|
|
|
|---|---|
|
Hej har en BMW 316I compact 1997 år s modell som tillhört min gamla mor och blivit still i två år. Det är ett väldigt gnissel nånstans bakifrån när man kör med den låter som ett TJipp-tjip tjipp tjipp-tjipp osv. Ett ljud av metall som går mot metall. Det märkliga med det hela är att det ENBART kommer när man har växel i, koppling uppe och då endast när man ger GAS. Det kommer med andra ord inga ljud när bilen enbart rullar, ej heller när man rullar med växel i och inte gasar. JAg blir helt koko på det här, har haft bilen hos några däck och bromsgubbar först, de visste inte vad det kunde vara för fel. Sedan hos en lokal ganska duktig bilverkstad i Bunkeflostrand. De kunde heller ICKE hitta felet, de trodde det var bromstrummor bak som byttes vilket ej hjälpte heller. Har någon ett tips på var felet kan sitta? Eller tips på en bra helst ej för dyr BMW mekaniker i Malmö. Eller ska jag köra kärran till skrotning? ÄR det värt lägga mer pengar på en BMW 316I compact 1997 som gått 13000 mil (ingen rost) går bra i övrigt. Tack på förhand | |
|
Ett par saker till, det luktar varm bränd metall när man kört en bit. Bilverkstaden sa sig ha kollat kardanen och lager, bussningar i denna men inte hittat något. |
|
| Ingen som har nån bra ledtråd??!! | |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Är någon av fälgarna varma efter en stunds körning? Jag funderar på om något med handbromsen kan ha lossnat och ligger emot (det förklarar dock inte att det bara låter med växel i, koppling uppe och gas). En annan teori är att något gått sönder inuti sprängkåpan av växellådan. Det här tjipp-tjipp-tjipp ljudet, är frekvensen beroende på hastighet eller varvtal? |
|
Ha äntligen nån som svarar! Ja det ökar med frekvensen eller hastigheten. Nej fälgarna blir inte varma, sist jag kollade var det nåt under bilen, tror lite framför bakhjulen som knäppte som när metall svalnar efter jag stannat hemma. Det är något som snurrar. Nej tror inte det har något med bromsarna att göra . Verkstaden som kollade bilen sist sade sig ha kollat detta, de sa också att de bytte trummorna bak men utan att få bort ljudet. Jag blir helt KOKoBÄNG på detta, bilen är helt ok i övrigt. Den ska väl ändå inte behöva gå till skroten??? |
|
>> Ja det ökar med frekvensen eller hastigheten. ??? Där hängde jag inte riktigt med. Syftet med denna utvärdering var att fastställa om ljudet härstammade från en komponent kopplad till motor/drivlina som sitter innan växellådan eller efter. Om frekvensen är kopplad till varvtalet (dvs samma frekvens vid tex 2000 varv/min oavsett om du kör i 20 eller 40 km/h) så är det en komponent innan växellådans utgående axel - fast mindre troligt då du hör det bak från bilen (fast ljud kan fortplantas på konstiga sätt in i kupén). Om frekvensen är kopplad till hastigheten så är det en komponent i drivlinan. Frågan är om lukten av bränd metall är relaterat till tjipp-tjipp ljudet? Var kom denna lukten ifrån? Oftast kan man gå runt bilen och lukta vid olika ställen och man kan då känna lukten starkare ju närmare dess ursprung man är (typ om det är från motorutrymmet eller bak från avgassystemet eller under bilen eller från något hjul). Hur lätt är felet att återupprepa? Det är ju i princip helt avgörande för att kunna gå vidare i felsökningen. |
|
Hej beklagar skrev lite kladdigt. Frekvensen på ljudet är kopplat till hastigheten helt klart. INTE varvtalet. Och ljudet kommer som sagt bara när jag accelerar eller ger jämn gas, inte när jag släpper gasen. Lukten kommer inte från motorutrymmet eller något av hjulen. Svårt att precisera men verkar komma nånstans underifrån. Antar nånstans framför bakhjulen men bakom mitten på bilen. Väldigt lurigt problem, ska se om vi kan filma med mobilen vad det lider. |
|
Märkligt! Angående lukten så kanske det är enklast att köra en runda och snabbt upp med ena bakhjulet och in under bilen och inspektera och leta efter tecken på onormal värme där det inte ska vara värme och kanske även kunna gå efter varifrån lukten kommer. Märkligt att det kommer med jämn gas också (annars brukar det mest vara under hård acceleration då delar påfrestas som mest och vrider och rör sig som mest). De komponenter som jag misstänker har ju redan en verkstad tittat på. Jag tänker på kardan, dess lager, hardyskiva, växellådans bussningar, bögknuten (cv-jointen) mellan kardan och slutväxel, drivaxlar och dess cv-jointar. Vet inte hur enkelt det är att göra på en E36 CPT, men på min gamla E34 så var det ganska enkelt att ta loss plattan runt växelspaken, ta bort skumgummiplattan därunder och lossa gummidamasken som döljer sig där (som tätar mellan chassi och växelspak). Då har man ett öppet hål rakt ner mot växellådan och kan höra ljud underifrån lite bättre. Precis som på bilden här nedan. Länk Mobiltelefoner är tyvärr inte riktigt high-end när det gäller ljud/video, så oftast brukar det mest bli en halvskakig mörk video med ett ohörbart ljud dränkt i vindbrus. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.