AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.115

E61 530 IA dricker mycket olja!

Os
10
Oskar Gydell
BMW E61 530ia 272 HK
Jag har en E61 530 IA facelift som jag köpte för två veckor sedan. Jag fick fylla på ca 1 liter olja redan andra dagen. Igår kom det upp igen att jag skulle fylla på en liter?!

Jag vet om att dessa motorer kan dricka en del olja, men tycker det låter lite väl mycket att behöva fylla på en gång varannan vecka?!

Jag har kört ca 110-120 mil sedan jag köpte den.

Någon som upplevt samma?

Tack för svar.

Karl-Hilding
Jag fyller på en alt 2 ggr mellan varje service.
Byte olja vid 2000 mil cirka.
Mao så är något på tok. När byttes oljan senast enl journalen.
Hur visar den mängd olja efter du fyllt ? Max eller?
Och hur visar den oljenivå när den viill att du skall fylla på en liter?
Luktar det olja?
Hur många mil har bilen gått?
Köptes den privat eller av bilhandlare.
Hur det är med privar vet jag inte, men Bilhandlare så skall du åka tillbaka. Och även kontakta säljaren för detta kan vara ett sk dolt fel.
Min har gått drygt 1000 mil sedan senaste service och jag har inte behövt fylla på en droppe.

Har däremot haft äldre motorer; M54, N52 mfl som dragit betydligt mer, men inte så mycket som ovanstående.
Os
10
Oskar Gydell
BMW E61 530ia 272 HK
tack för svar!

Köpte den av en handlare som sålde den i försäljningsuppdrag, så man kan ju säga att jag köpt den av en privatperson!

bilen har gått 16500 mil. senaste oljeservicen är gjord vid 15000 ca,

Den visade gul markering och stod på min. när jag fyllt på stod den på max och var grön igen. (i datorn)

Jag fyllde på olja igår ca 0,8 liter. Men kom på för en stund sedan att det eventuellt kan vara givaren som är kass. Dvs att bilen inte alls behövde olja.

16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Har du köpt den av en handlare så gäller samma garantier som om de ägt den själva. Oavsett vad de påstår.

-------
//Lövet
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om du köpt den av en handlare som "försäljningsuppdrag", är handlaren lika skyldig att följa konsumentköplagen etc. som om han hade sålt den själv - dock brukar en del mindre seriösa handlare köra en rövare och säga att det inte gäller om han sålt den för kunds räkning!

Det som är intressant i frågan är om bilen har stått i hans hall och/eller marknadsförts/sålts av handlaren oavsett om det skett direkt eller indirekt.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Os
10
Oskar Gydell
BMW E61 530ia 272 HK
Bilen är köpt hos autopartner i Kristianstad, dvs en bmw återförsäljare.

Jag ska åka till dom och be dom kolla upp detta.

Tack för tipset ang konsumentköpslagen. Jag har kollat upp det och dom är skyldiga att fixa detta, precis som ni sa.

Jag tackar så mycket för svaren. Det uppskattas.

Os
10
Oskar Gydell
BMW E61 530ia 272 HK
Johan:

Yes bilen har stog i deras hall hela tiden och har marknadsförts på deras hemsida.

Så de ska ej komma undan. ;)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.