så att det syns att han utanför banan bara för att bältet dragits åt en smula... ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
jag hoppar, behåller lite kontroll över bilen och får se vad som händer till nästa bilbyte hehe Hade tänkt lägga till parkerings assistent istället. men det finns tydligen inte till 530xd?? bara vanlig 530d hmm Beror det på att det är hydraulisk styrning på xdrive?, isf gråter jag ej.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.