AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
987

Gungande och hackande E34 535

Mi
21
Mizider
BMW 535-91
Hej, köpte mig en BMW 535 E34 -91 i helgen. Den har ett fel som jag behöver lite hjälp med. Hela bilen gungar och det tror jag beror på att det inte är orginalfälgar. Men när jag svänger åt vänster så hackar ratten ordentligt. Läste att det ofta är fel på styrsnäckan men det här känns som att det är ute vid vänster framhjul. Är det någon som har något tips på vad jag ska leta efter när jag hissar upp bilen.

/Mattias
F1
328
F1 Power
530iA Touring -02
850csi -93
Är hjulet/hjulen runda?
Gamla slitna däck kan mycket väl separera inne i stommen. Då tappar däcket sin stabilitet och helt enkelt säckar ihop alt. Slungas ut av bilens tyngd och hjulets centrifugal kraft.
Känslan är just som du beskriver att bilen gungar upp o ner när du kör, och ratten knycker vid sväng.
Jag föreslår att du hissar upp bilen o känner med händerna om du har en avvikelse i slitbanan.
Eller så byt misstänkt hjul till reservhjulet. Då bör det märkas när du hittar rätt.

Med vänlig hälsning, /F1
Mi
21
Mizider
BMW 535-91
Här är en uppdatering. Jag har kollat hjulen och kan nästan utesluta dom, såg fina ut och ingen ojämn slitning. Dessutom. Verkar nav och ET stämma med Bmwn.
Fenomenet uppstår upptill 50-60 km/h. Att svänga åt höger går jämnt och fint. Att vrida ratten tillbaka från höger och att svänga vänster, det är då det hackar och låter som att något är löst vid vänster framhjul. Det låter inte när jag kör över fartgrupp med hjulen rakt fram, men om jag svänger så låter.
Det går alltså inte att svänga mjukt åt vänster i låga hastigheter, då känns det som styrningen är indelad i steg, åt höger går det hur fint som helst.

/Mattias

Mi
21
Mizider
BMW 535-91
Kan det vara stötdämparen som är dålig? Den är mycket mjukare på vänster sida.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.