|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej Ska handla nya bakljusglas till sexan. Var in på BMW för att shoppa. Nu fanns det 2 varianter. En med dimljus och en utan. Eftersom de med dimljus kostar typ milliarder och de utan "bara" millioner, så undrar jag vad skillnaden är. Är det någon här som vet? BMW ville inte ta hem en av varje så jag kunde se själv :-) Var inne på Schmiedmann men kunde inte hitta några glas där... Vet någon om det finns något annat ställe att leta på?? | |
| Måste man inte ha dimljus bak på bilprovningen? | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
För icke-helbilsgodkända bilar så behöver man inte ha dimbakljus eller backljus. Med största sannolikhet är kontakten exakt likadan mellan dimbakljus och icke-dimbakljus. På min E30 323i -85 var enda skillnaden mellan dessa två typer att den utan dimbakljus inte hade någon lampsockel eller ledningar för dimbakljuset, i övrigt var de identiska. |
| Nix det är inte lag. Men om man har så kollar de den. Frågan är dock vad skiljer bakljusglasen som har respektive inte har alt har dimljus funktion. :-) | |
| Ok. Såg inte det sista inlägget. Min insats har dimljus osv. Så jag "borde kanske" köpa glas för. Men de är så satans dyra. Därför vill jag veta lite om varför :-) | |
Stämmer, om man har så kontrollerar de dessa. Dessutom skall kontrollampan fungera, det blir anmärkning om inte den signalerar när bakdimljus är tänt eller inte. Vad är det du ska köpa? Ska du köpa bakstycket eller fronten? |
| Jag ska köpa glasen (plasten) | |
|
Är det inte bara fram som det inte är lag på dimljus? Kan givetvis vara helt fel ute, men eftersom ALLA nya bilar säljs med dimbakljus men bara de högre utrustningsvarianterna med dimljus så känns det som att detta kommit till i något slags lagkrav. Men som sagt... Jag kan ha fel, eller så kan givetvis detta ha ändrats över åren. |
|
|
Vad kostade dom på bmw? Sist köpte jag mina på ebay =) Länk //Magnus Tolf |
|
|
De kostar på BMW ca 1700 st utan dim och 3300 med. Jag kan leva med att köpa för 1700. Är dock lite nyfiken på vad det st är som gör att de med kostar det dubbla. Är skruvarna som de sitter med av guld typ... Kollade på någon annan ebay säljare och med frakt och importkostnader blev det inte mycket billigare... |
|
|
så här ser mina insattser och glas ut: Länk Länk Frågan är passar glas som inte är för dimljus på insattser med dimljus :-) |
|
Jag är också förvirrad, vad är det som skulle kunna skilja på glaset om man har en glödlampa för dimljus eller inte? Det låter ju ganska ologiskt att de skulle ändra om hela layouten för bara detta. Dessutom tittade jag i reservdelskatalogen för E30 323i och de har faktiskt också olika varianter av glaset för med och utan dimljus - inte alls som jag minns det. Jag får ta mig ner till garaget någon dag och ta mig en titt på detta - blev lite konfunderad nu. |
Har en teori vad som skulle kunna skilja. Hittade den här bilden på ett glaslock som är för icke-dimljus - där kan man se att hålet för dimljus är spärrat med en plastbit :-) Länk Skulle kunna vara så att det är enda skillnaden :-) |
|
bmw-slangen Är det där på bilden du länkade ett bakljus till en E24 ? Mina gamla har liksom två rader med lampor och det ser så ut på nyare också utifrån på glasen iaf. Mvh Janne |
|
|
tjenna Janne. Jag tror han menar till e30. Att det är "pluggat" för hålen i insattsen. Jag har också 2 rader i min e24. Jag tror att det typ är en "reflex" där dimljuset ska sitta på de glasen som är för bilar utan dim ljus. Har du dimljus på din Janne??? |
|
| Janne kan du fota dina glas fram/bak sida och maila mig ;-) | |
| Kommer under eftermiddagen Bosse ! | |
| Kanon, tack!! | |
Ja, precis - det var ett E30 exempel som jag la upp. Och det är nog inte helt otroligt att det sitter reflex där istället för dimljus, precis som Grym&Elak nämner. |
|
BMW classic shop de tar 148.75 euro st för dimljus varianten och då ingår frakt varför inte handla där. |
|
|
Tack för tipset. kände inte till det. Som det känns nu kommer jag att handla nästan var som helst utom på Carlsson Bil i Ö-o. Mer kortsynta får man leta efter... Efter 2 köpta bilar, varav en flång ny, och en halv s38 motor så är de helt ovilliga att ge ett acceptabelt pris på bakljuset (som de själva tycker är dyrt, 5000 är lite saftigt för två lycktglas. För att inte nämna 6000 för två dörrlister). När jag sedan vill avbryta ett tidigare köp, för att kunna göra ett större köp på ebay eller något, så går inte det. Det är omöjligt enligt dem... Nåja, de kommer inte sälja något mer till mig eller serva någon bil åt mig någonsin. Och jag tror inte min äldsta dotter blir ledsen för en golf om ett 1/2 år när hon får börja köra bil :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.