|
|
|
|---|---|
Ls 443 Audi SQ5 8R
Tidigare ägt: BMW 328i -99 VW Golf R32 -04 VW Golf VR6 Syncro -97 BMW 330i M-Touring -04 Audi 1,8 TSQ BSR -00 BMW 320i STCC -05 BMW 320d -09 BMW 340i -17 |
Sitter och funderar på att köpa en 123da cupé. men då jag ännu inte kört någon än så är det svårt att veta vilka krav man skal ha på utrustningen. det jag kommit fram till än så länge: - Automat - vill ha paddlar bakomm ratten, går det att eftermontera? - Xenon - Regnsensor - M-Sport komplett, sportskinnstolar m.m. - M-chassi - Regnsensor - Kanske drag, är det ett sådant som fälls in på denna modell? - Aux på stereon men det är väl standard idag? - Färddator, finns det stor och liten eller? Tips! Är inte ute efter en "fullutrustad" men lite krav har man. vad är standard och vad är måste. Tack på förhand :) J.L |
Ls 443 Audi SQ5 8R
Tidigare ägt: BMW 328i -99 VW Golf R32 -04 VW Golf VR6 Syncro -97 BMW 330i M-Touring -04 Audi 1,8 TSQ BSR -00 BMW 320i STCC -05 BMW 320d -09 BMW 340i -17 |
vid vilket miltal är den största servicen som kostar mest? kan tänka mig att köpa allt mellan 6000mil till 15000mil beroende på skick och mest prisvärt. J.L |
| Skulle rekommendera en med iDrive. Mycket smidigare användande av radio och andra funktioner. | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
M-Sport paket är i princip det enda du behöver :-) Iallafall så du får sportstolar, M-Sport suspension, M-Sport läderratt och M-Aerodynamic paketet. Xenon ligger sedan på andraplats. Bluetooth kan vara bra beroende på hur man tänkt spela upp musik (radion använder man aldrig eftersom det inte finns några radiokanaler som man kan lyssna på utan att få frispel). Aux finns ju, men man kan tröttna på kablar och annat i längden - men som sagt beror lite på hur man tänkt koppla in sin egen musik. Klimatautomatik kan vara bra om man gillar lite klimatfinesser och att fippla med klimatet i allmänhet (det inne i bilen alltså) :-) Regnsensor kan du ta bort på från din önskelista, den tillför absolut ingenting. |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Glömde svara på ett par av frågorna - det är avtagbar dragkrok på dessa - dimstrålkastare är standard på 123d (men inte på tex 120d) - multifunktion lädersportratt är standard på 123d (men eftersom du ska ha M-Sport paketet så får därigenom den lite bättre m-sport läderratten ändåså) - aux och 12v i mittkonsollen är standard på alla modeller |
| Jag skall ta mig en funderare.... | |
Ls 443 Audi SQ5 8R
tack för svaren än så länge. är det någon som vet nått ang paddlarna? J.L |
|
Nu har jag sovit på saken. Och gasat lite. "Grundspecen" på min "förarcentrerad": M-sport, klima, drivers paket. Inte mycket mera än så. (se min tråd om Från A8 till 123d). Gillar regnsensorn (göteborg...). Plutt-stereon (funkar till P1 eller lite bakgrundsmusik (bättre än en del påstår, men uppfyller bara precis de basala kraven på "stereo")). Hade gärna haft automat (ibland), läderklädsel, navigator/idrive, och kanske mest av allt: dragkrok. Vips behöver man en. Angående M-sport - jag uppdaterade med helt nya fjädrar och dämpare (KW coilovers / gewindefahrwerk), och då insåg man att antingen var M-sportdämparna slut, eller så är KW fanatiskt mycket bättre (t o m frugan gillar väghållningen nu). Nu är bilen en riktig skoj-bil (uppdaterad motormapp från V-TECH) som ligger perfekt på vägen (OK, perfekt kanske är lite i överkant, den ÄR lite stötig över spårvagnsspår i låg fart, men gasar man på, så, wow!). M-sport dämparna finns till salu ;) Så skulle jag hitta en utan M-sport, skulle det funka med (ratten är väl alltid M-sport?), jag skulle då uppgradera dämparna, och låta resten vara. Helt enkelt: jag var ute efter en 123d för att jag älskar att köra. Jag är inte besviken alls. Utrustningen kom lite s a s i andra hand. Nya fälgar till våren. Stereon kanske uppgraderas av Alpine, och slutburken skall mullra lite mera. Och svarta njurar :) Billig, rolig och användbar hobby! Bra bil till familjen med 2 små barn. Rymlig och praktisk, när man accepterar att det inte är en V70. Så, efter massa prat, är väl min slutsats att man vill ha allt, men hittar man en schysst 123d så räcker nog det som ingår - bara den inte är helt naken. En 1-serie, med stark diesel = Vinst varje gång man kör. |
|
|
Köper du en med m-sport så ingår ju en hel del redan där. Har ingen aning om man kan eftermontera paddlar på ratten. Ring Bmw och fråga om dom har något kit? Har du dragkrok som krav blir det hela lite svårare då det inte är allt för vanligt på 1-serie. Går att eftermontera till en dräglig kostnad. Professionel stereo tycker jag nästan är ett måste. Då ingår aux och usb? Jag har det under armstödet. Jag letade själv efter en 123d först, men utbudet var ganska begränsat när jag letade och kom över en slump på 120:in jag har idag. Ångrar inte att de blev denna. Visst är de inte riktigt samma effekt, men de räcker och blir över i en vanlig bruksbil. Sen blev det även e82 i stället för en e87. Ångrar jag inte heller förutom att den inte är lika bra att packa in grejer i. |
|
|
Har förövrigt också monterat coilovers. Vilken skillnad! Visst är den rejält mycket mer stötig och brunnslock är din största fiende, men de kan man leva med alla dagar när man ser till hur mycket roligare den är att köra aktivt med nu. Jag valde ett uppsättning rostfria då de känns bättre när den använda året runt. Groggy: Är dina rostfria, eller de varianten som är krombehandlade? |
|
|
Jag är inte helt säker - men sannolikt är det så med paddlarna att det är så pass dyrt att eftermontera så att det inte är värt det för att det behövs ny ratt inkl montering, ny programvara och ny växellåda och så upphör bilens typgodkännande i och med det, eller någon annan så där helt galet komplicerad händelsekedja. Annars är ju 123d rätt välpackad med utrustning från början. Du brukar ju normalt ha det mesta, eftersom det är den bästa dieselmotorn som erbjöds i den storleksklassen. Vill du uppgradera t.ex stötdämparna så finns det ju asfräna M Performance-stötdämpare. |
|
|
Jag har INOX v1 - jag visste att jag ville ha "Alpina" känslan, och visste att jag aldrig skulle skruva på dem (de är ställbara i höjd, men inte hårdhet/retur/mm). Rostfria. Ascoola. Paddlar - jag tror inte att de ger så mycket på automatare. När jag hade SMG växlade jag lika mycket med "spaken" som paddlarna. Precis som racerförarna ;) Angående Performance-grejerna, är KW billigare och MINST lika bra. Och rostfria. Brunnslock är ju OK, över 50 knyck - frisk respons från vägen! Ratten är nog OK som den är (multifunktions, inte M-sport som standard) - resten är ju "bara" utseende. AUX + USB standard (gissar jag). Trodde dragkrok var vanligare, men som jag sade - vips vill man ha en. Fast det blir nog taxbox först för mig. Hyrbilar är inte dyra - och är det över dagen kan man ta en skåpbil på IKEA (billigaste hittills jag sett), och man kan ju låna släp gratis där :) Bästa+billigasteägande+roligaste bil jag ägt! (120d som bruksis, effekt så det räcker och blir över???? Som J Clarkson sade: MOOORREE POWWEERRRR!) 260 hk enligt hemsidan i min - man använder dem ju minst en gång per körtur! Apkul! |
|
|
Draget fälls inte in fö.. det montera av med handkraft och svordommar :) Motorvärmare är väl rätt smutt? Har vi på våran, riktigt najs med varm bil nu när kylan kommer.. Skinnklädsel hade varit trevligt också, den som sitter på nu (fuskläder/tyg) är inte speciellt hållbar tyvärr. Rökarpaket är väl najs det med, saknar jag också.. gött med lite mer utrymme att lägga saker i. |
|
|
För paddlar är ju automat ett måste. Har inte sett några paddlar eftermonterade på 1-serien, men på 535d finns det folk med M5-paddelratten. Så det är ju gissningsvis möjligt. Och är det möjligt är det nog ny ratt som gäller, men inte mycket mera arbete/kostnad än så. Vad kostar det att montera en performance-ratt (ink kodning?)? (ratten 5000 SEK på ebay) Gissar en groda. |
|
| Paddlar känns onödigt, vill du växla själv är manuell det bästa valet. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.