|
|
|
|---|---|
| Har en Bmw e39 525i Touring 2003. Blir inte riktigt klok på att när man tex står vid ett rödljus så är det väldigt trögt att få i ettan, Ibland nästan omöjligt. Då får man prova först 2an eller tex 3an och sedan lägga i ettan, då går det lätt. Ibland när man lägger i backen så skrapar det till också. Kopplingen känns bra och det känns som den kopplar ur helt. Vad kan vara fel? | |
|
Det kan ju vara så att man råkar stanna i fel läge, släpp upp kopplingen och tryck ner den igen. Om inte växeln går i då (utan att först lägga i tvåan eller trean) är det något fel. /Martin |
|
|
Hur långt har bilen gått? Kanske kan vara värt att byta olja i lådan? Har börjat märka liknande tendenser på min, fast bara när det är kallt. |
|
|
Hur långt har bilen gått? Kanske kan vara värt att testa o byta olja i lådan? Har börjat märka liknande tendenser på min, fast bara när det är kallt. |
|
|
Hur långt har bilen gått? Kanske kan vara värt att testa o byta olja i lådan? Har börjat märka liknande tendenser på min, fast bara när det är kallt. |
|
|
Byt oljan i lådan. Det är vanligt att synkringarna kärvar lite när oljan blir för gammal, eller om oljan överhettat vid hård körning. Det kan vara så att oljan har dragit till sig för mycket fukt och nu när vinterkylan kommit så får oljan dåliga smörjegenskaper och lägre kokpunkt. Har du inte haft bilen så länge kan det vara så att före ägaren hällt i fel olja. Fel olja fräter sönder synkringarna. Så byt olja nu innan det är för sent. /F1 |
|
|
Så där är min också, hade ibland känns det som stopp och man inte vill ta i utan kör 2an först då fungerar det utmärkt utan problem. Tror inte det är synkringarna då hade det skrapat. Problemet ligger nog i leden, kan vara så att packboxen på ingående axel för spaken är dålig och läcker. |
|
| Finns det nån som kan rekommendera en bra olja förresten, eller är det BMWs som gäller? | |
| Castrol Transmaz X | |
|
Så otroligt lätt att byta och skönt när det är gjort, jag bytte på min även i bakaxeln och då vet jag att jag inte behöver göra det så länge jag äger bilen eller de nästkommande 10k mil, men jag har knappt kört 3k mil på 4 år. Jag märkte en otrolig skillnad efter bytet när det var kallt. |
|
| transmax z är dock inte för bakaxeln. | |
|
Jag bytte också olja, men köpte BMWs "MTF-LT-2". Tyckte inte det gjorde nån revolutionerande skillnad direkt. Det var heller inget fel på lådan innan iofs. :) Det konstiga är att när det är 0-10 plusgrader ute och motorvärmaren värmt hela motorn till 60C är lådan så lättväxlad att den närmast växlar av sig själv. Helt sjukt lätt, men den härliga mekaniska känslan finns där som den ska. Lika lätt går den om man värmer upp lådan genom att köra 180km/h en stund. Även en varm sommardag blir den lättare om an gör så. En typisk vanlig sommardag med lugn körning går den inte lika lätt (men inte heller trögt). Likaså kan den kännas mer trög när man kallstartar utan motorvärmare och det är 7 grader ute. Men efter 1km går den återigen "jättelätt". Fattar inte riktigt. Kopplingen är ok och jag har även bytt bromsvätksa i den och luftat den ordentligt samt tagit bort CDV. Antar att det helt enkelt är temperaturberoende. /Martin |
|
|
Och då inte linjärt mot temperatur utan snarare olika beroende på temperatur men alltid konsekvent. Dvs svinkallt (-25) = trög direkt efter start, övergår till lätt lagom kallt (-5 till +8) samt start efter motorvärmare = jättelätt lagom varmt (8 till +20) = "normal", ibland lite trög ettan till tvåan efter start lite varmare (20 plus uppvärmd efter körning) = "normal, visst motstånd" varm (hårdkörning) = jättelätt /Martin |
|
| Bilen har gått ca 18000 mil. Prövade att byta lådolja. Använde Bmws life time olja och det blev inte bättre. | |
|
Om det inte blev bättre så kanske det inte är rätt olja. I samtliga fall jag haft trög växlföring har ett oljebyten hjälpt utom där man använt fel olja. Bmw är inte en garanti för att du får rätt olja. Att lådor är trögare vid kallstart är normalt, även på sommaren arbetstemperatur är alltid högre än våra sommar temperaturer. /F1 |
|
| Jag inbillar mig förresten att växellådan blev lättare sedan jag monterade det stora underredsskyddet som många verkar sakna. Kanske kyldes den onödigt mycket av fartvinden förut. | |
| Nån som har en bra lådolja att rekommendera? Är redlige bra oljor? Ska man ha tunn eller tjock olja? | |
|
Kryp under bilen och kolla vilken färg etiketen på lådan har och vad där står på den. Sen går du in på Castrols hemsida där finns en sökmotor som är bra hjälp att hitta rätt olja på din bils reg nr. Sen åker du till mekonomen eller nått bra ställe o köper rätt typ av Castrols olja. /F1 |
|
|
Hissade upp bilen idag och testade lite, När bilen är igång och man trycker ner kopplingen och ska lägga i växel 1 så snurrar hjulen till ett kvarts varv. Man får pressa rejält hårt för att få i växlarna. Växel 5 är alltid lätt att få i, Dom flesta andra är svåra. Testade även med avstängd motor och nedtryckt koppling med växel i att snurra på kardan och det gick lätt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.