AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.176

Usb/aux till e39

Rette
Jag har sökt runt lite och hittat en del trådar ang. detta men jag är lite förvirrad av allt.

Jag vill helt enkelt kunna koppla in en telefon eller mp3 eller ett usb minne och få det att fungera med originalstereon samt rattkontrollerna.

Då har jag hittat t.ex. denna: [Link]Länk

och då undrar jag:
1. Hur vet jag om jag har rds radio?
2. Vad betyder; " Not combatible with BMW Business multi-Info radio with navigation"? Jag har ju navigation i bilen, vad blir konsekvenserna av detta isf?

Bilen är en 525 -03

Är det nu någon som kan förklara för mig lite snällt hur jag ska göra för att hitta en sådan adapter som passar till min bil?

Mvh Fredrik
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Beror lite på exakt när bilen är byggd.
Har du en e39 som är byggd 09/2002 eller senare med 16:9 Navi så funkar denna klockrent:
Länk

Min bil:

Länk

Rette
Hej!

Enligt transportstyrelsen är mitt fordon tillverkat 2003-02. Visst finns det två olika typer av navi? Den mindre (4:3?) Samt den större där knapparna sitter på varsin sida om skärmen? (16:9?).

Jag har den större, borde alltså vara 16:9?
Och då ska alltså denna fungera? Och då fungerar den med rattkontrollerna osv?

En fråga till; finns det någon slags equalizer i min bil? Finns det original eller måste man ha någon extrautrustning?

Mvh Fredrik
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Den större skärmen är 16:9. Är den originalmonterad så har du den kontakten bakom som behövs för sladden jag länkade till.
Du kommer inte att kunna styra något annat än volymen från ratten.
Förstår inte riktigt din fråga med equalizer.

Min bil:

Länk

Rette
Nej så mycket har jag läst mig till.
Det jag menar är justering av t.ex. Bas, diskant osv
Rette
Är drt föressten någon skillnad på den du länkade till och de som man kopplar in på aux ingången där cdväxlaren är inkopplad? Tänkte mest ljudmässigt om det skiljer något?
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Tror nog inte att det ljudmässigt skiljer något men min länk blir ju en mer "riktig" AUX-ingång. Denna sladd finns också som originaltillbehör ser ut så här med en panelmontering:

Länk

Rette
Aha, jag förstår. Blev sugen på monteringen där på originalversionen. Får kanske beställa den! Tror du att den kan finnas på min lokala bmwhandlare? Kanske är tokdyr där iofs.

Men du har inga idéer om justeringen av t.ex bas och diskant m.m.? Hittar inga inställningar i menyerna nämligen. Men jag tänkte även att om de fanns inställningar för de i min gamla Saab från -95 så borde det kanske finns i en Bmw från -03
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Jo bas och diskant finns, tryck på "Tone" knappen.
Om originalsladden finns kostar den nog 7-800 kr skulle jag tro.

Min bil:

Länk

Rette
Jag får kolla detta imorgon! Jamen då får det bli en utav sladdarna du länkade till!! tack så hemskt mycket för hjälpen!!
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Du skulle kunna skruva ur Navin och kolla så att du verkligen har den kontakten som behövs. Man vet ju aldrig säkert.

Min bil:

Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.