|
|
|
|---|---|
|
Hallå, farsan säger att man kan kontrollera milen på en 7 serie e38 och dem flesta andra bmws via någon sorts glasmodul, går de? Han har hört att det går inte att ändra på den så dom milen stämmer alltid. | |
|
Ska nog vara glassmodul. Det är modulen som räknar hur många glassar som ätits i bilen, denna räknar även miltal för att kunna få fram ett snitt hur många glassar per/mil passagerarna har smällt i sig... Skämtosido, NEJ! Någon har lurat din farsa. Miltal lagras i ett antal moduler men allt går att ändra, manipulera eller byta. Enda säkra sättet (vilket heller inte är helt säkert om det är skruvat i intervaller) är att kolla vid vilka miltal bilen har varit inne på garantirep/service osv. genom att ringa runt till de olika service ställena och låta de bekräfta miltalet med sina egna system. _____________________________________ ///Mvh Chrille ( aka. Chriz Loud ) |
|
|
Mja...Att miltal/driftstid/medelhastighet/liknande reggas i flertalet moduler har jag oxå hört, men jag har även hört att vissa av dessa moduler kan bara "skruvas" framåt, eller nollställas...Ex en bil med 7000 mil enligt vägmätaren. Medelhastigheten under dessa 7000 mil är 64km/h, driftstid 2000 timmar, ger en ungefärlig körsträcka om knappa 13000 mil...I detta fall behöver man inte vara Einstein för att räkna ut att den är skruvad, samma sak om driftstiden nollställts tidigare o visar tex bara 600 timmar... Kikar man i "alla" moduler så hittar man förmodligen alltid spår efter en "skruvning" är min gissning, sen är frågan om den som söker efter spåren vet hur och var man skall leta... |
|
| Andra sätt att lista ut om milen rimligtvis stämmer kan vara antal tankade liter i kombo med medelförbrukning (har för mig att även dessa uppgifter lagras nånstans). Så skall man göra en skruvning helt osynlig så är det nog mer än bara vägmätaren som behöver manipuleras... | |
|
Jag var och tittade på en 540 i våras, WXH834, som när jag kollade med BMW scanner och fick fram korrekt miltal på dessa moduler: DME* -> 7.506.366 0F xx 01 A8 60 25/01 179970 km EGS -> 7.506.450 2B 17 00 11 60 21/01 179970 km EWS -> 6.905.668 03 08 81 81 07 24/01 179971 km IKE -> 6.942.189 25 21 12 09 15 39/05 179971 km LCM -> 6.915.919 02 43 19 13 00 11/01 179900 km Man ser att IKE är bytt men att alla mil stämmer. Sen tittade vi i serviceboken och jämförde med ett utdrag ur BMW databas och då såg man tydligt att det inte alls stämde, tyvärr. Så jag tror när man ska kolla på bil ska man inte lite på de lagrade värdena i bilen utan man får lägga pusslet med annan information. Min bil: Länk |
|
|
Ola du säger att allt stämmde med milen när du kollade med bmw så stämde det inte. Vad sa bmw hur långt hade den gått då? Är ju intressant att veta. |
|
|
delorian, jag kollade med "BMW scanner" alltså med en OBD-sladd och min dator. Då stämde det med bilens mätarställning och alla moduler men inte med historiken och utdraget ur BMWs databas. Jag var kanske lite otydlig. Lite lustigt i detta fall var att bilen var såld av en auktoriserad BMW-handlare till killen som ägde då när jag tittade på den. Min bil: Länk |
|
|
ok men vad sa databasen på bmw då hur långt hade den gått enligt databasen? |
|
|
delorian, i den ser man vad den gått de gånger den varit på BMW-handlare för service eller garantijobb. Då kan man jämföra datum och mil med serviceboken och då ser man om bilen blivit manipulerad. Min bil: Länk |
|
|
Ola det förstår jag Men du visar ju inte milen från vad som stod i databasen utan bara bara va du fått fram i ditt instrument. Samtidigt som skriver att det inte stämmer med bmws databas men utan att skriva VAD miltalet var där. |
|
|
Alltså BMWs databas visar ju bara mätarställningen då bilen varit där på service eller så. Kan ju vara flera år gamla uppgifter, man måste helt enkelt pussla lite. På denna bil så hade den inte varit på BMW sen 2004 men det var tydligt redan då att det inte stämde med serviceboken. Är du intresserad av just detta objekt, så har jag all info. Min bil: Länk |
|
|
delorian nu förstår jag missförståndet, jag var otydlig i mitt första inlägg. Det jag menade med "stämde" var att alla modulerna stämde miltalsmässigt med varandra. Min bil: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.