|
|
|
|---|---|
|
Bilen jag nyss köpte, en E90 320i, har en riktigt riktigt mörk solfilm på bakrutan samt bakdörrarna. Är riktigt lurigt och svårt att se ordentligt nu i mörka tider. Genom backspegeln ser man bara ett par ljus från bilen bakom, inte vad för typ av bil det är och när man tittar bakåt eller åt sidorna bak är det svårt att upptäcka gångare, cyklsiter, djur osv. Måste bort! Hur gör jag enklast? Sidorutorna är inga direkta moln. Har olika produkter för att ta bort ev limrester osv, men det är mer bakrutan jag oroar mig för. När man drar bort solfilmen, hur påverkas värmeslingorna då i rutan på en E90 320 av 2006 års modell? Är det bara att dra bort solfilmen och ta valfri limlösande produkt eller bör man iaktaga extrem försiktghet på just bakrutan? Vad tar en firma för att ta bort solfilm från en bakruta? | |
| Ett tips från mig som har tagit bort solfilm några gånger nu så kan jag säga att vad dom än tar för att ta bort solfilmen så är det värt det, iallafall på bakrutan. För att hålla på med alla värmeslingor och allt är INTE roligt och du kommer svära många gånger innan du får bort allt.. | |
|
Jopovic: Har du testat med ånga? Jag pratade med några olika firmor och de flesta var väldigt restrektiva med att ta bort från bakrutan då risken för skador var stora. De kunde ta bort enbart med villkoret att ej ta något som helst ansvar för ev skador. Fick dock tipset av en firma att göra detta på sommaren en varm dag samt ta hjälp av en ångmaskin. Då kan det lossa rätt lätt |
|
|
Värmepistol funkar också riktigt bra, värm på rutan så följer limmet med på toningsfilmen då man drar av filmen. |
|
|
Hej Har oxå riktigt mörk film på rutorna och vill få bort filmen. Roffa: på vilken sida värmer du? Har hört olika, vissa säger utsida och andra insidan av rutan. Har någon tips på bra firma i norrort som kan ta bort filmen på bakluckerutan? //m Freude ist BMW |
|
|
Nu har jag tagit bort filmen. Frågade Mr Cap vad de skulle ta för det och mellan 2000 och 2500 ville de ha. Skulle ta rätt många timmar sa de.. Googlade en hel del och tog till mig tipset om att använda ånga. Köpte denna maskin på Jula: Länk 249 kr Sedan körde jag ner sidorutorna bak halvvägs och gjorde på mitten ett lätt snitt med rakblad på ca 1 cm. Inte helt igenom til rutan utan bara så man fick upp en kant. Sedan värmde jag på med ånga ca 10 cm från filmen på insidan av bilen i 20 sekunder precis vid överkanten av rutan över några decimeters yta. Sedan provade jag att lätt dra bort filem och den gav med sig riktigt bra. På några ställen, där man blev för ivrig och drog för fort, separerade filmen och den mörka ytan med klister satt kvar. Detta försvann dock sjukt lätt om man ångade ytan några sekunder och sedan tog en plastskrapa (jag använde en sådan man har när man sätter dit carbonfolie) men en vanlig is-skrapa torde funka lika bra. Det går även att med tummen gnugga lätt för att de få klisterresterna ska försvinna. Värm extra noga noga runt kanterna vid listerna så filmen lossnar lätt där och du slipper ta bort ev limrester. Sidorutorna var inga problem alls. Bakrutan tog lite mer tid, men mest för att det är lite tight att komma åt. Jag trodde filmen satt över bromsljuset men så jag tog ner det, men det visade sig den var lagd runt på mycket fint sätt. Ta bort bromsljuset tar dock 10 sekunder ungefär om så skulle krävas. Var dock försiktg så du ej sabbar värmeslingans infäste som sitter där med. Sedan litet snitt i en kant och värm på med ånga. Värm och dra. Går att göra själv men om ni är två är det ännu bättre för då kan en ösa på med ånga under själva filmen medans ni drar. Då går det extremt lätt. När all film är borta kan ni köra med det munstycke som ser ut som en dammsugare och på med den lilla mikrofiberduken och gå över hela rutan. Sedan på med ev fönsterputs om så behövs. Jag körde med Autoglym fastglass och det blev grymt bra. Här är processen på bakrutan i full gång och man ser hur jäkla mörk filmen är. Ett rent helvete att se genom under vintern. Länk När allt var klart var det en ren fröjd att köra igen. Sikten blev så mycket bättre. Jag är så lång emd så jag kollar ofta åt sidorna genom bakre sidorutorna så det blev ett trafiksäkerhetsmässigt lyft |
|
|
Decoy_81: Värmde på utsidan och kände med handen på insidan samtidigt så jag hade koll på hur varmt det blev. |
|
|
Ok! Tack Roffa. Kommer nog testa med ånga. //m Freude ist BMW |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.