|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har försökt få klarhet i om man kan använda samma skivor i den hårddisk baserade navin som i den utan hdd men ej lyckats. Nån som vet? Alltså om jag har skivor till hdd, kan jag då köra dom i "iDrive navin" utan hdd? Om inte, vilka skivor ska man ha till respektive navi och var kan man billigt och enkelt hitta dom på nätet? | |
|
Här finns lite info om de olika naviversionerna: Länk |
|
|
TACK!! Det var till väldigt stor hjälp!!! Det är inte hastigheten som dödar.Det är hur man stannar. |
|
|
Hej! Antagligen en dum fråga men vad är FSC koden dom pratar om i länken? Anders |
|
|
FSC koden är troligen det som kostar 1500-2000 kr att köpa loss från BMW för att aktivera de nedladdade kartorna. Kartmaterialet i sig kostar inte många kronor till hårddiskbaserade navigatorn. |
|
|
fsc koden består av 10 siffror+10 bokstäver som baseras på bilens 7 sista VIN jag fixar den på ca 20 min till farsan har jag fixat "lifetime" kod... så han behöver aldrig mer en fsc kod för att uppdatera till 2015,2016 osv för normalt sett behövs en ny fsc kod för varje ny kartversion navi pro använder eller Next Premium kartmaterial navi business använder Motion eller Move kartmaterial uppdaterade farsans för några månader sedan Länk |
|
|
CIC hårddisk gäller följande kartversioner Navi Pro 2014-1 Next 2014-1 Premium Navi Business 2014-1 Motion 2014-1 Move ------------------------------------------------------- CCC Idrive naserad navi 2014-1 Professiomal ------------------------------------------------------ 2014-1 HIGH MK4 2014-1 Business |
|
|
@Bianca Slår man in lifetime-koden varje gång man laddar in ny version av kartmaterialet, eller anger man den EN gång bara och därefter frågar bilen aldrig mer efter fsc-kod när man uppdaterar? Vad kostade en lifetime? Jag gav 50€ för den vanliga engångskoden. |
|
|
@Bianca Vad skiljer 2014-1 Next från 2014-1 Premium? Next har jag inte hört talas om tidigare, är iof ganska grön på detta. |
|
|
Next är för 2a generationens hårddisknavi,den som kom under 2012 lifetime koden slår man in endast EN gång...sen frågar den aldrig mera vid varje ny uppdatering. Kostade mig ingenting |
|
|
@Bianca Tack för info! |
|
|
@Bianca Tack, då är det inget jag behöver fundera på. |
|
|
Om man laddar ned nya kartor från exempelvis Pirate Bay och köpen en FSC kod från någon annan än BMW. Kan det bli problem när man lämnar in bilen på service/reparation eller liknande efter uppdatering, tänker på att man har inte köpt uppdateringen den rätta vägen? Någon som har erfarenhet? |
|
|
BMW skiter i det,för det är inte dom som gör skivorna,utan Navteq det finns bara 1 kod för varje bil..d.v.s att de finns inte några crackade eller hemma-pulande koder.. endast 1... sen om man får tag på den i Tyskland,Afghanistan eller inre mongoliet är skit samma...fel kod=hårddisken uppdaterar inte navikartorna rätt kod= uppdateringen kan börja lite bilder jag tog när jag uppdaterade farsans Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Produktbeskrivning Lite info om 2014-1 Premium Europe 3xDVD DL 8.5GB The DVD set (3 DVDs) includes the following countries: Western Europe Andorra, Belgium, Denmark, Germany, Finland, France, Greece, Gibraltar, Great Britain, Ireland, Italy, Liechtenstein, Luxembourg, Monaco, Netherlands, Norway, Austria, Portugal, San Marino, Slovak Republic, Spain, Sweden, Switzerland, Czech Republic and Vatican City. Eastern Europe Parts of Bulgaria, Croatia, Poland, Russia, Romania, Slovenia, Turkey and Hungary, and the main road network of other Eastern European countries. Benefits Additional features such as the Falk Travel Guide, Guided Tours, New 3D objects, 3D city models and satellite images (for cars from 09/2009) provide much useful information and amenities for your trip planning. More Jam Warner (TMC function) in the following countries: Germany, Austria, Switzerland, France, Great Britain, Italy, Netherlands, Belgium, Denmark, Spain, Norway, Sweden and the Czech Republic Free TMC service is not available in all countries. For the reception of the encrypted TMC-service BMW offers country-specific to a BMW ConnectedDrive contract List of BMW Service POI database with 32 categories Technical Information The DVD set is in the following vehicles can be used (for details see table): 1 Series - E81/82/87/88 release after 8.9 3 Series - E90/91/92/93 / release after 8.9 5 Series - E60/61/F10/F11/F07 release after 8.9 7 Series - F01/F02 release after 9.8 X series - E70 (X5), E71 (X6) after release of 9.10 BMW navigering uppdatering 2014-1 De digitala vägkartor har ett antal viktiga nya kompletterande uppgifter: För fordon med HDD Navigation (fordon från 09/2009) följande integrerade funktioner: höjdmodeller 3D-objekt 3D Stad-modeller Guidade turer (från HU-High Reseguider) satellitbilder Beroende på vilket land versionen trängsel varningsfunktion RDS/TMC- är funktion (Traffic Message Channel) som erbjuds. Inklusive en katalog av alla BMW återförsäljare och serviceföretag. En POI-databas med olika kategorier (t.ex. sevärdheter, hotell, restauranger, flygplatser, bensinstationer, köpcentra, etc.) Ändringar gentemot tidigare utgåva 2013-2 *Flera 3D-objekt *Flera 3D-Stad-modeller *Flera Satellitbilder *Ökad bevakning av vägar i många östeuropeiska länder som Bosnien och Hercegovina (från 14% till 100%) Makedonien (39% till 91%) Rumänien (från 80% till 100%) *Ökad bevakning av adresser finns i många länder i Väst-och Östeuropa, t.ex. Bulgarien (från 48% till 69%) Italien (från 75% till 100%) Rumänien (från 10% till 55%) Ryssland (från 33% till 57%) Turkiet (från 23% till 85%) Sverige ändringar/+- 15% Västeuropa Andorra, Belgien, Danmark, Tyskland, Finland, Frankrike, Grekland, Gibraltar, Storbritannien, Irland, Italien, Liechtenstein, Luxemburg, Monaco, Nederländerna, Norge, Österrike, Portugal, San Marino, Slovakien, Spanien, Sverige, Schweiz, Tjeckien , Vatikanstaten. Östeuropa Bulgarien, Kroatien, Polen, Ryssland, Rumänien, Slovenien, Turkiet, Ungern, |
|
|
Någon som har koll på hur man vet vilka versioner man kan få in i sitt system? Har E70 med CIC och USB uttag men den är tillverkad 2010-09 så det verkar vara precis på gränsen när jag kollar på 2014 materialet. |
|
| Då har jag fått koder och uppgraderat. Funkade klockrent! Skicka PM om du vill ha mail till han jag köpte koden av. | |
| Jag har en rolig case. Ska hjälpa en med att uppdatera hans kartor i en F10 där navin är eftermonterat av BMW. Antar att det går att få en FSC kod på bilens chassinummer då också, eller hur gör man här? | |
|
Som jag förstått det så är det inga problem om det är kodat på rätt sätt hos BMW. Frågan är väl bara om det är nya NEXT eller CIC nat de installerat? Maila annars de som fixar FSC kod, de verkar ha stenkoll på detta. |
|
|
Nu har jag uppdaterat nya F11'an idag. Fungerade klockrent, även fast bilen varnade för lågt batteri fast C-TEK laddaren var inkopplad. Bilen har visserligen inte körts på 2 veckor, så det kan kanske vara därför. Tog nästan 1 1/2 timme via tre USB-pinnar i handsfacket. |
|
|
Jag uppdaterade till NEXT 2014-1 här om dagen. Jag använde ett enda USB-minne på 32 GB. Det går att köra och använda navigatorn samtidigt som den uppdaterar. Hinner den inte klart direkt så fortsätter den att uppdatera nästa gång man startar bilen. Jag skaffade en lifetime-kod via nätet och den fungerade. Jag läste i och för sig på bimmerpost att det inte finns några egentliga lifetime-koder utan att det är en kod som kommer att fungera under ett begränsat antal uppdateringar och att sådana koder inte kan fås av BMW. Om bilen kopplas upp mot Tyskland så kan det bli problem enligt den som skrev i tråden. Vi får väl se. |
|
| Jag hittade ingen USB-kontakt i handskfacket i min LCI så jag uppdaterade via kontakten under armstödet. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.