|
|
|
|---|---|
|
Håller på att "retrofit:a" en 18-knappars OBC i mina ena E36 inkl "alla tillbehör" (blinkersspak med BC-knapp,"gong" samt yttertempgivare). Min bil hade från fabrik den ovanliga "check-kontroll" panelen endast, dvs den med 8 (?) knappar. Någonstans på vägen har denna byts ut mot en 11-knappars (Check-kontroll med yttertemp). Naturligtvis fungerar inte yttertempen då tempgivaren saknas. 11-knappars panelen funkar som den skalkl i övrigt, bortsett från att yttertempen visar -37 grader hela tiden. Har nu köpt en yttertempgivare o anslutit, MEN den visar fortfarande -37. Givaren som sådan är väl bara en resistor, frågan är har det nån betydelse vilken kabel av givaren två kablar som kopplas till 11-knappars enheten (ena är jord, andra signal...)? När väl 11-knappars funkar som den skall kommer jag montera 18-knappars enheten. I nuläget håller jag på med att tillverka den extra "kabelstammen", inga kabelskor här utan allt löds o stiftas sedan i original kontaktstycken. Har koll på de flesta kablarna (plus, minus, 4 kablar till "instrumentpanelen, en till blinkerspaken, 1 till EWS samt en till "Independent Ventilation"). Frågan är vad är denna "Independent ventilation" (Timer-knappen på BC)? Är det en kupeventilering av den sort som finns på E34? Är det isf bara att kopla den kabeln mot rätt relä i ventilations-kablaget (verkar vara så)? Eller saknas det ytterligare saker för att denna funktion skall fungera? Jag antar att man behöver koda in att man bytt till 18-knappars? Var? Hur? Hur talar jag om för färddatan att min bil är en M3 3.2? Kodas in via vad? Tar tacksamt emot tips o erfarenheter om någon har:) | |
| Får väl avsluta den intensiva diskussionen som pågår här*haha*. Gick bra att eftermontera, allt fungerar. Behövde inte klippa eller skarva mot befintliga kablar, skapade "mellanstycken med Y-förgrening o kontaktstycken", på så vis är bilens elsystem helt oklippt, skönt! Enda funktionen jag inte kommer installera är "Standluftung", operationen i sig är enkel (relä + lite kablar) men jag drar mig för att mata igenom ännu en kabel från säkringsboxen. Så istället för "Standluftung" så har jag nu en helt ordinär "Timer klocka" som startas/stoppas med S/R, mellantid genom att trycka på "Timer", vilket är den funktion man har om man inte har "Standluftung" vilket tydligen är extrautrustning(?). Är det nån som skall eftermontera färddatan så kan jag svara på alla möjliga (och omöjliga?) frågor, tror jag:) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.