|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
Verdi |
Nockenwelle, Klart jag fattar att det haltar. Men jag tycker ert resonemang också haltar. Någon tiondel hit eller dit kan rimligtvis inte spela någon roll när det finns betydligt snabbare och potentare bilar för betydligt mindre pengar. Köp en E90 335i och trimma skiten ur den t ex. Då handlar det om sekunder i skillnad upp till 200 km/h. Dvs, ni får det att låta som att ni är kompromisslösa, men det stämmer ju inte, eller hur? Allt är en kompromiss. Säkerhet, komfort, prestanda, ekonomi... |
|
Verdi, varifrån har du fått idén att vi är kompromisslösa? Självklart är det en kompromiss av flera egenskaper som utmärker en bil. Det är just därför jag valt en B;W 3-serie. På varje punkt finns det bilar som presterar bättre, men ingen bil jag provat (inom rimliga ekonomiska ramar) är en lika bra kompromiss, givet de egenskaper jag värderar. Vad det handlar om är att de skillnader i tid vi pratar om är lätta att känna. Jämför med byte av däck. Min 335i levererades Dunlop SortMaxx, som är ett bra däck. Jag skiftade i somras till Michelin Pilot Super Sport, som är ett suveränt däck för sportig körning. Skulle man klocka vargatider på en racerbana misstänker jag att Michelindäcket skulle ge en förbättring i storleksordningen en sekund. Något åt det hållet kan även en skillnad på 70 kg ge. Det finns flera anledningar till att jag inte har en Porsche, eller en renodlad banbil. Den främsta är att jag inte har tid med det. Nästan alla mina glädjestunder bakom ratten får jag se till att ordna när jag ändå är ute och åker. Jag passar på att ladda extra hårt in i en spännande kurvkombination när en sådan dyker upp och då finns det liksom inte tid att åka hem och byta till Porschen. Därför vill jag att min vardagsbil ska ha väldigt goda köregenskaper. Du fortsätter prata om tiondelar, men hur många sekunder tror du jag har förlorat per år på att inte ha fyrhjulsdrift? |
|
|
steaman, det är i och för sig helt sant det du skrev, men det är inte hela sanningen. När man kör på torr asfalt är greppnivån hög. Det gör att sidokrafterna kan bli stora. Krafterna i längsled, vid acceleration, är mycket mindre så länge man inte har brutalt mycket effekt, alternativt har väldigt låg utväxling. När man adderar krafter som är vinkelräta blir resultanten av en stor vektor och en liten vektor väldigt nära den stora vektorn. Fördelen med fyrhjulsdrift är då inte tillräckligt stor för att kompensera nackdelen av påtagligt ökad fordonsvikt. Vid körning på underlag med låga greppnivåer är det däremot mycket lättare att få krafter i längsled som är jämförbara med sidokrafterna och då blir fördelarna av fyrhjulsdrift betydligt större och klart större än nackdelen med ökad vikt. |
|
|
Lär dig läsa, eller förstår du inte ordet "some"? The contact patch of a road tire, even at the utmost limit of lateral force, always has some room left over for braking or accelerating. |
|
|
Oj, här var det instressanta åsikter :-) Använde min X3 i ungefär samma typ av körning som "Verdi" beskriver. Så här i efterhand upplevde jag inte 4WD som ett "must have" för vardagsbilisten, även om jag kan skriva under på flera av dess fördelar som redan nämnts. Däremot blir man ständigt påmind om den högre förbrukningen som xdrive systemet ger, den drar 1-1,5dL mer trots att BMW anger andra siffror. Med rejäla vinterdäck kommer en RWD riktigt långt på vintervägar, risken att köra fast är mycket liten om man inte ger sig ut rena i katastrofområden. Sladd på motorvägar i snösträngar har jag aldrig frått med någon av mina RWD BMW. Den gången (1 gång) jag lyckades körde fast med min E91 berodde det på dumhet från min sida samt dåliga (läs "sportiga") vinterdäck. âven en xdrive hade haft det tufft i den situationen. |
|
| BMW själva verkar dock anse att 335d gör sig bäst med xDrive. Hade jag valt det om det varit ett option? Inte helt säkert. Har genom åren kört bilar med/utan fyrkrafs med effekter upp till 570 hk. Självklart är det en fördel vid rödljus etc, men till syvende och sist handlar det nog om var du bor. Åker man ofta på vinterväg vore mitt val iaf givet. | |
|
Nockenwelle: precis så, det är till vardags man ibland får tillfällen att köra på bana utan bana och då får njuta av bilens fina egenskaper :) Gjorde mig i våras av med 19" M sport-hjulen och skaffade ett par lätta 20" fälgar med Michelin Pilot Super Sport 245 runt om, en sammanlagd viktminsking på nästan 16 kg där däcken stod för lite över 2 kg/st. Markant skillnad i både kvickhet och styrning, på bana skulle detta utan tvekan skalat av några sekunder. 330 diesel: med 650 Nm börjar det bli lite andra förutsättningar än det vi talar om, självklart lite lättare att få ner den kraften i backen mha 4 hjul. Snackar vi mindre vridstarka men ändå effektstarka bilar är det inte lika nödvändigt, även om man kan få en 320 att släppa. Finns alltid en brytpunkt där 4 hjulsdrift blir till mer nytta i det avseendet.. men vi snackade inte om superbilar heller ;) |
|
|
steaman, jag är läskunnig. Min kommentar gällde det som stod i andra stycket i ditt inlägg. 330 diesel, å andra sidan kan man anföra att fyrhjulsdrift inte har varit något som utmärkt M-bilarna och de borde rimligen vara de mest prestandaorienterade bilarna i BMW:s sortiment. |
|
| Absolut, pratar vi ren och skär körglädje gäller i mitt fall rwd, gärna i kombination med en bra hydraulisk styrning = BMWs M-produkter. | |
|
För att inflicka ett exempel. Förra året när den första riktiga snöstormen kom i december så var jag och min chef i Motala skulle till sthlm. Han körde en 335i Rwd jag körde en 320d xdrive. Han fick snällt ta in på hotell i Norrköping medans jag kom hem samma kväll. Backen upp vid Kolmården så kan jag väl säga såhär att de bilar som tog sig upp var endast bilar med Quattro/xdrive mm. Vid sådana här tillfällen känns det otrolig skönt att man kryssat för xdrive. Sen att vi haft 2 ordentliga vintrar med mycket snö. De mornar när plogbilen inte varit i farten så är det inte många bilar som kommit fram till jobbet. B.la min granne som ofta ställer sin bmw rwd hemma då han inte kommer ut från gatan. |
|
|
Halvlind: för 2 vintrar sen var jag påväg hem från örebro till gällivare via stockholm och kan säga att de första 45 milen var ren blankis och det stod flera hundratals med bilar som hade parkerat längs med vägen, och de var både bak/fram samt 4 hjulsdrivna bilar av olika slag och jag måste säga att det kändes otroligt bra att glida förbi varenda en med min gamla bakhjulsdrivna bmw e30 324td så vad vill jag då ha sagt med detta? jo att man klarar sig med bakhjulsdrift så länge man har vettiga vinterdäck så går bilen som på räls (eller att stockholmare inte kan göra bil när det är halt ute) att man har 4klös är ju ingen garanti för att bilen är bättre på att ta sig fram. |
|
|
Bakhjulsdrift med diffbroms!! Det är ju lösningen! Ingen extra vikt, ingen extra soppa. Mycket bra framkomlighet med två drivande hjul (som modern 4wd som saknar diffbromsar fram/bak), inte lika bra acc vid rödljuset som 4wd dock. För mig skulle rwd och diffbroms vara ultimat. Tillbaka till E34.. |
|
|
Jonashelin: Blankis är en sak, det vet vi alla om. Det har vi hela vintern. Har du bra däck kommer du fram. Sen att stockholmare inte kan köra bil är så onödig kommentar, bara en bonde kan skriva. Mitt inlägg förr vara bara ett exempel på att det ibland känns tryggt. Att vid extremförhållanden känns säkert med Xdrive. Jag ångrar inte en sekund att jag valt till det. |
|
|
Kan man på allvar mena att xdrive inte for sure är bättre än motsvarande rwd på just framkomlighet i - ta sig fram - då är det nog dags att vakna upp i verkligheten med alla de som ansåg/anser att vinterdäck är för amatörer och fegisar som inte kan köra bil - sommardäck går lika bra, det hänger på föraren.... Eller hur.... Och att Stockholmare inte kan köra? det har man ju hört från en o annan norrläning (är inte sthlmare) som glömmer det faktum att det är viss skillnad på trafikbelastning i Sthlm och Arvidsjaur.... klart det inte blir "snökaos" och "chock" när det inte är någon trafik som hindrar snöröjning, andra fordon m.m. |
|
|
fredrik wt syftade du på mitt inlägg? Nu är ju bromsarna så snabba att de numera tillför något men annars kan faktiskt "diagonaldriftsyndromet" ställa till besvär när bilens vikt bärs av ett hjul fram o det på andra sidan bak. Det är ett vanligt sätt att köra fast. Då står man där med sin "4wd" och spinner med ett hjul fram o ett bak. Har man två drivande hjul på samma axel händer inte detta men som sagt nuförtiden kan bromsarna bromsa de spinnande hjulen mycket bättre så det som händer är att man får byta bromsar oftare om man kör på jobbiga underlag. Subaru har diffbroms bak på vissa modeller, riktigt bra! Dock tycker jag drivning 50/50 ska användas vid teränngkörning då det annars förstör köregenskaperna totalt. 40/60 eller ännu lite mer bakåt är lagom. Som Xdrive! Har ej provat att sladda med det, är det förutsägbart eller märker man att drivningen flyttas fram/bak i otakt med vad föraren vill? Givetvis när bilen väl rör sig och alla fyra hjul har ungefär samma underlag har man betydligt mer dragkraft med 4wd även om det är öppen diff fram och bak, än med rwd och diffbroms. |
|
|
marin: Det är nog vanskligt att med uttrycket X-drive generalisera över samtliga varianter som erbjudits genom åren. Med nuvarande system på F30 och F10 så är det väldigt förutsägbart, det är lätt att ex sladda runt på en grusplan. Det tråkigaste 4x4 systemet tycker jag Audi med Torsen har, stört omöjligt att få ut bakändan utan det är bara kasande över framhjulen. Sen att man inte kan stänga av Antisladd gör det inte bättre. Jag körde en Subaru i två år 2005-2007 och blev stående ibland i djup snö med ett slirande framhjul och ett bakhjul. Var det riktigt illa så drev inte framhjulen alls :) Så det är ju lite svårt att generalisera där också då Subaru har olika system på sina bilar. |
|
|
Jag har provat att sladda med min F11 (Xdrive). Förra våren efter att jag monterade sommardäcken kom det en lördag ett täcke blötsnö på ca 5 cm. Jag ut och provade beteendet. Med DSC inkopplad (normal-läget) blev bilen väldigt snäll och beskedlig och det var svårt att få något som helst uppställ med bakvagnen. Med DSC i mellanläget (Traction-läget) kändes bilen som en gammal hederlig Volvo 700. Med riktiga svansviftningar som man kunder hantera med gasen. Jag provade aldrig att koppla ur DSC:n helt. Lite rädd om bilen var jag allt. Bilen kändes väldigt konsekvent utan någon tendens alls till understyrning. Jag upplevde aldrig under den korta stund jag provade att bilen skftade mellan understyrning och överstyrning. Snarare olika mycket överstyrning. Underlaget var snorhalt med sommardäcken och på min uppfart som lutar lite kunde jag stå still och spinna med alla fyra hjulen. Vänligen Näckrosen. I rather go ponding |
|
Verdi |
Har googlat på typ "AWD vs RWD track times" och läst några forumtrådar där folk verkar veta vad de snackar om. Resultatet? Det beror på. Bilens effekt, däckens grepp, bantyp, förarens skicklighet osv osv. Ingen verkar kunna säga med säkerhet vad som är snabbast runt en bana. Ens på torr asfalt. Dock lutar det åt att en glad amatör på vanliga gatdäck är snabbare i en AWD än i en RWD. En riktigt skicklig förare med bättre däck kommer förmodligen vara snabbare i en RWD. Det som talar för RWD och som de flesta verkar ense om är att AWD alltid kommer att understyra lite mer, dra mer bränsle och inte vara lika rolig att köra om man inte har dåligt fäste och/eller fantastiskt mycket effekt. Det här gäller alltså bankörning. Jag har aldrig kört på bana och kommer nog aldrig att göra det. Inte med min vardagsbil iaf. Återstår då egenskaper i verkligheten. För mig är det enkelt. Ni andra får göra som ni vill. Orkar inte prata om det mer då folk ändå inte är särskilt mottagliga. Blir löjligt när folk inte ens kan medge att en bil med xDrive har bättre framkomlighet "all things equal". |
|
Waterlily: Bättre betyg kan det knappast bli! Ingen understyrning och lättkontrollorad överstyrning vid gaspådrag. |
|
|
Jag kanske är undantaget som bekräftar regeln men jag litade aldrig riktigt på min X3 vid halka, några gånger höll det på att gå riktigt illa...detta är kanske vad journalister kallar för körglädje men vid tät trafik på moddigt underlag är inte körglädje det främsta jag är ute efter. I mitt fall tror jag dessvärre att min ljumma inställning till xdrive berodde på vinterdäcken (Dunlop WinterSport 3D RFT) jag hade på min X3. Hade gärna testat xdrive utan RFT...möjligen hade jag resonerat annorlunda då. Detta var alltså inga vetenskapliga testdata utan mer intryck efter att ha kört "som folk gör mest" under två vintrar med xdrive. Har ju samtidigt en A4 quattro -12 att jämföra med och skulle välja den framför vilken BMW 3-serie xdrive som helst om det var blixthalka, men det är jag det. Glöm inte bra däck, oavsett drivning. Tror där sitter betydligt mer säkerhetsfaktorer in byggda än 4WD vs RWD. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.