AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.234

Någon som renoverat automatlådan på sin E39:a?

Visa användare
13
EvilEyes
530ia Touring -01
Hej,

Ni som repat era automatlådor, har ni något tips på var man skall vända sig? helst i den norra änden av landet (verkar dock knapert) :) mailat b.l.a STM då de verkar väldigt proffsiga.

Har sj en 530 årsmodell 2001, lämnade in den på service (b.la. byte av v-lådsoljan) & rep hos min lokala märkesverkstad och där blev den stående. bilen går ej att köra med, endast backen fungerar som den skall. datorn indikerar fel på ventilerna. låter på verkstan som att de "kloggat igen", och de vet ej om det gäller en ventil eller alla.

Min teori är väl att oljan skulle ha bytts för länge sedan, men nu står man ju här iaf. verkstan vill inte ta i lådan med tång ens (de sysslar inte själv med växellådsrep) en gång utan rekommenderar mig att på egenhand isf få den repad, de enda de är villiga att göra är att lyfta i en ny låda.
frågade om detta är ett vanligt problem, varpå han intygade att det är väldigt vanligt.
Då kan väl jag tycka att det är lite dålig service av bmw att sticka huvudet i sanden så fort det händer.. man tycker ju spontant att de borde ha utvecklat en "plan of attack" vid det här laget, men icket.

nåväl, så nu blir det alltså att köpa en repad el beg. låda alternativt renovera min. hur har ni gjort/hur skulle ni göra?

Kan tillägga att lådan är repad en gång tidigare, packningar och lamellerna efter den föregående ägaren kört fast i snön och slitit ut dem. så egentligen är man väl rätt sugen på att behålla nuvarande låda då den börjar vara rätt så genomgången?

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Länk

Lundbergs fordonsmekaniska är rätt långt norröver.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
13
EvilEyes
530ia Touring -01
Hasso - Tack & bock för tipset, skall höra med dem också!
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Att det är väldigt vanligt måste väl ändå vara lite överdrivet ?
Fungerade den innan du lämnade in den ?
Visa användare
13
EvilEyes
530ia Touring -01
Captainoats: Så sa han då iaf, samtidigt som han nickade övertygande.. måhända är det vanligt just för att de kör med policyn "lifetime" växellådsolja?

ja den funkade hur fint som helst, körde ju den till verkstan så. men den hade ju dock felmeddelat "transfailsafe.prog" någon dag innan, samt nån vecka typ dessförinnan? båda de 2 ggr transfailsafe dök upp gick den in i säkerhetsläge, men har efter ett tag fungerat normalt igen. läste runt massor, b.la. här på forumet och verkade ofta ha m batteri el generator att göra. eftersom batteriet är splitternytt och generatorn låtit lite illa på sistone, så bör jag den i samband med servicen...
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Ok, hoppas dom fyllde på i rätt temperatur osv, är ju ganska känsligt vad jag förstått.

Ställer mig tveksam till vissa verkstäder ha kunskap om exakt alla specifika förfaranden på samtliga bilmodeller.

ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Brynäs transmission är duktiga också.
Ligger ett par mil norr om gävle typ.
Bytte de filter i lådan samtidgt, står filtret med på kvittot.
Sen är det intressant tappade de bara ur oljan och i med ny eller skjölde de lådan?
Visa användare
13
EvilEyes
530ia Touring -01
Captainoats: ja, så har jag fattat det också - känsligt både med själva oljan o tillvägagångssätt.. dock har jag ju liksom tagit förgivet att en auktoriserad bmw verkstad har koll på hur man byter växellådsolja!

Delorian: Bra fråga, ska kolla upp det.. man antar ju dock att en märkesverkstad skall ha koll på vad de sysslar med. tråkigt om man skall behöva "dubbel kolla", men kanske värt att göra så ändå..?

Frågan är ju egentligen om de erkänner eventuella misstag? eller om de ens minns/noterat vad de gjort (över 2 v sedan nu)
för det kan ju vara så enkelt att de inte skjölde lådan och då lossnar smuts som sedan åker iväg och täpper igen.
Filtret borde stå med på kvittot på samma sett när man lämnar bilen för oljebyte då står det arbete + olja + oljefilter.
Visa användare
13
EvilEyes
530ia Touring -01
Delorian: så kan det ju visst vara, tack du! jag har ju som sagt tagit för givet att de gjort allt som man skall, men å andra sidan är det ju lite lustigt att bilen mitt i allt tvär-vägrar att vara med då den aldrig betett sig så förut. nå, värt att checka.
Visa användare
171
e23power
X1 23d
X5 3,0i
vissa lådor är känsliga för eftermarknads filter blir fel tryck då
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.