|
|
|
|---|---|
|
På mina förra bilar (inte bmw) har det alltid funnits en direktväxel (direktdrivning) på automatlådan. Denna har man både känt och sett på varvmätaren när den kickar in. Men på min bmw vet jag inte om det finns någon direktdrivning. Ligger den isåfall på femmans växel eller hur funkar det? Nån som känner till det? zeb1970 | |
|
Vet ej riktigt vad du menar med direktdrivning ? Men troligtvis är det 4:ans växel då den högsta växeln brukar vara en slags overdrive (motorn varvar mindre ) |
|
|
Jo, jag menar helt enkelt att istället för att växellådan driver oljan som får kardan att hänga på, så kopplas detta förbi och låser växellåda och kardan så växellådan inte "slirar" i hög växel. Vet inte hur jag ska förklara för jag vet inte exakt vad det heter. zeb1970 |
|
| Brukar kallas lockup. Man låser turbinen så den inte slirar. Är rätt säker på att det finns på din låda. Men det fungerar så bra att du inte märker det! ;-) | |
| Ok då har jag också lärt mig något nytt...var ute o for efter utväxlingen efter zeb1970:s beskrivning , alltid kul att lära sig något nytt.. | |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
När man säger direktdrivning på manuella lådor brukar man syfta på en växel där man inte låter kraften gå via bottenstocken (och således har ett 1:1 förhållande mellan ingående och utgående axel på växellådan). Kraften kommer alltså in via ingående axel och är i denna direktdrivande växel direkt ihopkopplad med utgående axel, så ingen kraft går via bottenstocken (aka layshaft/countershaft). |
|
Just så. Lockup-funktionen. Det är den jag är ute efter. Någon sa till mig (som hade en äldre 525:a med tiptronic) att kör man manuellt med den, låser inte lockupen. Och när jag provar märker jag ingen skillnad i autoläge och manuellt. Det är därför jag undrar lite hur 17 man vet att det funkar. Förmodligen märker man inte när det läget gå i och att vid minsta gaspådrag går den över till hydraulisk drivning. zeb1970 |
|
| Jag märker att locken har gått in när jag motorbromsar och bensinförbrukningen går ner till 0, om inte är förbrukningen några dl. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.