AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.005

Varför skriva "fullutrustad" ?

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Länk

Otroligt dåligt/missledande att skriva fullutrustad i annons trots att man enkelt kan se att så icke är fallet.

Komfortstolar finns t.ex inte, ett av de bästa "tillbehören" om man nu absolut måste skriva "fullutrustad".
Vilket egentligen när det gäller de flesta BMW's aldrig är 100% sant när fullutrustad kommer på tal...
Finns väl i princip ingen BMW som har absolut allt i tillbehörsväg.

Bara så trist att se, troligen skrivet bara för att locka "ovetande" kunder...eller om man är snäll >> i ren okunskap!

Mvh Janne.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
På samma sätt det är fel att skriva fullutrustad tycker jag att vissa personers reaktion här på AP är helt oproportionerlig. Finns betydligt värre saker.

-------
//Lövet
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok, tack för det påhoppet Andreas, det värmde!

Tja, ville bara påvisa detta och kanske hindrar det någon att skicka ut en annons som är missvisande..

Mvh Janne.
T-
82
T-pwr
520d f10 -12
900 Aero -88
Håller med. Står det fullutrustad så väntar man ju sig att bilen har "allt".

Bättre då att skriva välutrustad eller liknande.
Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Håller med om att det är är felaktigt att skriva "fullutrustad", "välutrustad" är väl kanske ett bättre begrepp. Dock så har det blivit så vanligt idag att man skriver just fullutrustad, så därför bryr jag mig inte så mycket längre
Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
Tycker detta har gåtts igenom ett ex antal gånger här på autopower. Börjar kännas som lite av en forumsjuka att haka upp sig på begreppet "fullutrustad". :) Begreppet "fullutrustad" är urvattnat sedan länge, så det är dags att sluta bry sig.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag ser det som samma som att skriva "toppskick". Dvs det betyder ingenting utan är bara ett subjektivt omdöme.

-------
//Lövet
Håller med, är helt obegripligt att man kan haka upp sig så på det förbjudna ordet fullutrustad på autopower. :D
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Visst, hakar upp sig på saker gör vi på olika sätt...

Fullutrustad är kanske ett vanligt och nu ett helt ok sätt att uttrycka sig...dvs det är normalt och accepterat av alla, det ingår per automatik s.a.s i en annons och ingenting att fundera ens på..
Borde kanske vara förprintat i en annons så att man skipper skriva in det också?

Toppskick och fullutrustad är inte båda ett subjektivt omdöme, det kan väl vi konstatera utan något mer att lägga in i det ?

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

skipper= slipper.

Mvh Janne.
Visa användare
636
WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
Jag håller med dig Janne T,
"Fullutrustad" är bara en dålig omskrivning för att det finns (viss) extrautrustning.
Speciellt dåligt när det är en handlare som annonserar. Går bort som oseriös, liksom andra överloppsmässiga uttryck, såsom "går bra i motor och låda". Men jag ligger inte sömnlös för det, det är ju bara att bläddra vidare till nästa annons. (Som säljes av signaturen "BMW". Då får man bläddra vidare. Och vidare...)

Håller med Erik_W detta har avhandlats ett anta gånger tidigare, gå vidare. Ingen bryr sig förövrigt vad BMWnördar anser på ett forum . :)

De försöker indikera att bilen har mycket utrustning, inte en strikt tolkning av begreppet.
Förmodligen av okunskap de skriver fullutrustad för de tror att det räcker med helläder och taklucka med sportpaket för att det ska klassas som fullutrustad.

Tror dock inte det handlar om att luras utan helt enkelt okunskap.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Orka bry sig. Ni har det för bra ni som lägger energi på sånt här..
Ga
229
Galaxy
BMW 540iat E39 -02
BMW 540iat E39 -99
BMW 535D GT F07 -11

Tjena!

Håller med Janne T, att vissa annonser bör omformuleras. Bättre att skriva "mycket extrautrustad" eller något i den stilen.

Jag tror att många som anonnserar ut sina fordon inte har så mycket kunskap om sina bilar som vi här på AP. Fullutrustad för någon kanske innebär att bilen är utrustad med skinnklädsel, ACC, PDC, etc.
Men saknar shadowline, vilket en kunnig BMW "nörd" ser direkt:)

Så visst tycker jag att ordet fullutrustad förekommer allt för ofta.

/Magnus

Med tanke på att vissa BMWägare tror sin bil har V6a och är framhjulsdriven så är denna formulering inget märkligt. Många bilägare har ingen koll på vilket år deras bil har vilket syns på blocket när de skriver 1990 medan fordonsuppgifterna visar 1994.

Janne autopower skrev om en utannonserad E28 528i för 10-15 år sedan som hade taklucka och inget mer, men var ändå fullutrustad.

Man ska aldrig räkna med att en bilägare/bilförsäljare vet något om deras egen bil. Takreling på en E60 som VWhandlaren skrev om pappas 525xd check!

Okunskap är det nya svarta:).
Många firmor ljuger sig medvetet blåa i ansiktet, bara för att locka dit kunder. När kunden kommit långväga ifrån så hoppas försäljaren att kunden tar den ändå, trots att den inte riktigt var så "fullutrustad" som förväntat.

Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag kan köpa att en "fullutrustad" bil inte har allt, men bilen i fråga ska ju helt klart ha den mesta vanligt förekommande utrustningen. En bil som inte ens har komfortstolar, navi pro, stora ljudsystemet etc ska verkligen inte kallas fullutrustad, vilket man ser allt för ofta tyvärr.
En annan sak folk roar sig med, är att skriva 1 ägare på importbilar. Räknas det inte om en ägare bor i ett annat land?!
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Eller nyskick om en bil som är flera år gammal.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.