AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
14.514

Skrämmande bil, C63 AMG

Sida 2 av 2
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Hehe...det är väl bara att ta Flåklypas video med en klackspark, det är ju ingen vetenskaplig jämförelse i syfte att kora "bästa märke" liksom!

Jag har ett problem med C63 Coupé - och det problemet är existensen av en Black Series av samma modell....vem köper coupén då?? (Tydligen vissa iofs)
ZO
276
ZORG
AMG E63 BiTurbo -12
V70 D5 extra allt -12
325 turbo -87
320i -85
Hej
Lite offtopic men jag vill ändå berätta snabbt om vad jag fick för intryck av amg.
Jag var spekulant på en E63 -11 förra sommaren men backade ur efter en lång diskussion med en verkmästare hos Hedin bil som belyste en hel del typfel på x63 modeller.
Några saker han nämnde och visade vissa gamla fakturaunderlag på var, Nivåreglering som är väldigt känslig och går sönder i många fall.
"Rassel" ifrån vissa motorer vilket medfört kamkedje,spännar byten.
Kamaxeltidsstyrning som slutar fungera såg pris på 31000 för en cylinderbank.
Växellådor,främst på tidiga ml som behövdes bytes pga förslitning.
Keramiska bromsskivor som inte höll måttet och behövdes bytas i förtid,
såg pris på 84000 för komplett sats runtom inkl byte på en bil som gått 4600???mil 9 ägare 3 år gammal.

För att tillägga så gick bilen väldigt bra,inget att klaga på där men av alla bilar jag kollade på(c,e,ml) så var ägarantalet ofta väldigt högt redan efter 2-3 år.
Det fick mig att tillsammans med den övriga informationen jag fick att backa ur.

Självklart är bilar olika men om man köper en bil för dom pengarna vill man inte behöva ställa den hos amg center för nedmontering av motorn innnan den ens rullat 2000mil,ja de var vad den bilen jag tittade på varit inlämnad för,pga av rassel och missljud i främre delen av motorn,defekt nivåreglering.

Så helt klart fantastiska bilar men utan garanti skulle jag aldrig köpa en x63a.
Google is your friend,finns enormt mkt information ifrån amerikanska sidor.
Som sagt ta mig inte fel nu... det ÄR fantastiska bilar med enorm prestanda kombinerad med komfort,
alla märken har vissa "typfel" men x63ans typfel var alldeles för kostsamma för att jag skulle vilja äga en själv.
Ha en bra dag.
Dr
296
Dr Bilfåne
Varierar ständigt.
En treliters turbosexa på 430-450 hk nämns för nya M3. Vad talar för att den skulle gå jämnt - "om inte bättre" - med en C63 AMG?

Håller med om att det är ganska dödfött att dra in eftermarknadstrim och jämföra äpplen och päron. Men nu är det gjort så kan vi ta ett exempel till MB:ns fördel också för att jämna ut, liksom:
Länk

Undrar var den M3 E46 som nämns ovan befunnit sig vid slutet av detta lopp... Och då har vi inte ens plockat upp kompressorn ur förpackningen ännu.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Nu är ju Kleeman också eftermarknadsprylar iofs. Lite onödigt att dra in det i jämförelsen.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Zorg: Låter väldigt märkligt, då jag hängt på både tyska och amerikanska forum där inget av dessa problem är vanligt. Luftbälgar till luftfjädringen och även kompressorn till dessa är ett relativt vanligt typfel på W212/S212 i stort, dvs inte E63-specikt. Dessa fel kostar nånstans mellan 4-8 000 att byta.

På samma sätt som BMWs M-bilar har vanosproblem, kopplinsproblem på SMG-lådorna, oljetörstande motorer osv. Eller varför inte att Ferraris 458:or brinner i parti och minut? Man ska ta vissa "sanningar" med en nypa salt.

Många Bi-turbo E63:or rullar med över 800 hästkrafter utan några som helst problem, och överlag är drivlinan betydligt mindre känslig än exempelvis BMW.
Marin,
Jag har kört ett flertal C63 AMG, även en med Performance Package så jag vet vad dom går för. Det är trevliga bilar som går bra. Dock stötiga, törstiga och bullriga men det blir ju lätt så i den här kategorin bilar. En M5 e60 är snabbare och den ligger i ungefär samma prisklass.

Håller med om att jämförelsen med en trimmad bil haltar men jag lade ändå upp filmen.

Flåklypa
Dr Bilfåne.
En Ferrari California har väl inte ens över 500 hk? M3an hade högst troligen legat något före den C63an om den är sugmotortrimmad. Runt 560 hk går att plocka ut utan överladd på C63 och det hade inte räckt. En SLK55 AMG med Kleeman kompressor hängde inte heller med. Men ändå, äpplen och päron.

Flåklypa
Dr
296
Dr Bilfåne
Varierar ständigt.
Eehh.. ja Lus, jag skrev ju att när vi väl hade dragit eftermarknadsprylar så...

Nu var det ju inte en jämförelse med just Ferrari California det handlade om, heller. Känns som vi pratar förbi varandra här. Men med tanke på trådens titel så kändes det ju inte helt fel med det klippet.

Ljudporr:
Länk

Ska inte någon nu skriva att en BMW M3 faktiskt låter ännu bättre?

Dr
296
Dr Bilfåne
Varierar ständigt.
Och så lite EDIT: "dragit IN eftermarknadsprylar"
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Dr Bilfåne: missade det, haft en euforisk dag :) Skål på dig :)
BMW M3 låter faktiskt ännu bättre!

:)
Be
216
Betioveåtta
MB C63 - 2010
Hej hej,
Vi har sedan dryga året tillbaka en C63 kombi-2010 och vill ge en reflektion över ägandet kontra våra forna BMW-bilar.
Motorn är fantastisk och låter som en motorbåt varje gång man startar och detta ger glädje även vintertid då båtar ligger på land.
Körkomforten är skön och stolar, inredning etc ger ett gott kvalitetsintryck. Drivlina och växellåda ger skön åkkänsla (som alla automatare).
Bränsleförbrukningen är i största laget även vid krypkörning men många hästar/cylindervolym vill ha mycket mat.

Visst, vi använder inte bilen för att åka bana och busköra utan ha som ett välaktat bruksfordon och till det fungerar det mkt bra.

/Martin
Visa användare
3.753
Sani
B10V8; har du Performance package & Driver's package på din..?
Ki
539
Kimmo
Clio RS -03

Ljudet på AMG:n får ju min och sambons 550 -08 att låta som en viskning...
Be
216
Betioveåtta
MB C63 - 2010
>Sani
Vi har endast Drivers Package. Men även.....takbox ;)
Dr
296
Dr Bilfåne
Varierar ständigt.
Lus, bägarna klingar!
Dawwe, jag går inte på den ;)
Visa användare
3.753
Sani
Det finns väl bara ett märke som kan "mäta sig" med AMG ljudmässigt..

Länk

M
Aston Martin DB9 V12 låter gott ...

Länk

mvh/ Anders
Visa användare
3.753
Sani
Sant iofs, glömde dom.. Fantastiskt ljud!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.