AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
34.882

Uppgradering av Blåtand - Bluetooth Business till Bluetooth Professional F30

Sida 1 av 3
po
21
powun
320dA M-Sport - 2013
Hej jag har precis köpt en BMW utan att tänka mig för så mycket inser jag nu att man måste ha en bättre/dyrare variant av blåtand för att kunna streama musik via den och inte via kabel.

Bilen är en 320d automat f30 tillverkad 2012-Juli

Jag har Navi Professional och Usb i mittfacket och blåtand för telefonsamtal.

Kollat runt lite på nätet och om man har tur verkar det som att man kan koppla in en dator och uppgradera systemet och få ytterligare funktioner.

Är det någon som kan bekräfta eller dementera detta?

Är det kanske till och med så att någon i Skåne eller närhet vet hur man gör denna programmering? Kan även tänkas andra platser :)

Jag undrar även om BMW har någon original kabel från USB + AUX till iphone 5 med nya Lightning Kontakten.

Har försökt ställa frågor till BMW men fick inte så många svar, verkar som dom helst vill ta betalt först och sedan eventuellt hjälpa till.

Tacksam för hjälp och svar!
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Powun: ja det går, kallas att man kodar bilen, man behöver lite programvara och en kabel. Jag har precis fått hem kabeln och ska testa i min bil tänkte jag.
Den där kabeln behöver du inte ha, det räcker att plugga in telefonen med enbart usb.
Visa användare
883
Vitoco
G61 530e RWD M-Sport Oxide Grey med 99% "allting på"
----------------------
Tidigare:
E90 320i M-Sport TiAg 08-12
F31 328iA+ M-Sport 12-22
G08 iX3 Charged Plus Carbon Black 22-24
För att kunna streama musik via BT räcker det inte med kodning utan du behöver även comboxen, det är en separat enhet som ska sitta i bagageluckan under golvet närmast sätena på din modell (som har CIC-navi). Lyft på den och titta om där sitter något.
Lådan till vänster Länk

AHade du haft en F30 MY2013 med nya professionalnavin (NBT) så hade du även haft streaming per automatik eftersom där är comboxen integrerad i navi-enheten. F31orna var de första att få NBT.

-Tihe Suryoye-
po
21
powun
320dA M-Sport - 2013
Jo det sitter en sådan box, så då ere bara kodning? Vart gör man det isåfall, kanske lättare att ge någon en slant istället för att köpa prylarna och sätta sig in i det. Tacksam för hjälp!
dl
2
dld
330 -07
Jag har just en F31 med professional navi vad behöver jag göra då för att få det att funka? finns det en uppgradering som man kan beställa på BMW eller kan man göra den själv?

/Johan
Köp dig en bluetooth receiver som stödjer apt-x istället. Visserligen kan du inte köra med telefonen samtidigt, men ljudet blir kristallklart och du behöver ju ingen kabel.
po
21
powun
320dA M-Sport - 2013
Nu är det gjort.

Uppdaterat med den OBD till Ethernet Sladden med E-Sys

Det var inte döden på jorden men absolut tidskrävande och visst jobb.
Krävs bra datorvana och att man följer dom guider som finns.

MEN nu fungerar Blåtand med musik och även USB med musik utan speciell sladd.
Använde en vanlig iPhone 5 laddkabel.

Jag är så sjukt glad måste jag säga, då detta var den funktion som jag saknade mest.

Har inte haft tid att testa andra ändringar och uppdateringar, kan även hända att fler funktioner följer med denna uppdatering men blev klar igår natt.

Ni får gärna fråga om någon annan har några funderingar.

Har du gjort det själv? Skulle också villja uppgradera min blåtand...
po
21
powun
320dA M-Sport - 2013
Yes, gjorde det igår.

Vilken bil och årsmodell har du?

Har du en combox i bagageluckan?

Jag har f30 2012, tror inte att jag har någon combox i bagageluckan...(
po
21
powun
320dA M-Sport - 2013
Ganska enkelt att kolla, du måste inte lossa på något alls för att se om den finns bara lyfta upp "golvet" i bagageluckan...

Nej , har ingen combox tyvärr..(
Ra
5
Raboo
320D -12 (F30)
Jag vill också få musik streaming via bluetooth.
Min bil är en F30 från 2012 och har inte en sådan combox i bagageutrymmet.

Vad gör comboxen egentligen?
Varför kan man bara inte streama musik via den bluetooth som finns installerad från fabrik, saknar den A2DP?
Jag klarar mig utan albumart o sådant skit.

Är det bara dessa som säljer comboxar till F30?
Länk
För övrigt är det svindyrt enligt min åsikt. Min bil har ju redan bluetooth!

Eller kan man köpa den av BMW utan att bli fattig? I så fall vilken del är det jag behöver?
Länk

Så vad har jag för alternativ??
po
21
powun
320dA M-Sport - 2013
Lättast är kanske att köpa kabeln för typ 150 spänn å koda om bilen...
Går det så går det...

Har du USB i handskfacket?

Finns på BMW eller eBay en Y-Cable, aux & usb till iPhone.
Du kopplar in både aux och usb i din bil å sen till fin iPhone (när jag frågade BMW sa dom att man då kan byta låt från ratten...

Om man kodar om bilen å det inte fungerar med Blåtand så kanske det fungerar från usb med en vanlig iphone eller liknande kabel...
Detta är en av dom utökade funktionerna som ingår i den utökade blåtanden...

(Har bara testat iPhone)

Dom säger även att om du köper en 2014 Navi enhet så är blåtanden inbyggd där istället för att ha en combox.

Combo finns att köpa på skroten men hört lite olika bud på hur den ska kodas å vara låst till en specifik bil å inte fungera i nästa, vissa säger att den går att flytta rakt av...

Hoppas du blir lite klokare...

Skrivet på iPhone...
Ra
5
Raboo
320D -12 (F30)
Den där ODB ENET kabeln.. Funkar det med USB istället?
Min PC tablet har inget nätverksuttag..
Eller måste e-sys programmet ha en nätverkskabel..

Ja jag har en USB i handsfacket.
Och jag har en Android, inte iPhone.

Hur vet jag vilken combox jag ska köpa till min bil?
Finns ju flera på realoem.
po
21
powun
320dA M-Sport - 2013
Du måste ha ett nätverksuttag men det brukar gå med adapter åxå... Alltså usb till Ethernet. Interfacet är av ip typ. Usb till obd2 gäller för andra bilmodeller.

Man märker att det är av en annan typ då normalt sitter usb i mittarmstödet på min som går att aktivera exempelvis.

Ra
5
Raboo
320D -12 (F30)
Hittar ingen som säljer den i sverige.. Finns det någon?
Bm
15
Bmw3reihe
Bmw 530i 2004
Hej Powun.
Exkat vad för kabel köpte du och hur gjorde du?
po
21
powun
320dA M-Sport - 2013
Kabeln är en RJ45 till OBD finns att köpa på E-bay för runt 100kr

Sökord är Esys exempelvis.

Offta får man med programmet man använder. Finns beskrivet mest på engelska forum. Det jobbigaste är nästan att få igång programmet.

Kodningen finns också beskriven kan länka sen.

Man klickar sig fram hittar det man ska ändra skrivet tre fyra nummer bokstäver och sen "sparar" man sina ändringar.

Sitter bara vid mobilen nu kan skicka länkar som beskriver sen.

En bra idé är att ha bärbar dator med batteri så att datorn inte "dör" samt att koppla in en helt vanlig batteriladdare då man måste ha tändningen på, men det tar inte så länge att göra detta så det är mera en försiktighets åtgärd. Man behöver inte någon superladdade som vissa påstår iaf inte om man bara ska höra detta.

Programmet är mellan 10-40 gig (finns en light version)
Light versionen räcker bra om man bara vill ha blåtanden.

Hoppas det är lite info iof återkommer med mera om du vill.
Bm
15
Bmw3reihe
Bmw 530i 2004
Stort tack så länge. Ser fram mot mer detaljerad info, sen e det bara till att beställa kabeln. Tack!!
po
21
powun
320dA M-Sport - 2013
För att göra det enkelt:

Det du vill göra är att koda:
6NH till 6NK

Jag kommer att länka till ett annat forum där detta finns beskrivet i detalj.

Länk

Länk

Det man kan göra är att fråga: shawnsheridan på forumet om dom senaste programversionerna så kan han skicka länkar.
Jag försökte med dom jag fick med på CD skriva när jag köpte kabel men dom var lösenordsskyddade så fick ifrån honom istället.

Det man behöver är:

ENET kabel (OBD till Ethernet)
E-Sys software (TOKEN el liknande BEHÖVS INTE FÖR DETTA)
psdzdata
En Laptop med exempelvis win7.

Man kan enkelt säga att det är två "program"
Det ena programmet är för att läsa koder osv.

Det andra är alla filer som finns i din BMW som gör att man även kan uppgradera motorns, programvara osv. (har förstått det som att man inte kan lägga in M-Performance mjukvara detta skulle ev vara det enda som är intressant)

Dock finns det ingen stor vinst i att göra detta och detta rekommenderas inte för nybörjare.

Om du när du fått igång programmet osv fortfarande har bekymmer med att hitta i programmet så hjälper jag gärna till, det är dock så att det stora jobbet ligger i att få igång programmet på laptopen.

Det finns två versioner av programmet en light och en full.

Du behöver bara den lilla versionen för att kunna göra denna ändring och även massa andra ändringar. Dessutom tar den bara ca 12 GB istället för 45GB.

Tänk på att den kommer nerpackad så den skall packas upp också och installeras så det kommer kanske att ta upp 45GB gånger 3 under installation osv. därför är light versionen bra.

Hoppas du får lite mera klarhet efter att du läst dom mer detaljerade instruktionerna på engelska.

Om det är till någon hjälp bor jag i skåne så jag har alla grejer hemma, dock har jag inte använt dom på ett tag så jag är inte 100 säker på att versionen jag har på min dator duger till din bil då den är lite nyare än den jag hade.

Men hör av dej om det är något mer.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.