|
|
|
|---|---|
|
Undrar om någon känner igen följande: kör omkring lungt och sansat, vill sedan göra en omkörning och gasar på; hela bilen skakar och det verkar komma bakifrån. Testar detta några gånger med samma resultat men när jag sedan låter bilen växla ner så försvinner skakningarna. Funderar lite över om det är växellådan eller om det kanske är motorn som klyddar för om det hade varit kardanen eller bakaxeln så hade det väl skakat lika bra i båda fallen.. Eller? Man övningskör ända tills man skaffar BMW, sen kör man bil. | |
|
Kolla dina motor och växellådebussningar. De är dom enda som hållet hela drivpaketet (motor +låda)uppe. De kan slits ner eller lossna helt vilket gör att det blir vibrationer på kardanen får felaktig vinkel och att drivpaketet kan röra sig i sidled. Kolla snarast innan du gör värre skada. Kör inte med bilen! Fick samma problem med skrapljud förra veckan. Det var växellådebussningarna som hade slitis ner helt. Bytte dom själv igår kväll och nu är allt kanon :-) Kan vara att du fått obalans i kardanen eller allvarliga fel i bakvagnsbussningar/länkarmar. Kolla oxå bussningarna till bakväxeln. |
|
| Borde väl finnas någon stödbussning till kardanaxeln som kan vara dålig också. Då får du symptomen vid acceleration med lite tyngre last/släp.. | |
|
Ja, det finns ett mellanlager som kan skära eller vrida sig /bli sönderdraget av kardanen. Sen kan det även vara så drivpaketet har rört sig för mkt ur sitt läge och det har blivit en dålig vinkel. Man skall helst vid byte av motorkuddar/växellådekuddar justera vinkel på hela drivpaketet från motor till bakväxel. Finns flera mätpunkter på bilen så man får en rak och jämn linje hela vägen fast för det behövs ett specialverktyg som ser ut som en jättelångt skjutmått. Kardanen kan oxå ha blivit kass eller så har den kommit i obalans. Brukar sitta en del balansplattor på den som kan lossna. |
|
|
Hej. Jag var dumdristig och packade bilen strax efter jag hade skickat in frågan till forumet för att åka till Öland (ca 70mil. Ingenting hände under resans gång men jag lade märke till när skakningarna uppkom. Runt 100km/h och ca 3000rpm var det lungt men gasade jag sedan på utan att bilen växlade ner så började det skaka. Det skumma är att det är inte alltid den gör det, speciellt inte när bilen är kall. Vad tror ni? Vad kostar kuddarna / att få rätt vinkel och hela köret? Man övningskör ända tills man skaffar BMW, sen kör man bil. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.