|
Sida 4 av 4
|
|
|---|---|
|
Själv kör jag långtradare 10000mil om året med en drivande hjulaxel av 7, sällsynt att svenska långtradare sätter sig. Köpte mig en 335i touring i sommras. Ska bli spännande att se hur den går i vinter. Hade tidigare en Volvo 965 med nån diffbromshistoria som var i ingrepp upp till 35km/h, sjukt underhållande vinterbil men landsväg föredrar jag helt klart fwd, får se vad jag tycker om 335:an efter vintern. Tittade på några ix men chassit skiljer på msport och jag gillar den lätta känslan i styrningen som man får utan roterande massa ut till hjulen som lätt ger en lite dödare känsla. 4wd är ju på många sätt bekvämt men för mig gick det bort, mest handlade det om att det inte fanns några intressanta bilar med det begagnat. 335i lci med panorama, stora navin, drag och automat var begränsat. |
|
Verdi |
Kristoffer_L, Om du inte gillar xDrive så lär du verkligen inte gilla RWD vintertid. Audi Quattro är ju betydligt mer understyrt till sin karaktär. |
|
Ja, tycker man det är otrevligt med X-drive vintertid, då kanske man inte ska ha en BMW alls? Köp framhjulsdrivet istället, alternativt en Audi eller Volvo med 4wd. |
|
|
"..jag gillar den lätta känslan i styrningen som man får utan roterande massa ut till hjulen som lätt ger en lite dödare känsla". Klockren beskrivning Tompa, instämmer! Det är mycket därför jag strävar från Audi fn, även om jag gillar de fö :) |
|
|
Den Audi quattro jag nyss parkerade här utanför har extremt lätt styrning i alla hastigheter, tycker inte jag känner av nån "roterande massa", men man känner man ju inget av vägen heller... |
|
| Marin: så styrkänslan är inte bra den heller? Trist. | |
Verdi |
Förstår inte. Lätt styrning är väl lite av Audis signum? Du måste mena instyrningen i kurvor? |
|
Lätt styrning eller lätt framvagn på vägen är helt olika. De modeller jag kört av Audi känns rätt trista i styrningen men är å andra sidan sjukt bekväma långfärdlok. Tyvärr har de placerat motorn fel eller hjulen... Att få till en alert framvagn och samtidigt behålla riktningsstabilitet och slippa behöva passa styrningen på motorväg är inte alldeles lätt, speciellt inte i kombination med låg profil. Så man kan nog summera hela tråden med det, 4wd eller inte hänger ju på vart du använder bilen och till vilket syfte. |
|
|
Menade att jag har svårt att känna i ratten vad framhjulen gör. Och att styrningen är för lätt. Har inte provat instyrningen men eftersom bilen efterslänger på ett ganska obehaglit sätt om man retar upp den med några rattryck i 110km/h rakt fram skulle jag gissa att den initiala instyrningen är väldigt snabb, för att sedan övergå till understyrning i. Kanske per design för att kunna göra bra resultat i älgtestet, och så får antisladd ta han om överslängarna som blir. |
|
|
Verdi mfl, tror ni missförstod mig - har ju kört bakhjulsdriven BMW i 10 år så jag var mycket väl hur de beter sig :-) min poäng var mer att med xdrive förväntade jag mig något "idiotsäkert" eftersom samtliga ägare och motorpress varit lyriska i sin beskrivning. Nu blev inte min erfarenhet lika lyrisk, till viss del kanske det berodde på däcken som jag beskrev. 4WD är långt ifrån livsnödvändigt för de allra flesta, man kommer väldigt långt med en RWD med ett bra antisladdsystem och rejäla vintersulor. Det var min poäng. |
|
|
Någon skrev nåt om diffbroms, är det sån på 320? Vänligen Johan |
|
| Ingen 320 på de tre senaste modellgenerationerna har diffbroms som standard eller tillval. Innan fanns det som tillval, men det var ett ovanligt sådant på 320. | |
|
Tycker det är lite off topic här med massa argument om vad som är bäst. Om man bortser från den ekonomiska biten så är AWD överlägset RWD/FWD MEN! det betyder inte att Xdrive systemet har vad det krävs för att slå vanlig hederlig väl balanserad RWD i väghållning och körglädje. Kan ge några exempel AWD ger bilen möjlighet att inte bara föra ett aktivt antisladd system genom bromsa utan även kasta om drivkraft till hjul med mer grepp och effektivt knuffa in bilen i kurvan, Har Xdrive det? inte en aning... Framkomligheten är alltid bättre änd RWD (ni snacka massa om bra vinterdäck mm så klara man sig med RWD.. JA men AWD blir också bättre) BMW köper man för att de är RWD... vill minnas att hela deras Xdrive system är uppbyggt för att bilen ska kännas RWD och uppföras sådan. Bilen väger vist 50-100kg mer. en klar nackdel men inte om man ser det som om bilen har 50-100kg mer muskler och inte 50-100kg mer Ölmage ;) Nu när det är fastställt är ju frågan om hur bra just Xdrive systemet är för väghållning. skulle vilja se ett test där man verkligen tar det till sin spets och inte på snöblaskig väg utan på torr fin bana med samma däck och samma utrustning. Finns vissa bilar där ute som har tagit AWD till sin spets och de äter lättare och sjukt mycket kraftigare bilar genom kruvorna. ett exempel är ju Nissan GTR. där är ju vart extra kg för awd en vältrimmad muskelfiber som utmanövrerar de flesta motståndare. Så lite mer info. Kan XI fördela drivning på höger o vänster framhjul vi behov?? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.