AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.936

Någon som reparerat bilen själv efter bränslepumpshaveri? (diesel)

Visa användare
253
Vira20
Plug-in bil från annat märke
(Finns mängder med trådar där detta inträffat men som oftast har det gått på garanti och eller gjorts på verkstad så detta är jag inte intresserad av)

Som topic lyder... Erfarenheter?

I mitt fall gäller det en Bmw 530d Touring Steptronic 2003 30000mil. Bränslepumphaveri/ högtryckspumpen. Länk

Har någon erfarenhet från ngn bmw dieselmotor med haveri där ni reparerat själva?
Bytt högtryckspump, bränslepumpen, bränslefiler, injektorerna?
Gjort rent bränserören, tanken, tankpumpen, bränslekylningen ?
Er
692
ErikThörn
Bmw 535da Touring M-sport -06
Hur vet du de e punpen?
Visa användare
253
Vira20
@ErikThörn: Reprationsförslag från bmw-verkstad. Jag har även läst runt på forum och när det gäller bränsleförsörjning är det nästan alltid bränsleinsprutningspumpen eller s.k highprecsurepump som det heter på alla moderna common-rail dieslar.
di
39
dieselgris
Chevrolet van G20 -89
MB E270 cdi -01
Vad har hänt med bilen då ? en dieselpump för commonrail hittar du på tyska ebay mellan 2-5000 kr

Visa användare
253
Vira20
@dieselgris: Högtryckspumpshaveri är en avkomma av felkonstruerade/känsliga pumpar från bmw... Finns mängder med sådana haverier.

Ofta resultat från tankning av dåligt bränsle eller en feltankning av bensin.
di
39
dieselgris
Chevrolet van G20 -89
MB E270 cdi -01
Det är bosch som gör pumparna. Köp en renoverad på ebay.

Visa användare
253
Vira20
Förlåt om jag är dryg nu men jag har mycket bra koll på detta med priser delar osv.

Det jag vill veta är om någon har gjort detta? Eftersom det kan uppstå en del problem med metalbitar i injektorerna osv efter skuren pump och att orsaken kan vara skit i bränslet så vill jag veta hur det har gått för någon som har bytt själv.
Vad byttes? Hur skuren var pumpen? Synlig metall? Spolades systemet rent osv?

Vågar jag helt enkelt chansa på att köpa pump och nytt filter och sedan köra igen...
Er
692
ErikThörn
Har jobbat på bmw i ex antal år vi byter nästan aldrig pumpar däremot mycket spridare..har du felkod på lågt railtryck vid motorstart ska du först mäta frammatningstryxk sedan göra ett läckoljetest på spridarna. Där efter kan de kansle dömas ut en pump
Visa användare
253
Vira20
@ErikThörn tack för infon men BMW-verkstaden har i detta fallet utryckt att pumpen har skurit. Då borde jag själv kunna montera av den och borde se om den går runt överhuvudtaget?
Er
692
ErikThörn
Om pumpen skurit skulle den inte gå runt på starten då den går på kamkedjan. Men om du nu ska ha bort pumpen behöver du ett specialverktyg som du håller pumpdrevet på plats så de inte ramlar ner i tråget;) men mät först frammatnings tryck å läckolja eller ring bmw verkstaden å fråga hur dom kom fram till att de va pumpen
Visa användare
253
Vira20
@ErikThöern: tack igen.

Jag ska ringa bmw-verkstaden direkt imorgon och se vad han gjorde för felsökning.

1. Om motorn inte går runt alls beror det på att soppapumpen är skuren (eller om den går runt och det rasslar i den?)

2. Om motorn går runt men inte startar kan det vara pga att trycket är för lågt fram till spridarna? och detta pga fuelrail som läcker/igensatt? eller att spridarna är det? Så då får jag mäta upp dem?

Har jag förstått dig rätt då?
Er
692
ErikThörn
Gör såhär

Koppla bort matarledningen uppe vid bränslefiltret dra på tändningen de ska spola ur i bra fart i slangen.

Om ok mät läckoljs

Om ej ok byt frammatningspimp
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.