AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.059

Var det en PTF rengöring som skedde när jag körde?

He
437
Henrik 77
530d Touring M-paket 2009
Jag köpte en 530 diesel 2009 i våras med sport automat. Jag har aldrig märkt att den har kört en partikelfilter rengöring. Men nu när jag var ute och körde för en stund sen så hängde den liksom kvar i växlarna. Växlingarna skedde ganska likt med sport programmet.
Även om jag körde i det vanliga kör programmet. Den ville gärna varva upp mot typ 2500 varv innan den växla även vid lugn acceleration. Normalt växlar den kanske innan 2000 varv. även vid jämn hastighet låg den kvar på typ 2500 varv utan att växla upp. Allt annat kändes som normalt. Kan det ha varit en rengöring som höll på?
Wh
458
Wheelie82
530d f11 -16
i3 94Ah BEV - 17
Det var det säkert. Var motorn varm när detta skedde? Regenering startar bara när vissa krav är uppfyllda såsom motortemp och avgastemp t.ex. När jag märkt det på min så känns bilen lite seg i gasresponsen och jag har för mig att den även håller upp varvet lite mer.
Mycket troligt en regenerering.
Du märker det på att den blir ovillig att växla upp, och på ett lätt vinande ljud om du är lyhörd. När det sker, gör ditt bästa för att INTE stanna av under tiden det sker, utan låt processen ha sin gång.
En regenerering beror på flera faktorer.
Bl.a.
- körd sträcka, förbrukad mängd bränsle, yttertemperatur vid kallstarter, mottryck i filtret och sträcka vid varje körning.

En tvingad regenerering kan starta vid 75-76 graders kylvätsketemp och ca 240 grader DPF sensortemp.

Det har varit en del kallkörningar eller kortare sträckor nu några dagar. Jag hade faktiskt knappat mig fram till tempen i menyn för att jag monterat motorvärmare i helgen. Så jag var nyfiken på hur varm motorn var när jag startade. Men precis som du säger så när tempen visa ungefär nånstans vid 75 grader så började. Jag gissade lite på att det var en renegering. Jag körde nog i nästan tio minuter stadskörning. Jag la märke till att tempen stack fort upp till 93-94 grader som den brukar hålla. Sen var jag framme och glömde att tänka på att jag inte borde stänga motorn. Det kom jag ju på när jag stängt av den. Jaja. Lät den stå på jobb några timmar. Sen när jag kör hem ikväll så fortsatte den. Antagligen för jag avbröt det innan på lunchen. När den väl var varm så blev det en rejälare acceleration till lite högre hastighet. Efter det växla den normalt igen. Tyckte bara processen höll på ganska länge. Totalt säkert 15 minuter. Men det blir kanske så när det är stadskörning. Kanske kortare tid om man ligger på motorvägen.
En motortemp på 95 grader är också ett säkert tecken på reningsfas.
Risken med att stänga av den under pågående regenerering är att den då kan få för sig att "hoppa över" den gången, med i vissa fall risk för täppt filter som följd. Speciellt vid kall väderlek.
Även på motorväg så håller regenereringen på under ca 30 - 40 km körning.

Det var det jag kom på när jag stängde motorn. Tänkte shit nu blev den inte klar. Men tydligen fortsatte den ju igen när jag starta några timmar senare. Jaså. Det tar så lång tid även vid motorvägsfart. Trodde den bara häll på typ Max en minut. Hur ofta brukar era bilar göra detta? Jag kan inte minnas att den gjort detta för mig innan. Möjligtvis så fall kanske när min fru kört.
På en höft för en LCi...
Ren stadskörning med bara kortkörningar - 27 till 33 mil
Hälften stad, hälften landsväg - 33 till 43 mil
Bara landsväg 43 mil och uppåt
Kör man så avgastempen håller sig runt 300-350 grader så sker en kontinuerlig förbränning och då kan det gå många mil innan nästa regenerering sker.

Ok. Då borde det ha inträffat flertal gånger sen jag köpte bilen. Antagligen har det skett när min fru kört då. Då kan man i princip säga att minst 1 gång per tank. Om man säger att jag kör i 110 km/h och bilen får för sig att göra en renings procedur. Växlar den även ner till femman då eftersom den varvar bara kanske ca 1600 varv i sexan?
Inte alls säkert att den växlar ner i den farten. Den klarar säkert att hålla tillräcklig avgastemperatur och flöde ändå. Differenstrycket ska ligga runt 80-120 hpa i filtret under processen, och det klarar den om man kör närmare 2000 varv.
Om du har lite känsla och "motoröra" så märker du ibland ett litet ryck när regenereringen startar, och att den känns rätt drögig och inte har samma gasrespons som den brukar. Hade du kört runt 90 så hade den garanterat växlat ner ett steg.

Ok. Jo motor öra kan jag väl påstå att jag har. Ska bli intressant att se i framtiden hur ofta det sker. Ska på en lite längre tripp om ca 2 veckor. 60 mil T o R. Ska tänka på det då. Tack för all info.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.