|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har beställt en F11 520d xDrive 2014 med orginal 17"-hjul. Funderar på att köpa 19"-hjul till denna. Någon som vet vad det är för ET original på denna bil? Jag får lite blandade budskap när jag läser på nätet, men det verkar klart att det inte är samma som en F10. //Stefan | |
|
Gå in på www.realoem.com Där kan du se vad det är för olika et på fälgarna. Verkar vara et 30 eller 33 fram. Bak et 44 om fälgen är bredare annars är det lika som fram. Men kolla där på den fälgen du har så ser du. MVH Stefan |
|
|
tack för tipset! //Stefan |
|
|
Vad tror ni om dessa? Länk Bra pris men visst, det är inga kända märkesfälgar... //Stefan |
|
|
Jag har kikat lite även här.. Länk Men förmodligen bestämt mig för AEZ Antigua, vi får se när det börjar bli dax 8,5x19 ET33 Fram o Bak (530d xDrive Mars-2014) 20" Har jag idag men går ned ett snäpp till 19", räcker mer än väl. Vinterhjul blir det på originalfälg med ett gäng Nokian R2 RFT |
|
|
Någon som har en F10/F11 med AEZ Antigua fälgar på, 19" Googlat en del men hade varit kul med lite privata svenska bilder med dessa. =) |
|
|
Antiqua 20" Länk |
|
|
Underbart snygg! xDrive blir ju automatiskt lite högre, därav också mitt val att gå på "endast" 19" |
|
|
japp, jag har en vit 520d LCI med Antigua 8,5 x 19 men jag har inte en aning hur jag lägger upp en bild eller länk, är ingen datakille.... |
|
|
Tänk på att utseendet kan skilja på fälgarna när de är avsedda för en xDrive, pga annat ET (så är det i vart fall för E60/61!) Jag förmodar att bilderna är från en RWD = icke xDrive? Jag önskade konkava fälgar till min xDrive och jag fick leta ganska länge innan jag hittade rätt. Flera fälgföretag, och andra personer, visade bilder på vanliga RWD medan fälgarna då i verkligheten tyvärr ofta är mycket "fulare" för en xDrive... Till den vanliga E61 RWD är det väl ofta omkring ET15-20 medan det till xDrive ofta är omkring ET 35-45, detta tycker jag gör väldigt stor skillnad för utseendet på fälgarna. |
|
|
Fälgarna blir inte lika "feta" på en xdrive med 19" ET33 runtom Går man upp till 20" så ändras det, men jag är ej sugen på att ha 275or bak |
|
|
Fälgdiametern kan väl ändå inte avgöra ET eller fälgbredden? Hjulet/däcket kräver ju samma utrymme i hjulhuset oavsett diametern på själva fälgen, eller? Dessutom, oavsett fälgdiameter så ska man väl ha samma rullomkrets på hjulet/däcket? Alltså fyller hjulet ut hjulhuset lika oavsett fälgdiameter. (Däremot utseendemässigt kan ju en större fälgdiameter rent visuellt se ut att fylla hjulhuset lite extra, så länge man då inte kör med svarta/mörka fälgar...). (Men om man väljer att förändra hjulets/däckets diameter/rullomkrets så blir det ju en annan sak, men det är väl inte aktuellt?) På en xDrive kan man självfallet ha flera olika dimensioner/kombinationer fram/bak, men bara under förutsättning att man har samma rullomkrets på hjulen fram/bak. Enligt de råd jag har fått så ska man vara extremt noga med rullomkretsen fram/bak, det ska helst inte skilja något alls, eller vara åtminstone i det allra närmaste exakt... |
|
|
Har nu börjat fundera kring om jag ska ha samma runt om eller bredare fälgar bak (9,5"), sk staggered fit. Hur noga är det egentligen med rullomkretsen på xDrive? Räcker det att hålla sig inom 1%? Hur ser det ut om man beställer 19" eller 20" original? //Stefan |
|
| 19" original har samma bredd medan 20" original har olika bredd fram och bak även till xDrive. | |
|
Pratade med BMW i Örebro idag (Carlsson Bil). 1,5% får det diffa på rullomkretsen enligt dom. //Stefan |
|
|
Har du det dokumentarat på ett betryggande sätt att det verkligen är rekommenderat att det får skilja upp till 1,5% i rullomkrets? Eller är det bara något som en random person muntligen har sagt? När jag skulle välja hjul så fick jag rådet av flera transmissions-tekniker att hålla mig inom max 0,5% skillnad, vilket kan motsvara ungefär skillnaden mellan slitna/nya däck på fram-/bakaxel eller skillnaden mellan olika däckfabrikat (alltså; det kan skilja en del i verklig rullomkrets mellan olika tillverkare trots att uppgivna dimensioner är samma.) För att känna mig trygg så valde jag dimensioner med nära 0 i skillnad... |
|
|
Har försökt klarat ut detta med fälgar/däck. Det verkar som man har et 33 fram med 8,5" fälg. Det verkar som man har et 33 bak med 8,5" fälg. Om man har 19" med 245/40-19. Har man bredare bak så är det 9" fälg med et 44. Inte så konstigt men sen kommer det konstiga. Har man 19" 245/40-19 är rullomkretsen 213,18. Har man 20" 245/35-20 är rullomkretsen 213,46. Har man 20" 275/30-20 bak är rullomkretsen 211,42. Där skiljer alltså ca 2cm typ. Borde det inte vara bättre med 20" 285/30-20 då rullomkretsen nästa blir exakt lika 213,31. Tycker det är konstigt med tanke på x-drive som sägs vara känsligt med olika rullomkrets. Det är inte säkert jag räknat rätt. Men som sagt 285 bak borde vara bättre. Letar efter 20" sommarfälgar så det är därför jag skissar lite. Ge gärna förslag på fälgar. Trevlig helg. |
|
|
Skillnaden mellan 245 og 275 är 3 cm i bredd. Skillnaden mellan 8,5" og 9" är 1,27 cm i bredd. Kan vara det utjämnar höjdskillnaden /rullomkretsen lite? |
|
| Bbs challenge CH-R från baanvelgen. Då får du riktigt snygga märkesfälgar till ett bra pris. | |
| Kör med sådana på vintern (kopior) 19" men som sagt väldigt snygga. | |
|
Har tidigare kört 20" sommar och 19" vinter. Nu har jag 18" på vinterdäcken och måste säga att jag gillar det - passar bilen fint. Skillnaden i komfort 18 vs 19? 245/45-18 eller 245/40-19, F11 530d xdrive Utseendemässigt helt klart 19" men jag sitter ju och kör bilen och det är där jag vill trivas bäst. Nu har jag haft en bil som hela tiden stått på tå i tre år och nu med BMW infinner sig en behaglig stämning och en känsla av lugn istället. Två helt skilda världar Trodde aldrig jag skulle bli osäker på en så självklar sak... hmm |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.