|
|
|
|---|---|
|
köpte en bmw 320 e36a i helgen jätte nöjd med bilen riktigt skön att åka i, men märkte att det är dåligt värme kommer jätte lite värme den har ac förra ägare sa att de nyligen bytt kylare temperatur mätare ligger på normal, så vart ska jag börja och kolla först. mvh | |
|
Du behöver lufta kylsystemet. Läs här: Länk |
|
| Tack för svaret få testa det i till helgen | |
|
Det kan ju va så enkelt också att det fattas vatten i kylsystemet, då funkar kupevärmen dåligt Mikael |
|
| Det finns vatten, märkte också att det tar ganska lång tid tills temperatur mätare kommer till mitten, kanske ska va så första bmw för min del | |
|
Hur mår termostaten? Termostater är mer eller mindre förbrukningsvara och en gammal tumregel lyder: När du byter vinterdäck - byte termostat. Gör man fel när man luftar systemet på en BMW är risken stor att det blir kvar luftfickor i systemet - så det är inte otroligt att det är luft i systemet. Sedan är det frågan vad du menar med "lång tid" innan temp.mätaren stabiliserar sig? Det är rätt mycket vätskor i form av kylarvätska och olja samt stor massa metall som skall värmas upp i sexorna...så det tar ofta lite längre tid än i en liten motor. Det kan vara bra att koppla upp bilen mot en diagnosdator för att läsa av exakt kylarvätsketemperatur - för mätaren visar "mittläge" långt innan temperaturen är stabil och ligger kvar där tills precis innan motorn nästan kokar! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Bilens står i garaget och det tar ungafär 10 km tills den kommer till mitten. Ingen anning när termostaten är bytt |
|
|
Byt vattenpump och termostat och lufta ordentligt så kommer du va av med alla problem. När du ändå håller på så byt gärna visco fläkt kopplingen så behöver du inte vara orolig för att den ska gå varm i sommar! Vattenpump 350kr Termostat 150kr viskofläktkoppling 400kr Första gångs mekaren tar det kanske 4-5 timmar Verkstad ska klara de på 2 tycker jag Och jag gör de på 1 för att jag är proffs! |
|
| Jag är nog åt amatör hållet , vad ska man ha för termostat som jag har fattat så finns det flera olika, viskofläktkoppling vart sitter den och vad är det för nått | |
|
Googla lite och kolla youtube så finns det säkert guider! Viskokopplingen är den som sitter på fläkten som blåser luft igenom kylet och den är alltid dålig = kyler dåligt = kokar = krokig topp Detta är typ vad du behöver till allt 32ans fastnyckel (muttern du andvänder den till är felgängad så du vet) Något att hålla fast remhjulet till vattenpumpen med. (kompis eller special verkyg) 10ans fastnyckel eller spärr eller något annat falfritt insex storlek 6 2st m5 eller m6 bultar ca 35-60mm långa å lite packnings silikon. Brant uppförsbacke och lite glykol Å en låda öl |
|
| Tack för hjälpen få testa det till helgen, men vad för termostat ska jag ha? | |
|
mekonomen/biltema/bmw/vem fan som helst hjälper dig :) |
|
|
Vi köpte en billig 320 -00 i juni. När det var dags för värme i kupen en kväll så fanns ingen värme alls. Kollade värmeventilens funktion men den öppnade och stängde korrekt. Sen testade jag att skölja ur värmepaketet med vatten (övre slangen på värmeventilen = vatten in, lossade slangen mitt på expansionskärlet = vatten ut). Forsade ut skräp från paketet.. Återmonterade allt, fyllde på med glykol (c:a 2 liter) och luftade systemet sen blev det varmt och skönt! Om nån tänker testa detta på tänk på: 1. Täck för insuget med en plastpåse 2. Skydda generatorn från vatten 3. Se till att få tätt mellan vattenslang och slang till värmepaketet innan man "vattnar" Mvh /Bruno, Uppsala Länk BMW CS 4657 Alpina CS 111 |
|
| Jag menar vilken Öppningstemperatur ska man ha | |
| Sådär nu har jag varit i garaget lite bytt termostat och luftat systemet fortfarande inget värme jätte lite, märkte att båda kylarslangar blir aldrig varma, tänkte byta vattenpump med kan man köra med Biltemas vattenpump 400kr kostar den tror nog jag lämnar in bilen för vattenpumpbyte . | |
| Hittade en vattenpump från schmiedmann som var förstärkt med aluminium hjul | |
| Lämnade in bilen för vattenpumpbyte enligt mekaniker sp va vattenpumpen hel så han bytte aldrig, det han märkte att när man står på tomgång så kommer det inget värme men när man gasar så kommet det värme , han sa att man skulle köpa nått medel som rensar kylare typ. Nån som vet vad är det som är fel. | |
| Schysst mekaniker som INTE byter vattenpump trots att han skruva loss den o kontrollerade okulärt... Vattenpumpen är en svag punkt på M50/M52, antingen så "lossnar" impellern från axeln eller så går de i bitar, båda händelserna är tråkiga...Har du otur så tittade han på pumpen o snurrade på den demonterade, såg säkert OK ut. MEN när pumpen sitter monterad så har ju impellern vattenmotståndet att jobba emot, o om då impellern "slirar" på axeln så blir cirkulationen dålig. Jag skulle åkt tillbaka o krävt vattenpumpsbyte, det var väl det du betalade för? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.