|
|
|
|---|---|
|
Hej Har sökt och sökt, men kan inget hitta!! Ska riva av toppen på bilen, men vill gärna låsa veven innan! Ska finnas en bult nån stans som man kan skruva ut, och trycka in ett 8mm don Men frågan är då vart denna bult finns? Stort tack mvh Jocke | |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jag tror att det inte finns någon skruv (bult är en skruv utan gängor så en sådan är det garanterat inte), utan antingen så är det ett litet skyddande plastlock eller så är det ett öppet inspektionshål. När jag kollar i BMW's egna verkstadsmanual säger de att för M21-motorn ska man låsa vevaxeln med deras specialverktyg 11 2 300. Och hålet ser ut att sitta på vänster sida av motorn, typ lite nedanför startmotorn. Här kan du se en eftermarknadsvariant av 11 2 300 Länk Länk Här kan du ett ritningsförslag på 11 2 300 verktyget Länk |
|
Strålande!! Tack så mycket för svar!! Ut i garaget igen :) |
|
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Hittade denna Google-cachade bilden Länk som är borttagen från denna tråden Länk Borde ge ytterliggare ledtrådar till var det där hålet sitter. |
|
Tack för hjälpen BMW-slangen! Blev en riktigt bra kväll i garaget! Risig topplockspackning som troligen var orsaken till att det puffar avgaser i expantionskärlet, men ska försöka hitta nån som kan trycktesta toppen åt mig! Tyvärr väldigt repiga/slitna kamlobar också... Om någon annan håller på med samma sak kan jag även kasta in denna bild om man vill göra ett verktyg för att låsa kammen som jag hittade på ett annat forum! "Lägg bladmått som motsvarar 2,5mm mellan verktyget och ventilkåpans anliggningsyta på avgassidan vid montering av ny rem" Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.