|
|
|
|---|---|
|
Jag har just köpt en 530 iA Touring, en tidig facelift tillverkad 2007-02-28. Den är utrustad med: S644A Preparation f mobile phone w Bluetooth S609A Navigation system Professional S676A HiFi speaker system Chassinumret slutar på CH80043 och Bluetooth-versionen (som visas i Hjälp-menyn) är 9226711. Enligt länken nedan ska denna version fungera med min iPhone 4, men jag lyckas inte para ihop telefonen med bilen. Jag har iOS 6.1.3. Länk Jag startar ihopparningen i iDrive och sätter sedan igång den i telefonen. Telefonen visar tidigare enheter som parats (bara tre stycken) och skriver "Nu upptäckbar". Men telefonen hittar inte bilen, och bilen hittar inte telefonen. Jag har testat att starta ihopparningen i omvänd ordning, först i telefonen och sedan i bilen. Jag har testat att slå av Wifi i telefonen. Jag har testat att starta om telefonen. Någon skrev att han fick vänta ett par minuter innan de hittade varandra, men det har jag också testat. Bilens lista på telefoner är tom. Det går att kryssa ur Bluetooth aktivt i bilen, och kryssa i rutan igen. Jag testade också med min gamla Sony-Ericsson W880i, den hittade inte heller bilen. Men W880i:n och iPhonen hittade varandra när jag körde dem samtidigt i bilen. Jag börjar få slut på idéer nu, vad göra? | |
|
Börja med att radera tidigare enheter - det har hänt att det hängt sig av den anledningen! ---- BMW CS/SC #6212 |
|
| I bilen är alla gamla enheter borttagna, men jag kan testa att tömma telefonen också. | |
| Nollställ nätverksinställningarna i iPhonen och välg en 5 siffrig kod på idriven när du gör bilen "klar". | |
|
Nu har jag rensat iPhonen på Bluetooth-enheter, stängt av Wifi och startat om iPhonen. Startat parningen i iDrive, sedan i telefonen, väntat fem minuter men telefonen hittar inte bilen och bilen hittar inte telefonen. Såvitt jag förstått är det först när man i telefonen väljer att ansluta till bilen som man ska ange en kod och sedan repetera den i bilen. Problemet är att bilen aldrig hittas av telefonen så jag kommer aldrig till steget att mata in någon kod. |
|
|
Sorry, inga fler idéer tyvärr... Har du kollat på Apples supportforum? Länk ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
På Apples forum hittade jag hur man nollställde nätverksinställningarna på telefonen, men resultatet blev det samma. För övrigt inga nya förslag. Testade också en Sony Ericsson X10 mini som också ska fungera med denna Bluetooth-version. Samma resultat. Eftersom ingen av tre olika telefoner hittar bilen, men telefonerna hittar varandra kan man väl misstänka något fel på bilens sida. Jag började gräva runt lite bak i bilen och hittade bluetooth-modulen under golvet, mellan reservhjulsbaljan och baksätet: Länk Uppe till vänster är det elektriska anslutningsdonet, nere till vänster den optiska bussen och till höger antennkabeln. Jag började med att koppla ur den optiska bussen. Det blinkade rött både i den lösa fibern och i anslutningen på modulen, ett gott tecken. Sedan kopplade jag ur den elektriska anslutningen och testade hur iDrive reagerade. Nu var Bluetooth inaktiverat och det gick inte att kryssa i aktiveringsrutan. Också ett gott tecken att modulen inte är rökt. Nu har jag lämnat modulen helt oansluten över natten, förhoppningsvis tappar den minnet och gör en riktig kallstart imorgon så kanske det kan fungera. Men jag börjar tappa hoppet... |
|
|
Förresten, går det att se vilken typ av Bluetooth-modul detta är? MULF/ULF/TCU? Länk |
|
|
Anlo - hur har det gått? ---- BMW CS/SC #6212 |
|
| Hade inte tid att testa nu på morgonen. Kollar i eftermiddag eller ikväll. | |
|
No luck. Hade som sagt modulen urkopplad över natten och körde sedan 2x20 min med den urkopplad. Kopplade in den igen och testade att para ihop med telefonen men med samma resultat: varken bilen eller telefonen hittar den andra. |
|
|
Jag har fått reda på att föregående ägare också hade problem med Bluetooth och hade den inlämnad på BMW. De föreslog ett byte av MULF2 modulen för 6500 kr (4000 kr för modulen + 1500 kr arbete), men han sålde bilen istället. Utan att upplysa om felet naturligvis. :-/ Jag köpte bilen via en förmedlare, som redan i köpeavtalet friskriver sig från alla garantier. Konsumentköplagen går dock inte att avtala bort, men jag får se om jag orkar bråka med dem för så pass lite pengar. Först och främst skulle jag vilja utesluta att något annat än MULF2-modulen orsakar problemen. Den blinkar som sagt rött i MOST-kontakten och det går att stänga av och sätta på Bluetooth i iDrive-menyn. Så den är inte helt död som vissa andra råkat ut för. Om t.ex. Bluetooth-antennen gett upp borde det ge samma symptom som jag har, allt allt verkar fungera i iDrive men det blir ingen kontakt mellan bil och telefon. Men det kanske är MULF2-modulen som är prime suspect utifrån tidigare erfarenheter? |
|
|
Jag hittade ett bra felsökningstips: Koppla ur antennkabeln ur MULF2-modulen, lägg telefonen nära kontakten och försök para ihop den med bilen. Om det går bra är antennkabeln eller Bluetooth-antennen misstänkta. I mitt fall hittas fortfarande varken bil eller telefon, så jag misstänker MULF2-modulen ännu mer. Monterade loss modulen, tog in den och skruvade upp locket. Letade efter spruckna lödningar, uppsvällda kondingar och spår av fukt men allt såg normalt ut: Länk Länk Länk Hittade en firma i Australien som lagar MULF2-moduler: Länk Men för AUD 400 + frakt runt halva jorden och tillbaka är det nog bättre att köpa en ny hos Schmiedmann för 4269 kr. Konstigt nog är MULF2 HI-modulen (som stödjer USB och Voice Control) billigare än LO-modulen, den kostar "bara" 3027 kr. Går det att ersätta min LO med en HI utan att koda om bilen? Eller måste man koda om bilen även om man ersätter LO-modulen med en nyare? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.