|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Fick låna kompisens C63 AMG performance package (487hk) under en dag. Mer skrämmande bil har jag aldrig kört. Bara man duttar till på gaspedalen så spinner den loss. M3 e92 är en kattungen i jämförelse. Och motorljudet....oj,oj,oj. Ska nog ta mig en titt på E63 AMG till våren :) | |
|
Det gör du helt rätt Marin. C63:an var den första generationen "nya" AMG-bilar som är bra mycket brutala än tidigare generationer (på min SLK 55 AMG kunde man exempelvis inte ens stänga av ESP fullt ut...). E63:sn är en fantastisk bil. Klassens största utrymmen och snäll som en kattunge i komfortläge. Däremot får du vara beredd på att du väcker grannarna varje morgon. Ljudet vid uppstart när den är kall är helt magiskt (och högt) :) |
|
|
Jag minns bara att stolarna är väldigt stora, att armbågarna liksom tar i när man svänger och kör lite aktivt. Och jag gillar ju manuell vxl på prestandabilar. Och att den är sjuuukt törstig. Men den låter finfint. Jag fick inbjudan till Bilgruppen i Lund förra året på AMG-kväll på visning och fri provkörning (och fri Moet men nästan alla hade ju kört dit....). Utanför stod uppradat 2xC63, E63 + SLS cab. Det blev en minnesvärd kväll med ljuva toner och fantastiska bilar. Men ingen AMG för mig (med mina långa ap-armar)! |
|
|
Stolarna i C63an är för smala i ryggen för min kropp. Kan knappt andas in ett djupt andetag. Och så är/var den riktigt hård i fjädringen....och mycket däckljud. Färddatorn visade 13,5 på väg till jobbet. Som jämförelse visar min 730D 8,2 för samma sträcka och likvärdig körning, och ner mot 6,6 vid "ekodrajving" E63 AMG kommer passa mig perfekt....eller kanske en S63 AMG när man ändå har brallorna nere :) |
|
|
E63 AMG kombi för 249 lax på blocket. Kool bil - coolare än M5T? Länk 249 000:- Mercedes-Benz E 63 AMG Mätarställning: 15000 mil Färg: silver svart Karosseri: Kombi Info: Automatisk växellåda, ABS bromsar, ACC/Klimatanläggning, Airbag förare & passagerare, Antisladdsystem, C-lås, CD-stereo, Elhissar fram och bak, Elspeglar, Elstol förare med minne, Elstol passagerare fram, Eltaklucka, Farthållare, Fjärrstyrt c-lås, Färddator, Komplett ifylld servicebok, Larm, LM-fälgar, Multifunktionsratt, Navigator (GPS) med TV, Regnsensor, Servostyrning, Sidoairbag, Skinnklädsel, Sportstolar, Stereo, Stolvärme fram, Taklucka, Xenonstrålkastare, Yttertemperaturmätare, Stora Nav, med mera... |
|
|
Körde en ny C63 kombi för några veckor sedan. Gudarsskymmning vilken bil... står absolut på topp tre listan vid nästa bilbyte. Vlket ljud, vilket drag. Kan bara tänka mig hur mkt bättre den blir med performance package. //PB |
|
|
Mm, och nu finns det ju en "507-edition" också; för den som vill ha det senaste & snabbaste.. |
|
|
Missade videon: Länk |
|
|
Mmm, gillar ljudet från storkubikaren. En till: Länk :-) mvh/ Anders |
|
|
Underbart Anders :) 507:an ligger tyvärr ej inom min budget, men en faceliftad hade ju suttit fint iaf...de "gamla" har tristare inredning, och fulare front - men å andra sidan klarar man sig på c halva pengarna! (c 275kkr vs c 550kkr..) Undrar hur många C63T som sålts pga att M3 Touring ej finns..? DET är något som BMW borde räkna in i sin business-case för en dylik bil också, tycker jag :) |
|
|
Sani, Det brakar på rätt bra med datorhögtalarna på jobbet. När jag kommer hem skall jag skrämma grannarna via lite större grejer. Först fågelsång sedan ... :-) Jomen, en sån där bil skulle inte vara fel. Önskar BMW hade tagit fram något liknande. Kunder finns det alltid. mvh/ Anders |
|
| ... Alpina B3/B5 är ju rätt nära ... Fast definitivt inte lika brutala, då... | |
|
Även fast man åker C63 och vill läxa upp en gammal M3 så kan man åka på en överraskning... Länk Flåklypa |
|
|
O jävlar vad du läxade upp honom, för han gav ju verkligen allt han hade. ;-) Prova en C63 innan du börjar jämföra med en M3 e46. Bilen är så potent att man inte ens vågar dra den över 3000 rpm om det är blött. |
|
|
Det var den fånigaste film jag sett i denna kategorin.... En x63 AMG sår inte många bilar på, allra minst en m3 e46. |
|
| Marin/Rompa: M3 i Flåklypas länk verkar vara kompressormattad med en bit över 500 hästar. MB:n kan gasa fullt, kommer inte hänga med... | |
|
Då kan du lika gärna ta en toktrimmad 240 turbo eller 9-3 turbo som kör ifrån det mesta, även en m3 kompressor! Jag talar om fabriksbilar, och då finns inte många bilar söder om 1Msek som piskar en c63 amg. Speciellt inte rakt fram prestanda. |
|
| Marin: Nu lirar ju en E9X/E46 i ungefär samma storleksklass som C-klass typ, ungefär lika "lyxiga" osv, varför blanda in en vråltrimmad gammel-Voflo? Ja E46 har kompressor, so what? Den kostar fortfarande lååååångt under 500". snarare runt 250-300", på sin höjd, ja den är begagnad. Fabriksbilar under en miljon som spöar C63? Tja, nya M3 kommer nog gå jämt med den om inte bättre. Dodge Viper med en 8.3 liters V10 (ja det är en plastig amerikan, men motorn är ett monster...) kostar från 100" USD, vilket blir runt 900" hemma i Svedala...Det finns fler exempel... | |
|
Jag sa precis att det INTE FINNS MÅNGA bilar söder om 1MSEK som spöar C63AMG. Typ 5st? Fattar inte att du jämför en kompressortrimmad M3 med en standard bil. Så stupid! En bekant till mig har en +700hk BMW 325i Turbo e30. Totalkostnad långt under 100lax. Kör förmodligen skiten ur det mesta rakt fram. Men den drar 3 liter milen och har bytt växellåda 3ggr. Är det en bil du skulle jämföra med Flåklypans bil? |
|
| Marin: Suck... Köp en AMG! | |
| Dawwe: Ta av skygglapparna ;-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.