|
|
|
|---|---|
| E36 med "färddator" eller yttertempgivare har ju en "gong" som bekant. Min fråga är om "gongen" skall matas med "konstant plus" eller "switchad plus", nån som vet? | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Tittar man på hur en gong är kopplad i en E34 (gissar på att E36 fungerar likadant) så har gong-modulen +12V spänning kopplad direkt till sig (via säkring #20) via en röd/gul kabel. Sen kommer ju styrsignalerna, en instrumentklustret och två från OBC. Hur specifikationerna på dessa styrsignaler ser ut vet jag inte. Gissningsvis enklast att koppla in ett oscilloskop och mäta upp spänningsformen på styrsignalen. |
| Styrsignalerna har jag koll på...Det är bara plus jag är osäker på, dvs om det ligger på ström konstant (dvs används "gongen" tex om man aktiverar "Code" o någon/något utlöser larmet, tex genom att krossa en ruta o öppna dörren eller liknande...) eller om den är "switchad", dvs endast aktiv när nyckeln är i tändningsläge.... | |
Ok, när du skrev switchad så trodde jag du menade om det var någon typ av switchad spänningsmatning i form av högfrekventa fyrkantsvågor. Nja, någon ström kan ju inte ligga på konstant. Däremot kan en spänning ligga på konstant till gong-modulen, om denna sedan bestämmer sig för att sluta mot jord så har vi skapat en sluten krets och ström börjar flöda. Men för alla E34'or så ligger det en spänning via säkring #20 på gong-modulen. Denna säkring #20 är hot at all times, dvs du har spänning på denna kabel även med tändningen avslagen. Ren nyfikenhet, hur ser styrsignalnerna ut? Puls med viss specificerad tid? Pull-up? Pull-down? |
|
Spänning menar jag så klart....Det är ström jag inte vill att den skall dra i onödan. Gongen har 5 kablar i mitt fall (+,- samt tre "signalkablar", varje med olika ton). Vet EJ hur signalerna ser ut, mer än att jag vet hur det är tänkt att fungera Länk Då kan jag alltså "låna" spänning från stereons gula-kabel (konstant spänning...)? Så fort "kabelstammen" är klar med original "snabbkopplingar" så skall alla kablar/lödningar testas/kontrolleras så de leder ström som de skall, o gongens funktion kollas. Därefter skall jag sätta fart på den eftermonterade 11-knappars enheten, dvs koppla in yttertempgivaren (vilket redan är gjort), men den visar fortfarande -37. Resistansen ändras när man påverkar tempgivaren, givaren är ny. Vet du om de har nån betydelse vilken av tempgivarens 2 kablar som ansluts som signalkabel? Borde väl kvitta då givaren är en resistor? När 11-knappars funkar så tjongas 18 knappars in:) |
|
Det borde fungera utmärkt att ha den kopplad till stereons gula kontakt (är ju i princip samma typ av inkoppling som gong-gongen har original). Men kan ju vara värt att dubbelkolla med en amperemätare att så är verkligen fallet, innan man börjar löda ihop allt :-) Stämmer, de gong-gonger jag har liggandes här har också samma kontakter - dvs plus, minus och tre styrsignaler (T1,T2 och T3). Länk Länk Verkar vara en enkel styrning, lägg på en spänning på T1, T2 eller T3 så spelar vi en trudelutt och repeterar detta sålänge du har spänningen pålagd på styrpinnen. Angående yttertempgivaren så ska det inte spela någon roll hur kablarna kopplas då det med största sannolikhet är en vanlig NTC termistor (dvs resistansen minskar med ökad temperatur). Så gissningsvis lägger OBC på en spänning mot termistorn och mäter spänningsfallet. När det varmt är det liten resistans och spänningsfallet över termistorn är liten och OBC mäter upp låg spänning innan termistorn. När det är kallt är det stor resistans och spänningsfallet över termistorn är stor och OBC mäter upp en hög spänning innan termistorn. Skulle tex jorden inte fungera så blir det ju oändlig resistans och OBC mäter upp max spänning, dvs den bottnar och tycker det är hur kallt som helst. Det är lika vanligt att signalintegriteten är skadad som att själva komponenten är skadad. Bara att göra som vanligt, metodisk felsökning. Kontrollera att givaren får spänning (gissar på att det är så den fungerar). Kontrollera att signalen mot jord är intakt. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.