|
|
|
|---|---|
|
Ebay, Biltema, mfl. säljer däcktrycksövervakning till eftermarknaden. Paketet brukar innehålla fyra sensorer att monteras direkt utanpå ventilerna, samt en mottagande enhet som placeras i bilen. Pris ca 1000 kr. Bordet det inte finnas en app som gör att man bara behöver köpa de fyra sensorerna? Kommunikation via mobilens blåtand. Någon som vet? | |
|
Biltemas tryckövervakare TPMS får info från ventilsensorerna in till en mottagare som sätts i cigarettändaruttaget och trycket visas som en loop på displayen. Verkar vara en elegant lösning, bättre än RDC i min E38 där man inte kunde läsa trycket, bara att det hade förändrats. Och jag hade inga sensorer i vinterhjulen så tyckte inte att RDC var så kul i den bilen. Med TPMS går det dessutom att lätt byta batterier. Troligen kan du använda appen TPMS eller Tirehawk, finns även andra appar. Sök på TPMS i Google Play Länk eller för iPhone sök iTunes appstore på TPMS eller Tirecheck det finns sex appar som kanske kan paras ihop med Biltemas grejer Frågan är väl egentligen hur pålitligt TPMS är. det är gjort i Kina, fast det behöver inte betyda att det är dåligt. Länk Länk |
|
|
Tack för tipsen. Många av apparna är utvecklade i Kina. Ska höra med kinesiska kollegorna imorgon. Hittade ingen där bara smartphone samt sensorer behövs. Utan kräver extern gateway. Jag gillar idén med appar där programvaran kan uppdateras över tid. Biltemas lösning är den första jag sett på svenska marknaden till ett ganska bra pris. Men presentationen av datat kunde vara mer exalterande. Sen är det bra att man kan säkra sensorerna med låsringar. Men för den motiverade tjuven är det inte så svårt att ta dem ändå. Men lite bökigare blir det allt än att bara skruva med fingertopparna. Hittade en open source app som såg bra ut. Den var dock riktad främst mot Tesla-kärror. |
|
|
Frekvensomvandlare kan behövas för att man ska kunna använda en app i mobilen. Blåtand använder 2.4-2.48 GHz och wi-fi 2.4 GHz medan frekvensstandard för sensorerna är 433 Mhz i europa & 315 Mhz i nordamerika. |
|
|
det är inte säkert, tirehawk använder också 433 MHz så behövs kanske ingen fq omvandling. Såg inga priser någonstans. Länk Länk Länk Tirehawk erbjuder även däcktemperatur ( i ventiltemperatur!!). Ser kul ut men radiodelen ser lite klumpig ut, måste gömmas någonstans. medan telefonen måste monteras synligt. Det är bra om det går att kalibrera varje sensor . Lycka till och berätta hur det går. |
|
|
Såg denna igår. Såg dock inget pris. Artikellistan presenteras 10 sek in i filmen. Antar att "wireless gateway" är omvandlaren. Borde bli lite dyrare än biltemas som bara har en mottagare. |
|
| 21 sek in i filmen visar man att mobilen kommunicerar på 2.4 Ghz-bandet. Med en gateway emellan den och sensorerna som kommunicerar på 433 Mhz. | |
|
Länk $249 Så dubbelt mot biltemas. Dock mycket bättre interface får man... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.